Permalänk
Medlem

Datorn dör helt random, då och då

Hej, jag har ett problem med att min dator dör då och då, jag tror det beror på att blir för varm men jag vet inte, behöver hjälp med detta

Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3
CPU: OctalCore AMD FX-8120, 3423 MHz (17 x 201)
8GB RAM
Grafikkort: nVIDIA GeForce GTX 760

Permalänk

Kolla CPU Tempuratur med t.ex RealTemp

Kör du med Stock kylaren?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem

vad har du för nätagg?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har kollat tempratur och ser inget ovanligt, ingen aning vad som menas med stockkylaren, mitt nätagg är något fintec 500w,

Min dator låter fruktansvärt mycket från processorfläckten, dock gjorde den det innan jag satte i min grafikkort så verkar inte vara det som är felet, är det helt enkelt nätagget? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edlund94:

Jag har kollat tempratur och ser inget ovanligt, ingen aning vad som menas med stockkylaren, mitt nätagg är något fintec 500w,

Min dator låter fruktansvärt mycket från processorfläckten, dock gjorde den det innan jag satte i min grafikkort så verkar inte vara det som är felet, är det helt enkelt nätagget? :/

Lät ju som inte direkt som något kvaitets agg det där. Är det möjligen från det här företaget?: http://thietbivanphong.vn/
Ser ut att vara från vietnam i så fall. Skulle tippa på att det är nät agget som inte håller måttet. Byt omgående om du är rädd om dina komponenter.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

processonr går upp i 90 grader när jag spelar bf4 sen dör datorn

Permalänk
Medlem

Förklara ordentligt hur du hamnade i den här situationen. Du nämnde inte ett ord tidigare om att ha gjort något med grafikkortet.

Sätt fast Processor kylaren ordentligt och gör något åt ditt nätagg innan du verkligen får problem.

Stockkylare är den som kom med processorn. Kylaren ska du monterar innan du sätter in moderkortet i chassit. Både för att kunna montera och för att kunna kontrollera från sidan och underifrån att du gjort det rätt och ordentligt. Tex kan en kylare kännas sitta stadigt men ändå sitta snett, fel monterad osv.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp med verkar åtgärdat felet, tog bort processorfläkten och gjorde rent den från jättemycket damm och la på lite ny kylpasta då det var helt tomt.

Permalänk

Hoppas det löste sig, jag hade samma problem förut. Var tydligen att 24pins moderkortskontakten inte satt i tillräckligt hårt.

Visa signatur

Case: Obsidian 900D CPU: 4770k Mobo: Asus Sabertooth z-87 GPUs 2x Evga 780 3gb Sc RAM: 16GB Vengeance 4x4GB PSU: Corsair Ax 1200i SSD: 2x Samsung 840 256Gb Pro Keyboard: Qpad Mk-85 Monitors: Primary: ASUS VG248QE 144Hz 24' Battlescreen: Packard Bell Viseo 24' Portraitmode: Dell 24' Deskstand: Ergotron DeskStand: DS100 HDD: 2x WD Black 4tb raid 1 Mouse: Deathadder 2013 Mouse Mat: Razer Goliathus Speed