Permalänk
Medlem

Galet långsam Linksys EA6900

Hej folk!

Har under en längre tid haft en D-Link DIR-825 som fungerat perfekt för mitt dagliga bruks fram tills en dag för lite över en månad sedan då den plötsligt inte fick tillgång till nätet längre. Sökandet efter en ny router påbörjades och jag landade på att köpa en Linksys EA6900.

Till en början verkade allt fungera bra, men la snabbt märke till att allt från Youtube till tankning av helt vanliga hemsidor gick fruktansvärt långsamt. Jag kan inte ens lyssna på Spotify utan att låten måste buffra var 10:nde sekund. Värt att notera är att jag inte har någon drömuppkoppling, ca. 3,5-4 Mbits ned, men då jag med min DIR-825 kunde streama 720p från youtube utan problem och nu knappt kan se på 240p utan att den måste buffra så är jag mycket besviken. Jag har testat med både trådlöst och trådat, lika långsamma båda två.

Har letat efter svar på nätet men hittar inget. Min fråga till er är följande: Har ni hört om något linkande/vet en lösning? Kan det vara ett måndagsex eller ska portar öppnas för allt?(Då t.o.m. hemsidor laddar långsamt känns det som att det inte borde handla om portar då 80 alltid ska vara öppen)

Är hemskt tacksam för svar, ser ingen lösning på detta :/

Permalänk
Medlem

Trådlöst eller trådbundet? Om trådlöst - kör med sladd några timmar o se om det är annorlunda eller samma.

Permalänk
Medlem

Testat både trådlöst och med tråd samma problem på båda

Permalänk
Medlem

Värt att tillägga är att jag testat hastigheten med bredbandskollen och får fortfarande ut samma hastighet som tidigare :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mast3r:

Värt att tillägga är att jag testat hastigheten med bredbandskollen och får fortfarande ut samma hastighet som tidigare :/

Uppdatera routerns mjukvara om du inte redan gjort det

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Redan uppdaterat till senaste. :/ Min första tanke var mjukvaran så jag googlade en del på det, men ingen annan verkar ha problem med det.

Permalänk
Medlem

Har du igång mediaprioritering? Isf: stäng av det.

Permalänk
Medlem

Har det avstängt. Tyckte inte det gjorde någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag har en ea6500 som är guld värd. Den kan streama allt men mediaprioriteringsfunktionen "delar upp" uppkopplingen på ett underligt sätt. Kan vara det som är problemet .

Permalänk
Medlem
Skrivet av mast3r:

Redan uppdaterat till senaste. :/ Min första tanke var mjukvaran så jag googlade en del på det, men ingen annan verkar ha problem med det.

Okej, det är bra iallafall

Lite tips på vägen i forumet, använd citera och redigera-knappen när du svarar, och du kan citera flera på samma gång också
Annars ser inte folk att du svarat och man tappar lätt intresset när en användare spammar svar i sin egen tråd

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Då kan det vara ett måndagsexemplar. Har inget direkt tips att komma med då min funkar jättebra

Inte behövt öppna portar etc(har dock gjort det pga av nas) men låter underligt att den inte kan streama korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Okej, det är bra iallafall

Lite tips på vägen i forumet, använd citera och redigera-knappen när du svarar, och du kan citera flera på samma gång också
Annars ser inte folk att du svarat och man tappar lätt intresset när en användare spammar svar i sin egen tråd

Mitt fel! Länge sen jag var inne här ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av slowbo:

Då kan det vara ett måndagsexemplar. Har inget direkt tips att komma med då min funkar jättebra

Inte behövt öppna portar etc(har dock gjort det pga av nas) men låter underligt att den inte kan streama korrekt.

Jag kan inte komma på något annat att göra. Får väl helt enkelt köpa en annan och testa lyckan där.