Köpråd: Speldator, budget: 15.000-16.500

Permalänk
Medlem

Köpråd: Speldator, budget: 15.000-16.500

Hejsan Sweclockers!

Jag har bestämt mig för att inhandla en ny dator och behöver därför lite råd.
Min budget ligger på 15.000 till 16.500.

Den skall användas för spelande. Några "krav" jag har är:
1: 6TB lagring
2: Grafikkort som håller ett tag framöver
3: En bra processor.
4: 16GB ram

Är inte så värst kunnig inom området, men jag vill att datorn i säg skall ha okej kylning för processor och chassi.
Jag har fått ett förslag av en anställd hos inet, men tänkte jag skulle vända mig till Sweclockers också!

Här är förslaget jag fick av inet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7068986/2014-08-20

Vad tycker ni om den? Vad skulle ni ändra/göra bättre?

Tack på förhand, alla svar uppskattas!

Permalänk
Medlem

Lägger man 16k på en dator skall man inte nöja sig med ett budgetagg.
(Tänker du köra SLI i framtiden så bör du köra på 850w istället)

SSD på 250GB är att föredra imo.

Så här hade jag gjort:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7069702/2014-08-20

Permalänk
Medlem

Ser vettigt ut. Seagates rykte är sisådär men nästan omöjligt att slå deras priser.
120GB är väldigt lite för en systempartition tycker jag men där får du kolla själv hur stora program/spel du har, själv har jag 500GB SSD och den räckte inte.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Lägger man 16k på en dator skall man inte nöja sig med ett budgetagg.
(Tänker du köra SLI i framtiden så bör du köra på 850w istället)

SSD på 250GB är att föredra imo.

Så här hade jag gjort:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7069702/2014-08-20http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7069702-00.png

Hej och tack för snabbt svar!
Ja jag förstod att nätagget skulle behöva bytas ut, så tack för att du bekräftade det.
Grafikkortet i sig, är det "bättre" än de första jag hade i kundvagnen?
Kylningen till processorn, jag ser att den är snäppet dyrare, är det stor skillnad på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horfil:

Hej och tack för snabbt svar!
Ja jag förstod att nätagget skulle behöva bytas ut, så tack för att du bekräftade det.
Grafikkortet i sig, är det "bättre" än de första jag hade i kundvagnen?
Kylningen till processorn, jag ser att den är snäppet dyrare, är det stor skillnad på dem?

Marginell skillnad på grafikkorten.
MSi kostar mindre i dagsläget och är något högre fabriksklockat.

CM Hyper är en bra kylare som räcker långt och ett bra val.
Noctua är snäppet bättre och lite tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Marginell skillnad på grafikkorten.
MSi kostar mindre i dagsläget och är något högre fabriksklockat.

CM Hyper är en bra kylare som räcker långt och ett bra val.
Noctua är snäppet bättre och lite tystare.

Tack så mycket, lär sig något nytt varje dag.
Så är detta den "bästa" datorn jag kan få?

Ber om ursäkt om jag är tjatig.

Permalänk
Skrivet av Horfil:

Tack så mycket, lär sig något nytt varje dag.
Så är detta den "bästa" datorn jag kan få?

Ber om ursäkt om jag är tjatig.

Det är i mina ögon en mycket bra dator för budgeten du satt. Jag skulle valt ungefär samma delar om jag byggde en ny idag. Men för din budget så skulle jag säga att det är bland det "bästa" du kan få.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

Har inte så mycket att tillföra just den här tråden förutom det som redan sagts men minst 6TB Alltså, jag har ju problem att ens fylla 500GB Vad sysslar du med alltså

Förresten, jag hade satsat på en större SSD. Kör Windows och de program/spel du använder mest på den!

Känns dock som de som satsar på "det bästa" betalar överpris men det är min personliga åsikt. Har man stålarna så - varför inte!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Det är i mina ögon en mycket bra dator för budgeten du satt. Jag skulle valt ungefär samma delar om jag byggde en ny idag. Men för din budget så skulle jag säga att det är bland det "bästa" du kan få.

Kanon, då får jag tacka för din input.

Skrivet av Laxieboy:

Har inte så mycket att tillföra just den här tråden förutom det som redan sagts men minst 6TB Alltså, jag har ju problem att ens fylla 500GB Vad sysslar du med alltså

Förresten, jag hade satsat på en större SSD. Kör Windows och de program/spel du använder mest på den!

Känns dock som de som satsar på "det bästa" betalar överpris men det är min personliga åsikt. Har man stålarna så - varför inte!

Jag har lyckas fylla mina 3TB nu utan problem, serier, filmer, spel. Tar inte lång tid att fylla.

Hmm jo jag skulle nog egentligen kunna spara 2-3000 och fortfarande spela spelen jag lirar på en bekväm nivå, men jag investerar hellre lite mera och har den ett tag till utan att behöva tänka på nya delar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Horfil:

Kanon, då får jag tacka för din input.

Jag har lyckas fylla mina 3TB nu utan problem, serier, filmer, spel. Tar inte lång tid att fylla.

Hmm jo jag skulle nog egentligen kunna spara 2-3000 och fortfarande spela spelen jag lirar på en bekväm nivå, men jag investerar hellre lite mera och har den ett tag till utan att behöva tänka på nya delar.

Absolut förstår jag hur du tänker! Men just lagringen! Shit! Jag ser också på en del film och serier men raderar efter hand! Vidare så streamar jag en del numera även om jag ångrar mig då jag borde utnyttja min FHD skärm!

Jag klagar dock inte utan vi har alla olika "behov". Men 16K för en speldator känns som att man betalat lite i överkant dessvärre! Men har man pengarna så kör

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)