Högtalare, bättre bas via mobil än dator! Z623

Permalänk

Högtalare, bättre bas via mobil än dator! Z623

Tjena! Jag har nyligen stött på ett litet problem. När jag köpte mina högtalare och spelade musik via datorn så dånade basen och fick halva huset att vibrera. Men en vacker dag så bara "minskades" basens kraft med kanske 50-75%. Det fick mig att tro att högtalarna hade svikit mig men icke sa Nicke för när jag kopplade in mobilen till högtalarna häromdagen med mobilen var basen lika dånande som Dag 1! Någon som har någon aning om vad problemet kan vara och hur det kan lösas?

Permalänk
Medlem

Mjukvaru fel? Har du extern ljudkort till datorm? Vilken mjukvara?

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Mjukvaru fel? Har du extern ljudkort till datorm? Vilken mjukvara?

Jag har ju en laptop och jag kör på det ljudkortet som är inbyggt i själva datorn, sen vet jag ej hur man kollar mjukvara!

Permalänk
Medlem

?

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk

Har Windows 8 (Kanske e därför jag inte kan se fliken "ton") Kan endast se flikerna "Allmänt, "Nivåer", "Enhancements" och "Avancerat".

Permalänk
Medlem

Kolla "enhancements" och EQn kanske?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Kolla "enhancements" och EQn kanske?

EQ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Equalizer

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Precis, det är equalizern jag syftar på.

Permalänk

Och vad skall jag göra/ändra i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Och vad skall jag göra/ändra i den?

Ligger det inte ett ''Bass-boost'' alternativ där då? Borde inte behövas dock om du inte använt det tidigare.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Och vad skall jag göra/ändra i den?

Kolla så att inte basnivåerna är neddragna t.ex.
Prova att dra upp dom och se om det blir någon skillnad osv.

Permalänk

Allt ligger på normal nivå! Det vill säga att slidern är på 50% på alla frekvenser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av J.Hilleskog:

Allt ligger på normal nivå! Det vill säga att slidern är på 50% på alla frekvenser.

Då kan du ju dra upp de låga frekvenserna tills du är nöjd!

Permalänk

Ingen skillnad, alls (Vad jag kan märka )

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske har filtrerat bort basen tex genom en felaktig högtalarsetup i drivrutinen ?
Det skulle även kunna bero på fasfel, tex genom att kontakten i datorn har tappat signaljorden, då blir det baslöst men det brukar även höras att annat låter "ihåligt"
Har du provat att installera om drivrutinen och göra en ny setup i datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske har filtrerat bort basen tex genom en felaktig högtalarsetup i drivrutinen ?
Det skulle även kunna bero på fasfel, tex genom att kontakten i datorn har tappat signaljorden, då blir det baslöst men det brukar även höras att annat låter "ihåligt"
Har du provat att installera om drivrutinen och göra en ny setup i datorn ?

Nej det har jag inte Hur gör man haha

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Nej det har jag inte Hur gör man haha

Det vet ingen annan än du för du har varken länkat manualen till ditt ljudkort eller talat om vad du har för något
Läs manualen, länka den om du behöver hjälp, på samma sida som manualen finns nog även drivrutinen som du kan ladda ner och prova att ominstallera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.