Dreamhack Winter 2014 - Lite frågor om hur det är nu gentemot förr

Permalänk

Dreamhack Winter 2014 - Lite frågor om hur det är nu gentemot förr

Hej!

Sist jag var på Dreamhack så var det DHW07 som gällde, och det var där som mitt hat mot Roccat först uppstod. Ni som var där och satt i D-hallen kanske minns en tysk som blev mindre och mindre omtyckt för varje gång han klev upp på scen. Sen dess har det av olika anledningar aldrig blivit av att åka tillbaka till Elmia.

Nu har jag dock blivit övertalad av flickvännen att åka på DHW14, och jag har i min tur övertalat min E-sports-intresserade lillebror om att följa med. Eftersom det är både hans och hennes första tur till Dreamhack så blir det D-hallen den här gången också.
Jag tror att jag har rätt bra grepp över vad vi ska ha med oss (om ni inte har några supersluga tips och knep), men jag har ändå lite frågor dels över vad som skiljer då från nu (det var ju ändå sju år sen sist), och ett par frågor rörande E-sport på Dreamhack.

1) Förekommer fortfarande Jolt Cola-öppningen? Jag vet om att Jolt i sig inte finns (annat än Volt och energidryckerna), men man kanske kör med vilken burk som helst?

2) Är stolarna lika värdelösa? Jag kommer att ha problem med att frakta dit en stol, men om de är lika kassa som sist så får jag väl att försöka lösa det ändå.

3) D-hallen var rätt mycket dunk och laser när jag var där sist - vilket jag tyckte var rätt roligt då iofs, men jag är rädd att jag kanske har blivit gammal och tråkig och eventuellt kommer att lessna på det. Är det fortfarande mycket av den varan?

4) Sist jag var där så var det väldigt mycket utöver själva LANet. Olika företag hade montrar där man kunde få tag på freebies och göra roliga grejer (Blizzard och Försvarsmakten är de jag minns tydligast), det kändes nästan som att det var en tredjedel av hela Dreamhack. Är det fortfarande så, eller ligger mer fokus på själva LANet nu?
4b) Jag fick höra att Riot var med på DHS14, är det någon som vet om de kommer till DHW14?

Min lillebror är som sagt väldigt intresserad av E-sport, främst League of Legends. Han kikar på LCS varje vaken timme om inte mer, men själv är jag inte särskilt insatt.

5) Vad finns det av intresse vad det gäller E-sport på Dreamhack, utöver Dreamhacks egna turneringar (och event som DH Stockholm)?
5b) Kan man förvänta sig att se de proffslag som spelar i de stora ligorna delta på Dreamhacks turneringar?

Till sist så uttrycker jag lite försiktigt en önskan om en separat forumdel för "gamingscenen" - mässor, event och liknande. Jag får panik när jag ska starta en tråd och inte hittar något lämpligt ställe att lägga den på/i...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. Vet faktiskt inte
2. Ja de suger ganska hårt, men har du kudde med dig så funkar det fint
3. Ja
4. Japp, mycket grejer företag vill visa t.ex oculus rift osv.
4b. Vet inte
5. Det är en del tävlingar där hela tiden starcraft league dota osv
5b. Ja

Och folk ropar fortfarande ''hallå'' hela tiden

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

1. Av dom 5 gångerna jag varit på Dreamhack, så har det aldrig varit någon form av läskburksöppning (Alla gånger sen Summer 2012)
2. Japp, stolarna är lika värdelösa, men går att lösa med två kuddar eller ett liggunderlag!
3. Ja, det är hyfsat mycket, senaste eventet var dock rätt mycket hårdrock(?) tror jag, och ingen laser alls.
4. Japp, fortfarande väldigt mycket företag/montrar som vill visa upp produkter
4b. Inte den blekaste
5. -||-
5b. Ja

Jag tycker du ska ta ditt pick och pack i vinter och testa igen!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI GENE | Intel i5 4670K @4.3 GHz | Corsair Vengeance Pro 8GB CL9 1866MHz | MSI GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING | OCZ Vertex 3 MAX IOPS 120GB | WD Desktop Black 1TB | Corsair HX 650w | Corsair Obsidian 350D

Permalänk
Medlem

Varför vill man sitta i D hallen, det är så FRUKTANSVÄRT störigt.
Bara rent dunka dunka dygnet runt, skulle aldrig sitta där igen.

Vi kommer sitta i E-sport hallen eftersom vi alla är intresserade av det.

Stolarna är fruktansvärda, man får ryggskott efter 1h i dom.

Esporten är som störst under DHW, då alla world finalerna spelas, bästa att gå på för esport i sverige utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El Dasher:

Hej!

Sist jag var på Dreamhack så var det DHW07 som gällde, och det var där som mitt hat mot Roccat först uppstod. Ni som var där och satt i D-hallen kanske minns en tysk som blev mindre och mindre omtyckt för varje gång han klev upp på scen. Sen dess har det av olika anledningar aldrig blivit av att åka tillbaka till Elmia.

Nu har jag dock blivit övertalad av flickvännen att åka på DHW14, och jag har i min tur övertalat min E-sports-intresserade lillebror om att följa med. Eftersom det är både hans och hennes första tur till Dreamhack så blir det D-hallen den här gången också.
Jag tror att jag har rätt bra grepp över vad vi ska ha med oss (om ni inte har några supersluga tips och knep), men jag har ändå lite frågor dels över vad som skiljer då från nu (det var ju ändå sju år sen sist), och ett par frågor rörande E-sport på Dreamhack.

1) Förekommer fortfarande Jolt Cola-öppningen? Jag vet om att Jolt i sig inte finns (annat än Volt och energidryckerna), men man kanske kör med vilken burk som helst?

2) Är stolarna lika värdelösa? Jag kommer att ha problem med att frakta dit en stol, men om de är lika kassa som sist så får jag väl att försöka lösa det ändå.

3) D-hallen var rätt mycket dunk och laser när jag var där sist - vilket jag tyckte var rätt roligt då iofs, men jag är rädd att jag kanske har blivit gammal och tråkig och eventuellt kommer att lessna på det. Är det fortfarande mycket av den varan?

4) Sist jag var där så var det väldigt mycket utöver själva LANet. Olika företag hade montrar där man kunde få tag på freebies och göra roliga grejer (Blizzard och Försvarsmakten är de jag minns tydligast), det kändes nästan som att det var en tredjedel av hela Dreamhack. Är det fortfarande så, eller ligger mer fokus på själva LANet nu?
4b) Jag fick höra att Riot var med på DHS14, är det någon som vet om de kommer till DHW14?

Min lillebror är som sagt väldigt intresserad av E-sport, främst League of Legends. Han kikar på LCS varje vaken timme om inte mer, men själv är jag inte särskilt insatt.

5) Vad finns det av intresse vad det gäller E-sport på Dreamhack, utöver Dreamhacks egna turneringar (och event som DH Stockholm)?
5b) Kan man förvänta sig att se de proffslag som spelar i de stora ligorna delta på Dreamhacks turneringar?

Till sist så uttrycker jag lite försiktigt en önskan om en separat forumdel för "gamingscenen" - mässor, event och liknande. Jag får panik när jag ska starta en tråd och inte hittar något lämpligt ställe att lägga den på/i...

Tack på förhand!

Hallå där, jag tänkte gå rakt på sak och svara på din frågor, nu vart jag dock inte där på heltid under senaste eventet.

Dreamhack har förändrats en hel del under senare år och gått ifrån "hardcore"gaming och rullat lite mer mot casual, i alla fall i mitt tycke. Det är fortfarande ett riktigt bra event men den gamla legendariska DH-känlsan finns där inte riktigt längre men det kanske bara är jag som börjar bli lite gammal.

1: Nej, det finns ingen Joltcola öppning längre. Det finns dock en hel del scenaktiviteter att kolla på om man är intresserad av det. Crew är ofta uppe på sen och har saker som armhävningstävlingar, dejta tjej, talangjakt och lite allt annat trevligt. Det spelar också väldigt ofta större artister. Folk som Brennan Heart, De vet Du och Headhunterz har vart där.

2: Lös det. Stolarna är lika dåliga som de alltid har varit. De är för låga och stenhårda. Att sitta där på dem i 4 dagarna är ett mord för rygg och handleder men återigen, det kanske är jag som börjar bli gammal? Min rekommendation är att lösa egen stol, det är så värt i slutändan. Man brukar dessutom bli ganska populär bland polare så stolen är alltid "vaktad".

3: Ja. Som sagt, det är mycket artister som spelar på Dreamhack nu för tiden och alla spelar i D hallen. Jag har under senare år alltid dragit mig mot C hallen och det har mina kamrater med, där spelas det inte hög musik. B är ganska högljudd på grund av att det är där den nya e-sportarenan ligger, men det kommer vi till senare.

4: Jag har inte en aning om Riot kommer till dreamhack i år igen med expot har växt och kommer antagligen att fortsätta växa. Det är allt ifrån tävlingar till att testa ocolus rift, 4k skärmar, datorer med 4x titans och så vidare. Det är en riktigt trevlig upplevelse. Komplett är där och hostar butik och du kan ofta hitta väldigt trevliga priser. Jag tycker personligen att expot är för lite och man går igenom det ganska snabbt. Får ni tråkigt så vill jag absolut rekommendera badhuset. Det går att köpa lås där och det är riktigt stort och fint. Finns hopptorn, utomhus bad, vågmaskin och lite allt annat möjligt trevligt. Det ligger absolut fokus på lanet fortfarande men det är mycket mer fokus på Esport och expo än vad det någonsin har varit innan, speciellt esporten.

5: Jag vet inte riktigt vad du menar med denna frågan.

6: På dreamhack spelar de bästa i världen. Det är ofta väldigt långa kval och finalerna kan vara något av det bäst producerade någonsin. Det är som att sitta och kolla på TV, det krånglar sällan och flyter på väldigt bra.

Jag rekommenderar absolut att åka till Dreamhack och om inget annat så brukar vi faktiskt ha en riktigt trevlig Sweclockers träff där man kan träffa både Emil och Jonas.

Jag hoppar att du får ett trevligt event om ni bestämmer er för att åka och jag hoppas att du fick svar på frågorna du ställde.

MvH, Pontus Andersson.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:
Skrivet av JimmieSan:
Skrivet av Pingu:

jag känner mig lite lost och har sökt efter ett svar länge nu..
Finns det någon förvaring tex låsbara skåp? tyckte ni verkade ha lite koll

Tack på förhand // Mange

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkreaver:

jag känner mig lite lost och har sökt efter ett svar länge nu..
Finns det någon förvaring tex låsbara skåp? tyckte ni verkade ha lite koll

Tack på förhand // Mange

Jag vet faktiskt inte om det finns något skåp som du kan förvara saker i, jag har aldrig sett några i alla fall.

Mitt bästa tips är att förvara allt som du inte vill ska synas under bordet i en väska eller dylikt, kanske med en filt över. Det är så jag har gjort i 7 år och kommer fortsätta att göra. Jag har aldrig blivit av med något. Lägg aldrig telefonen obevakat på bordet, då försvinner den. Även om det sitter någon där. Jag brukar ha telefonen, om jag inte har den i fickan, mellan tangentbordet och skärmen. Det är ett bra sätt att hålla koll på den men samtidigt inte bli av med den.

Något vi också brukar göra är att försöka lämna en person kvar. Antagligen kommer inte denna personen se om det är någon som försöker ta något men det kanske avskräcker i alla fall. Men som sagt, lämna aldrig headset eller mus framme, koppla in in det i frontpanelen på datorn, (baktill är det svårare att bara "rycka"), och försök att ha lite avsikt.

Det brukar i alla fall att fungera.

Med vänlig hälsning, Pontus Andersson.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag vet faktiskt inte om det finns något skåp som du kan förvara saker i, jag har aldrig sett några i alla fall.

Mitt bästa tips är att förvara allt som du inte vill ska synas under bordet i en väska eller dylikt, kanske med en filt över. Det är så jag har gjort i 7 år och kommer fortsätta att göra. Jag har aldrig blivit av med något. Lägg aldrig telefonen obevakat på bordet, då försvinner den. Även om det sitter någon där. Jag brukar ha telefonen, om jag inte har den i fickan, mellan tangentbordet och skärmen. Det är ett bra sätt att hålla koll på den men samtidigt inte bli av med den.

Något vi också brukar göra är att försöka lämna en person kvar. Antagligen kommer inte denna personen se om det är någon som försöker ta något men det kanske avskräcker i alla fall. Men som sagt, lämna aldrig headset eller mus framme, koppla in in det i frontpanelen på datorn, (baktill är det svårare att bara "rycka"), och försök att ha lite avsikt.

Det brukar i alla fall att fungera.

Med vänlig hälsning, Pontus Andersson.

Tänkte köpa lite nya komponenter på expon och tänkte då låsa in dom gamla eller nya nånstans om det gick.
Tack för tipsen
// Mange

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkreaver:

Tänkte köpa lite nya komponenter på expon och tänkte då låsa in dom gamla eller nya nånstans om det gick.
Tack för tipsen
// Mange

Badhusetsskåp?
Jag har heller aldrig sätt några skåp där men du kan ju alltid dra iväg ett mail o fråga crew om de kan ordna ngt.
Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Darkreaver:

Tänkte köpa lite nya komponenter på expon och tänkte då låsa in dom gamla eller nya nånstans om det gick.
Tack för tipsen
// Mange

Göra en upgrade under DH är bland det sista jag skulle göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Göra en upgrade under DH är bland det sista jag skulle göra.

Beror lite på vad det är för uppgradering, själv köpte jag en 3 tb hårddisk men aldrig en ny processor eller moderkort, bara saker som jag kan lägga till i datorn enkelt utan att behöva skruva ner för mycket.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Göra en upgrade under DH är bland det sista jag skulle göra.

Är inte säkert att jag byter tänkte bara handla då

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT