Köpråd, trådlösrouter som drivs med POE

Permalänk
Medlem

Köpråd, trådlösrouter som drivs med POE

Hej

Har sökt igenom de flesta webbutiker samt forum men inte hittat mycket info och skriver därför denna tråd.

Söker efter en router som sig självt kan strömförsörjas med POE (ska hänga på väggen) för hemmabruk i en betonglägenhet. För närvarande används en Dlink DIR-655 så prestandamässigt ska den var som den eller bättre.

För närvarande nyttjas följande hårdvara:

1 st NAS (trådat)
2 st Stationära trådat)
1 st Receiver (trådat)
2 st Laptops (wifi)
1 st surfplatta (wifi)
2 st smartphones (wifi)

Kompletterar ev med ytterligare switchar och kanske en AP.

Priset spelar stor roll, billigare är bättre.

++ om någon har personlig erfarenhet av själva routern.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nortek:

Hej

Har sökt igenom de flesta webbutiker samt forum men inte hittat mycket info och skriver därför denna tråd.

Söker efter en router som sig självt kan strömförsörjas med POE (ska hänga på väggen) för hemmabruk i en betonglägenhet. För närvarande används en Dlink DIR-655 så prestandamässigt ska den var som den eller bättre.

För närvarande nyttjas följande hårdvara:

1 st NAS (trådat)
2 st Stationära trådat)
1 st Receiver (trådat)
2 st Laptops (wifi)
1 st surfplatta (wifi)
2 st smartphones (wifi)

Kompletterar ev med ytterligare switchar och kanske en AP.

Priset spelar stor roll, billigare är bättre.

++ om någon har personlig erfarenhet av själva routern.

Tack på förhand

Ett alternativ kan vara att använda en vanlig router som placeras där det passar för ledningsdragningen och en AP med PoE som hängs på väggen. Acesspunkter med PoE går att få tag på även om de inte står längst fram i butikerna.

Permalänk
Medlem

kom ihåg att den switch du kopplar in din PoE AP i måste ha stöd för att dela ut ström via nätverksportarna. Inte alla switchar har nätagg med PoE funktion.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna använda en PoE splitter eller en PoE injector om du har en PoE switch som sedan går till routern. Aldrig använt varken en splitter eller injector, jag vet bara att de kan användas till prylar som inte har PoE stöd.

En splitter vore väl billigast, har för mig de kostar 200-250 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Du skulle kunna använda en PoE splitter eller en PoE injector om du har en PoE switch som sedan går till routern. Aldrig använt varken en splitter eller injector, jag vet bara att de kan användas till prylar som inte har PoE stöd.

En splitter vore väl billigast, har för mig de kostar 200-250 kr.

Jag kör med en PoE-injektor för att driva min AP hemma. Det fungera klockrent. En PoE-switch är ofta rätt mycket dyrare än utan PoE så har man inte mer än fyra-fem enheter brukar injektorer löna sig. Å andra sidan är det mycket snyggare med en PoE-stödjande switch än klumpiga injektorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nortek:

Hej

Har sökt igenom de flesta webbutiker samt forum men inte hittat mycket info och skriver därför denna tråd.

Söker efter en router som sig självt kan strömförsörjas med POE (ska hänga på väggen) för hemmabruk i en betonglägenhet. För närvarande används en Dlink DIR-655 så prestandamässigt ska den var som den eller bättre.

För närvarande nyttjas följande hårdvara:

1 st NAS (trådat)
2 st Stationära trådat)
1 st Receiver (trådat)
2 st Laptops (wifi)
1 st surfplatta (wifi)
2 st smartphones (wifi)

Kompletterar ev med ytterligare switchar och kanske en AP.

Priset spelar stor roll, billigare är bättre.

++ om någon har personlig erfarenhet av själva routern.

Tack på förhand

Är det en router du behöver? Att få tag på en router som kan drivas med PoE är nog nästintill omöjligt. Har svårt att se vart det skulle vara till nytta åxå. Routern brukar vara den centrala enheten i ett hemma nät. Att den har stöd för att skicka PoE är nog troligare.

Accesspunkter finns dock med PoE. Finns dock tillverkare som inte föjer standard osv. Vissa kör med 24V ist för 48V.

Angående routrar så har jag inte så stor vana på konsumentroutrar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Är det en router du behöver? Att få tag på en router som kan drivas med PoE är nog nästintill omöjligt. Har svårt att se vart det skulle vara till nytta åxå. Routern brukar vara den centrala enheten i ett hemma nät. Att den har stöd för att skicka PoE är nog troligare.

Accesspunkter finns dock med PoE. Finns dock tillverkare som inte föjer standard osv. Vissa kör med 24V ist för 48V.

Angående routrar så har jag inte så stor vana på konsumentroutrar längre.

Denna kan drivas med PoE är dock inte trådlös: http://www.eurodk.com/en/products/rb750/routerboard-750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nortek:

Hej

Har sökt igenom de flesta webbutiker samt forum men inte hittat mycket info och skriver därför denna tråd.

Söker efter en router som sig självt kan strömförsörjas med POE (ska hänga på väggen) för hemmabruk i en betonglägenhet. För närvarande används en Dlink DIR-655 så prestandamässigt ska den var som den eller bättre.

För närvarande nyttjas följande hårdvara:

1 st NAS (trådat)
2 st Stationära trådat)
1 st Receiver (trådat)
2 st Laptops (wifi)
1 st surfplatta (wifi)
2 st smartphones (wifi)

Kompletterar ev med ytterligare switchar och kanske en AP.

Priset spelar stor roll, billigare är bättre.

++ om någon har personlig erfarenhet av själva routern.

Tack på förhand

Här har du en accesspunkt som har stöd för "roaming" (om du använder flera UniFi:s). Gör så att du brygger eller stänger det trådlösa på din D-link 655a och sedan kopplar du in POE adapter och sedan till accesspunkten. Den har trådlösa standarden N med max 300mbit http://www.kjell.com/95550

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Här har du en accesspunkt som har stöd för "roaming" (om du använder flera UniFi:s). Gör så att du brygger eller stänger det trådlösa på din D-link 655a och sedan kopplar du in POE adapter och sedan till accesspunkten. Den har trådlösa standarden N med max 300mbit http://www.kjell.com/95550

Bra tips! En riktigt bra produkt, helst när den/de används i par (eller fler).

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, tyvärr är det en router som drivs av PoE som jag är ute efter. Detta har endast att göra med att jag skulle slippa hänga upp strömadaptern på väggen.

Verkar som att jag får nöja mig med att bygga ut med en AP.

Ha det gott!!

Skickades från m.sweclockers.com