Freenas och CIFS med autentisering när klienten befinner sig i en annan domän?

Permalänk
Medlem

Freenas och CIFS med autentisering när klienten befinner sig i en annan domän?

Jag vet inte om det är jag som är dum i huvudet, eller om det är SMB som är jävligt, men jag har försökt googla på det här problemet utan att hitta något vettig.

Jag har satt upp en Freenas-burk, som jag vill använda som lagring i hemmet. Min huvudsakliga klient är min jobbdator, som är med i ett AD. Problemet är att jag inte lyckas få till ett CIFS-share på nasen, som kräver inloggning. Dokumentationen för Freenas beskriver bara att man ska se till att workgroup är samma och att användarnamn är samma, men det är ju inte möjligt i mitt fall.

Försöker jag ansluta till ett CIFS-share som kräver inloggning så misslyckas bara inloggningen, oavsett hur jag skriver användarnamnet, däremot funkar share som inte kräver inloggning.

Några tips på vad som kan vara fel, eller bra guider?

Permalänk
Medlem

Borde du inte kolla under Services->Directory Services->Active Directory eller någon av de andra istället och ställa in en egen anslutning för domän?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Jag vet inte om det är jag som är dum i huvudet, eller om det är SMB som är jävligt, men jag har försökt googla på det här problemet utan att hitta något vettig.

Jag har satt upp en Freenas-burk, som jag vill använda som lagring i hemmet. Min huvudsakliga klient är min jobbdator, som är med i ett AD. Problemet är att jag inte lyckas få till ett CIFS-share på nasen, som kräver inloggning. Dokumentationen för Freenas beskriver bara att man ska se till att workgroup är samma och att användarnamn är samma, men det är ju inte möjligt i mitt fall.

Försöker jag ansluta till ett CIFS-share som kräver inloggning så misslyckas bara inloggningen, oavsett hur jag skriver användarnamnet, däremot funkar share som inte kräver inloggning.

Några tips på vad som kan vara fel, eller bra guider?

Lägg med freenas i ad vilket gör att du slipper frågor utan loggas in direkt. (http://doc.freenas.org/index.php/Directory_Services)
sätt upp lokala sambakonton på freenas du får en fråga om inloggning 1 till flera gånger beroende på om du sparar inloggningsuppgifter i din dator eller inte. (http://doc.freenas.org/index.php/CIFS_Shares#Configuring_Loca...)

Permalänk
Medlem

Lägga med i AD:t går inte, det är en företagsdomän och jag har inga rättigheter dit.

Har testat med lokala sambakonton, men får inte till det. Men jag ska följa guiden igen och se om jag missat något. Problemet är att jag inte kan sätta Workgroup till samma som på klienten, då klienten är med i en AD-domän.