Uppdatera 3 år gammal dator eller köpa ny??

Permalänk
Medlem

Uppdatera 3 år gammal dator eller köpa ny??

Jag köpte en dator för drygt 3 år sedan på lite pressad budget och nu börjar jag känna av det lite för mycket. Jag har en medioker kundskap om datorkomponenter så jag tänkte ta hjälp här. Min dator är allmänt lite för seg, klarar inte riktigt av nyare spel (som ex. watch dogs) och jag är less på att min processorfläkt låter som ett JAS plan. Och jag undrar då om det överhuvudtaget går att uppdatera och om det är värt det istället för nytt. Är öppen för förslag på både upptaderingar och nya. Det jag är ute efter är alltså att få för så liten peng som möjligt en snabbare, tystare, bra speldator som duger några år in i framtiden

Krav: Lira med dom nyare spelen som ex. watch dogs på bra grafik (spelar mest mindre krävande multiplayer spel som Dota2, CS:GO), Mid-tower, låg ljudnivå och klara normal användning snabbt och smidigt. (helst Nvidia)
Budget: 10 000kr-15 000kr

Nuvarande dator
nätagg- Silver power SP-SS500 500W PSU
Moderkort- MSI 870A-g54, socket AM3
Processor- AMD Phenom 11 x6 1055T
Ram- Crucial DDR3 1333MHz 8gb (4x2gb)
Grafik-Zotac Geforce GTX560Ti 1GB AMP! PCI-E
Minne-WD Caviar green 1TB SATA 2.0

Tack på förhand Rickard.

Permalänk
Medlem

man kan spara vissa delar men egentligen skulle jag nog sälja hela burken eller ge bort den till någon familjemedlem. det man kan spara är minne, nätaggregat, hårddisk och eventuellt chassi (du har inte sagt vad det är du har där). ingen av komponenterna är dock ideal och det förstör ju hela burken om du plockar ut en del.

här har du ett förslag:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2608383&view=l

några saker:
nätagget finns inte i lager. om du inte vill vänta på detta så finns det andra alternativ, t.ex. cooler master v700. valde det här då det är billigare och har tio års garanti.

chassit finns i vitt och grått också, samt med fönster om man vill ha det.

i7 4790k är egentligen nog inte något du behöver. valde denna då det fanns budget till det. 4690k är klart billigare och mer prisvärd. 4790k har högre frekvens från fabrik (4ghz och 3.5ghz), är från en högre bin så att den överklockar bättre generellt (möjligt att 4690k också är en del av den här, vet inte, men tvivlar på det pga fabriksfrekvens). i spel så blir det generellt ingen skillnad (vid samma frekvens då, 4790k ligger ju högre från fabrik) då de flesta spelen kan utnyttja fyra trådar eller färre. när fler kan utnyttjas (t.ex. bf4) så blir 4790k starkare och samma sak gäller om du multitaskar, t.ex. öppnar wow medan battlefield 4 är på eller öppnar några stora .rar-filer medan du spelar. den får också förmodligen längre livslängd då vi rör oss mot fler och fler trådar i spel. då kommer 4790k hålla i längre med sin hyper-threading. om det är värt de extra pengarna är upp till var och en. jag skulle generellt rekommendera 4690k men skulle inte köpa något annat än i7 till mig själv. anledningen är att jag tycker att det är skönt att ha mer processorkraft än jag behöver. jag behöver inte tänka lika mycket på att processorn ska hänga med i svängarna då den är overkill för mig.

nh-u14s är väldigt kraftfull och tystgående men också dyr. jag valde den då det är mitten av noctuas finare kylare. ett steg upp är nh-d15 och ner nh-u12s. alla tre är oerhört tysta men som du kanske kan gissa så är nh-d15 klart kraftfullare än nh-u12s (också mycket större). om du vill ner i lägre prisklass så är cooler master hyper 212 evo också riktigt tystgående och prisvärd, dock givetvis inte på samma nivå som de mycket dyrare noctua-kylarna.

valde z97-a då det är en fin medelklass-bräda som har allt de flesta kan tänkas behöva. man kan röra sig både upp och ner men jag tycker att det här är en bra plats att lägga sig på.

om du vill gå upp till 16gb ram kan du det. jag anser personligen att det är onödigt idag i en speldator men med din budget är det försvarbart. om några år blir det nog att rekommendera dock, precis som att 4gb var lagom för några år sedan. då kan du köpa 8gb till för 16gb.

såg att du ville ha nvidia men valde ändå r9 290 tri-x då det är extremt tystgående och kyler riktigt bra. nackdelen med kortet är att det är väldigt långt men det är inga problem om du tar ut den övre hårddiskburen (som du ändå borde). om du absolut måste ha nvidia är det gtx 780 som du ska kika på, det blir ~4000kr. om du vill ta dig ner i prisklass så är det asus r9 280x och msi gtx 770 2gb du letar efter, dock inte alls samma kraft givetvis.

edit: kul att nästan alla komponenter jag valde är top 5 i "rank" på prisjakt. :s

Permalänk
Medlem

Tack för ett så utförligt svar precis vad jag behövde. En fråga har aldrig tidigare haft en SSD men tänker absolut köpa en denna gång min fråga är då Behöver man verkligen 256gb? tänkte bara ha OS (win 7) på den tänkte man kunde spara några hundralappar om man valde att köpa en något billigare 120gb disk.

Enda anledningen att jag vill ha Nvidia är att jag haft det så länge jag kan minnas på ALLA mina datorer och trivs med det. Sen vill jag beställa allt från en sida där R9 inte finns så jag tror det blir gtx 780 även om den bara ligger på 3gb (?)

Men Jag har plockat ihop en dator från en och samma sida som ligger i den prisgrupp jag vill gärna att ni kan ta en titt och säga vad ni tycker och även kontrollera sådan enkelt som att t.ex allt passar ihop och att det inte saknas något.
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6974507-00.png

Sen så gruvar jag mig lite över om jag ska skruva ihop den själv eller låta inet göra det, Har skruvat i allt från gräsklippare till bilar och kopplat diverse olika EL komponenter utan tvekan men av någon anledning är jag rädd för datorer. Är det dumt att göra det själv? Finns det bra guider på internet? 800kr är rätt billigt jämfört med ett förstört grafikkort om ni förstår.

Permalänk
Avstängd

Låt de skruva och installera OS så har du garanti. Vet inte mycket om AMD men räcker det inte med grafikkort och ssd? Oväsen brukar man få bort med ny kylare för under 300 kr och finns en artikel om det här på Swec.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag behöver ny processor också och då vet jag ej om nätaggregatet+ moderkotet duger det är därför jag som tidigare lutar mot en ny. Jag kanske har fel det kanske går utmärkt att uppdatera men det känns lite som att sminka en gris, för flera tusen.

Permalänk
Avstängd

Nätagregatet är ju 80 Plus certifierad kostade när du köpte det ca: 700 kr och ska ju vara ett medelbra aggregat som orkar driva de dyrare grafikkorten på marknaden. Jag sitterar en annan tråd om en som ville uppgradera från din CPU till en I5 för att spela Battlefield

Skrivet av Lexius:

Intel är inte bättre i ditt fall skaffa vattenkylning och dra 4.2GHZ .

Så nytt grafikkort. kanske MSI GeForce GTX 770 4GB TwinFrozr för 3600 kr och en lättmonterad vattenkylare som CORSAIR H90 HYDRO CPU COOLER S-1155/2011/AM3/FM2 för 740 kr har du en fin sminkad gris för 4 140 kr och 5 000 kr över om du senare inte är nöjd och vill byta moderkort och CPU + 16GB extra minne (finns plats för 4: a) https://www.inet.se/produkt/v100331/uppgraderingspaket-core-i...

Diskutera om jag har rätt eller inte. Enda merarbetet blir montera om kylare och Grafikkortet om man skulle vilja uppgradera senare.

PS - Kan säga att jag, förra IVY-generationen, bytte min 3 år gamla I7 processor till en ny och märkte tjotta skilnad = släng pengarna i sjön. Visst fick jag USB 3 och SATA 6GB och kunde roa mig med att få dubbla värden i grafer när jag mätte hårddiskar men inget jag har praktiskt nytta av. Mest märkbar skillnad kommer en SSD göra.

Permalänk
Medlem

Min processor är förinställd på 2.8ghz går det verkligen att överklocka till så mycket om man får till vettig kylning? Tänkte inte ens i dom banorna då jag upplevt den lite seg från ny (aldrig vågar röra den då fläkten skrikigt trots låg temp.)

Såg även att grafikkortet du rekomenderade hade rekomenderad watt 600W medans mitt nätagg- 500W ursäkta min okunskap men funkar det ändå? Eller ska man då leta ett kort som har rek. W 500?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av rickee7:

Tack för ett så utförligt svar precis vad jag behövde. En fråga har aldrig tidigare haft en SSD men tänker absolut köpa en denna gång min fråga är då Behöver man verkligen 256gb? tänkte bara ha OS (win 7) på den tänkte man kunde spara några hundralappar om man valde att köpa en något billigare 120gb disk.

Min första SSD var på 120gb, bara för att testa. Det är inte bara Windows man vill ha på den, utan även stora spel (BF3/4 osv). Sånt man vill ska starta och ladda snabbt. Nuvarande burk har en 250gb SSD, och den börjar redan bli i minsta laget när man vill ha några grejjor från Steam installerade. Minst 250gb sez I. Minst.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rickee7:

Min processor är förinställd på 2.8ghz går det verkligen att överklocka till så mycket om man får till vettig kylning? Tänkte inte ens i dom banorna då jag upplevt den lite seg från ny (aldrig vågar röra den då fläkten skrikigt trots låg temp.)

Såg även att grafikkortet du rekomenderade hade rekomenderad watt 600W medans mitt nätagg- 500W ursäkta min okunskap men funkar det ändå? Eller ska man då leta ett kort som har rek. W 500?

Om du hade haft en billigt 300 kr nätdel hade det legat på gränsen. Det som kan spela in är hur många år nätdelen håller. Jag hade ett Corsair i 8 år (håller ännu 2 år senare hos annan ägare) men då blåste jag rent det med tryckluft på burk minst 2 ggr per år.

Överklockning är jag själv inte så bevandrad med. Brukar använda kortets automatiska.

Angående Watchdogs så hackar det för mycket för mig om jag kör Ultra. På High flyter det smidigt.
Min dator finns i signaturen.