Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Inget UEFI

Jag har kört min skärm via HDMI med CPU:ns grafikdel. Nu har jag satt i grafikkortet ett MSI GeForce 770 och bytt till DVI kontakten. Det är bara det att jag kan nu inte få fram UEFI. Det blir bild först när Windows startar.
Hur skall jag rätta till det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag har kört min skärm via HDMI med CPU:ns grafikdel. Nu har jag satt i grafikkortet ett MSI GeForce 770 och bytt till DVI kontakten. Det är bara det att jag kan nu inte få fram UEFI. Det blir bild först när Windows startar.
Hur skall jag rätta till det här?

Koppla in till moderkortet och stäng av integrerade grafiken.
Starta om med kabel till grafikkortet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Tack för det SirMacke, det hjälpte delvis. Gör jag en omstart får jag inte fram UEFI utan det blir först bild som visar att Windows håller på att starta. Stänger jag däremot av datorn och sedan startar den får jag upp UEFI.

Permalänk
Medlem

Det jag skrev innan stämmer inte.
Hur jag än startar datorn får jag inte upp något BIOS/UEFI så att det visas på skärmen. Men om jag under starten ändå trycker på Delete knappen så kommer jag in i UEFI. Men innan så visades ju UEFI starten och loggan på skärmen när datorn startades. Så något har ju hänt.

Permalänk
Medlem

Jag tror att du kan ställa in i UEFI vilken grafik som ska initieras vid boot, Interna eller PCI-E. Kommer inte ihåg exakt vad inställningen heter, ska kolla upp det och återkomma.

Edit:
I UEFI till mitt moderkort (P8Z77-V Pro) så finns en inställning som heter "Primary Display" där man kan välja Auto, IGFX (CPUns inbyggda grafik) eller PEG (PCI-Express).

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback