Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

UniFi AP - Alternativ till PRO/AC modellen

Permalänk
Medlem

UniFi AP - Alternativ till PRO/AC modellen

Sitter i köpastankar nu och skulle vilja köpa mig 2 st Accesspunkter från Ubiquity.

Det vore trevligt med 5 GHz, men den dom har kostar ju skjortan och lite till, För att inte tala om AC-varianten.

Finns det något alternativ med samma grymma möjligheter till smart Roaminghantering, för en vettig peng?

/Hasse

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att Pro-modellen är det vettiga alternativet till en vettig peng. Jag har själv en Pro och är mycket nöjd.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Jag skulle vilja påstå att Pro-modellen är det vettiga alternativet till en vettig peng. Jag har själv en Pro och är mycket nöjd.

Jag hör vad du säger. Men det svider ju lite i plånboken när man behöver fler än 2... Eller 1 egentligen. Svårt att övertyga frugan om att vi behöver trådlöst nätverk för nästan 10 papp

Klart man kan sätta upp billigare 5 GHz AP´s, men att hålla på och fixa fungerande roaming i alla olika klienter blir ju rätt bökigt.

/H

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LoseMyMind:

Jag hör vad du säger. Men det svider ju lite i plånboken när man behöver fler än 2... Eller 1 egentligen. Svårt att övertyga frugan om att vi behöver trådlöst nätverk för nästan 10 papp

Klart man kan sätta upp billigare 5 GHz AP´s, men att hålla på och fixa fungerande roaming i alla olika klienter blir ju rätt bökigt.

/H

10 papp är väl lite att ta i. Köper du AC-varianten från Interprojekt så går det på runt 4300 inkl. frakt för två stycken. För Pro bör du komma undan med drygt 3500. Jag har inte handlat därifrån själv men det brukar länkas dit rätt ofta när man börjar prata Ubiquiti-prylar så det verkar vara en tillförlitlig butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

10 papp är väl lite att ta i. Köper du AC-varianten från Interprojekt så går det på runt 4300 inkl. frakt för två stycken. För Pro bör du komma undan med drygt 3500. Jag har inte handlat därifrån själv men det brukar länkas dit rätt ofta när man börjar prata Ubiquiti-prylar så det verkar vara en tillförlitlig butik.

Interprojekt är IMHO bra att göra med. Observera dock att moms (o frakt) tillkommer på priserna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tanis:

Interprojekt är IMHO bra att göra med. Observera dock att moms (o frakt) tillkommer på priserna.

Frakten tog jag med i beräkningarna men jag lyckades missade den lilla detaljen med moms, så det blir ju något dyrare (23%) än det jag angav i mitt inlägg men fortfarande en bra bit under 10k.

Permalänk
Medlem

Jag kör 2st Unifi och de lirar på bra. Kör två st http://www.dustin.se/product/5010586938/ubiquiti-unifi-802-11...
Fungerar kanon för mig, har en managementprogramvara på en av mina virtuella servrar.
Såg att det var kampanj nu hos Dustin, riktigt trevligt

Permalänk
Medlem

Jag har också en Pro och är hur nöjd som helst. Jag ska köpa en EdgeSwitch också så fort de blir tillgängliga. Sanslöst prisvärda prylar från Ubiquity.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Sitter i köpastankar nu och skulle vilja köpa mig 2 st Accesspunkter från Ubiquity.

Det vore trevligt med 5 GHz, men den dom har kostar ju skjortan och lite till, För att inte tala om AC-varianten.

Finns det något alternativ med samma grymma möjligheter till smart Roaminghantering, för en vettig peng?

/Hasse

OBS bra att veta är att zero handoff roaming inte funkar ännu på ac modellen. Ubnt säger att det ska komma men inte när. Sjukt irriterande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LoseMyMind:

Sitter i köpastankar nu och skulle vilja köpa mig 2 st Accesspunkter från Ubiquity.
Det vore trevligt med 5 GHz, men den dom har kostar ju skjortan och lite till, För att inte tala om AC-varianten.
Finns det något alternativ med samma grymma möjligheter till smart Roaminghantering, för en vettig peng?
/Hasse

Skrivet av LoseMyMind:

Jag hör vad du säger. Men det svider ju lite i plånboken när man behöver fler än 2... Eller 1 egentligen. Svårt att övertyga frugan om att vi behöver trådlöst nätverk för nästan 10 papp
Klart man kan sätta upp billigare 5 GHz AP´s, men att hålla på och fixa fungerande roaming i alla olika klienter blir ju rätt bökigt.
/H

2399 kr/st hos Proshop:
http://www.proshop.se/Natverk-Accesspunkt/Ubiquiti-UniFi-Acce...
Inte i närheten av 10k

Skrivet av bandite:

Jag har också en Pro och är hur nöjd som helst. Jag ska köpa en EdgeSwitch också så fort de blir tillgängliga. Sanslöst prisvärda prylar från Ubiquity.

Proshop har listat den för 4321 kr
http://www.proshop.se/Natverk-Switch/Ubiquiti-EdgeSwitch-24-%...
" Beställd, väntas på lager den 02-09-2014 "
24 portars, 250W PoE, rätt bra prisnivå om man jämför med ex D-Link, HP etc och att man hos Ubuqiti får PoE med "på köpet" för i princip ungefär liknande pris.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Har fått händerna på en som grannen köpt. Det innebar att brorsan inhandlar tre stycken och farsan två. Jag är skitless på att hantera trådlöst åt dem. Nu har jag fått igång managementprogramvaran på en virtuell linux och då jag har VPN mot båda två kan jag enkelt hantera allt från samma ställe.

Jag tycker att Ubiquiti är mitt emellan proffs och hemmaanvändare. Klart bättre än konsumentprodukter, men saknar en del saker som proffsgrejorna gör. Själv kör jag Aerohive som är en prisklass högre, men hade inte mitt jobb sponsrat mig så hade det blivit Ubiquiti tveklöst.

Permalänk
Medlem

Måste höja ett varningen finger för ap ac har testat den nu ett par veckor både hemma och i kontormiljö.

Det första jag vill säga är att denna inte ännu iaf har lyckat klara wi-fi alliance certifiering.

www.wi-fi.org

Samt att 5ghz radion har fruktansvärt dålig räckvidd. Tex kan jag inte koppla upp mig när jag på övervåningen är rakt över apn(ca 3meter med bjälklaget ) då den ligger på ett bord riktad uppåt. Detta trots att jag provat både med 40mhz och 80mhz i bandbredd samt hög låg och medium i effektinställning.

Detta i min mening dåligt för en produkt i smb klassen. Samt som tidigare nämt funkar inte zero handoff med ap ac.

Har även testat den vanliga uap som för priset enligt mig är en väldigt bra produkt. Har inte haft några problem alls med denna! Denna är även tillsammans med uap PRO certad av wifi alliance.

Så nästa steg blir att testa uap PRO om denna kan vara något att ha hemma.

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk

Jag har också läst att AC-varianten har en tendens att bli väldigt varm.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.