Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

PS4 ljudproblem

Hej kära PS4 vänner!

Är det bara jag som inte lyckas få ljudet ut enbart genom optiska utgången?
Det ljuder ut ur både förstärkaren och TV:n, sjukt irriterande att behöva sänka tv:n hela tiden.

Nån med samma problem?

Permalänk

Jag har samma problem, upptäckte det igår. Vet inte om det alltid varit så eller om det blivit så pga den senaste firmware-updaten? Minns inte att jag hade detta "problem" innan. På min PS3:a så sänder den bara ut ljudet via den optiska utgången om jag väljer det. Ska det då vara så svårt att få till på PS4:an?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcus_86:

Hej kära PS4 vänner!
Är det bara jag som inte lyckas få ljudet ut enbart genom optiska utgången?
Det ljuder ut ur både förstärkaren och TV:n, sjukt irriterande att behöva sänka tv:n hela tiden.
Nån med samma problem?

Skrivet av Guybrush82:

Jag har samma problem, upptäckte det igår. Vet inte om det alltid varit så eller om det blivit så pga den senaste firmware-updaten? Minns inte att jag hade detta "problem" innan. På min PS3:a så sänder den bara ut ljudet via den optiska utgången om jag väljer det. Ska det då vara så svårt att få till på PS4:an?

Kolla era inställningar så de är korrekta:
"If you connect a device such as an AV amplifier for a home theater to the PS4™ system's DIGITAL OUT (OPTICAL) port, you can manually change the audio output setting. To adjust settings, select [Sound and Screen] > [Audio Output Settings] > [Primary Output Port] > [DIGITAL OUT (OPTICAL)]."

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Å

Jag är tvungen att ställa in externt hemmabioanläggning som default i tv-inställningarna för att det ska fungera korrekt. Räcker med en gång, sen om tv får en ny firmware så kan jag bli tvungen att ställa in samma sak igen men går ju på 10 sekunder

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Kolla era inställningar så de är korrekta:
"If you connect a device such as an AV amplifier for a home theater to the PS4™ system's DIGITAL OUT (OPTICAL) port, you can manually change the audio output setting. To adjust settings, select [Sound and Screen] > [Audio Output Settings] > [Primary Output Port] > [DIGITAL OUT (OPTICAL)]."

Allt det är gjort, problemet har varit så sen jag köpte den för 6 månader sen.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Jag är tvungen att ställa in externt hemmabioanläggning som default i tv-inställningarna för att det ska fungera korrekt. Räcker med en gång, sen om tv får en ny firmware så kan jag bli tvungen att ställa in samma sak igen men går ju på 10 sekunder

Jag får ta och kika på det, Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus_86:

Jag får ta och kika på det, Tack för tipset!

Hur har det gått? Löst problemet eller inte, om ja; hur?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Hur har det gått? Löst problemet eller inte, om ja; hur?

Nej jag har inte löst det, det gick att stänga av ljudet via tv:ns inställningar, men då stängde den av ljuder på alla mina HDMI kontakter,
jag får skaffa en "smartare" TV

Permalänk
Skrivet av Marcus_86:

Nej jag har inte löst det, det gick att stänga av ljudet via tv:ns inställningar, men då stängde den av ljuder på alla mina HDMI kontakter,
jag får skaffa en "smartare" TV

Kan tillägga att jag har varit i kontakt med PS support men fick inget vettigt svar.

Permalänk
Medlem

När man har en förstärkare och högtalare, varför skulle man nånsin vilja ha ljud ur tv'ns högtalare?
Sätt det på 0 och allt är bra?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

När man har en förstärkare och högtalare, varför skulle man nånsin vilja ha ljud ur tv'ns högtalare?
Sätt det på 0 och allt är bra?

Läs första inlägget en gång till och fundera på om din fråga var genomtänkt

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Läs första inlägget en gång till och fundera på om din fråga var genomtänkt

Ja, frågan kvarstår.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har inte alla recivrar HDMI ingång numera? Speciellt om man har budget till en PS4 så borde man väl ha övrig utrustning som matchar?

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled