Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad är det jag letar efter?

Permalänk

Vad är det jag letar efter?

Hejsan allihopa,

Som så många andra är jag rådvillig när det kommer till att investera i en bra Mediaspelare eller HTPC.

Har i flera år kört med spelare likt TviX, Xtreamer osv, alla med interna hårddiskar som man lagt upp musik och film på.
I veckan dog så kretskortet på min Xtreamer och jag letar nu efter en ny enhet att köra film ifrån. Som jag förstår det så är interna hårddiskar nästan helt ute numera.

Har sneglat på valet att sätta ihop en HTPC men det känns lite overkill för det jag behöver den till.

I princip letar jag efter en spelare som kan spela de vanliga 1080p-formaten (mkv osv) samt med undertexter.

Jag vill kunna koppla in en extern hårddisk direkt i spelaren alternativt streama trådlöst. Problemet med trådlöst är att jag inte har någon Wi-fi adapter i min stationära burk. Vad exakt behöver man köpa för något för att få trådlöst att fungera? Behöver man något speciellt nätverkskort eller finns det inbyggda sådana som kommer med antenn?

Har inte haft så stor koll på marknaden de senaste åren så när det kommer till märken på mediaspelare så känner jag mig ganska vilsen.

Vore grymt tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om du kanske är mer ute efter en lite starkare mediaspelare, men annars skulle jag helt klart rekommendera Raspberry Pi med XBMC (jag kör själv Raspbmc versionen). 1080p flyter på fint för mig med kabel(!) och navigationen i menyer har blivit betydligt mer smooth sen Gotham lanserades.
Uppfyller åtminstone mina krav i dagsläget.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Skrivet av Pepsifree:

Hejsan allihopa,

Som så många andra är jag rådvillig när det kommer till att investera i en bra Mediaspelare eller HTPC.

Har i flera år kört med spelare likt TviX, Xtreamer osv, alla med interna hårddiskar som man lagt upp musik och film på.
I veckan dog så kretskortet på min Xtreamer och jag letar nu efter en ny enhet att köra film ifrån. Som jag förstår det så är interna hårddiskar nästan helt ute numera.

Har sneglat på valet att sätta ihop en HTPC men det känns lite overkill för det jag behöver den till.

I princip letar jag efter en spelare som kan spela de vanliga 1080p-formaten (mkv osv) samt med undertexter.

Jag vill kunna koppla in en extern hårddisk direkt i spelaren alternativt streama trådlöst. Problemet med trådlöst är att jag inte har någon Wi-fi adapter i min stationära burk. Vad exakt behöver man köpa för något för att få trådlöst att fungera? Behöver man något speciellt nätverkskort eller finns det inbyggda sådana som kommer med antenn?

Har inte haft så stor koll på marknaden de senaste åren så när det kommer till märken på mediaspelare så känner jag mig ganska vilsen.

Vore grymt tacksam för all hjälp jag kan få.

Kanske en PS3:a?

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk
Medlem

Du skulle inte kolla 3d och du gillar inte framtiden med 4k och bättre ljud.
Ja då går det bra med en liten Raspberry...

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju att bygga väldigt små och billiga x86 datorer idag om man vill, så en htpc går att plocka ihop runt 1000kr om man kör linux typ xbmcbuntu, det tar ju inte så stor plats och kan köras frän ett usbminne eller liknande om man vill, typ den här maskinen fast utan ssdn då.
#14832300
Det blir ju en rätt flexibel maskin och man kan gå ur "kodi" och använda den som en vanlig dator också om man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tackar för de snabba svaren!

Big Lars: Raspberry Pi känns aningen för enkel. Dock är ju XBMC alltid intressant.

Diezelpower: Har sålt min PS3:a :/

mrqaffe: Jag kan tänka mig lägga ut runt 2000 kr för en smidig lösning. Går det att få en någorlunda "framtidssäker" htpc som tar väldigt lite plats så är det helt klart intressant. Dock flyttar jag mycket och ju mindre lösning ju bättre.

Låt säga att jag köper en PCI-E trådlös adapter till mitt moderkort som jag sedan syncar med valfri spelare som kör t.ex Android.
Behöver jag någon specifik programvara på PC:n för att kunna dela ut t.ex en mapp med filmer till mediaspelaren via nätverket?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pepsifree:

Tackar för de snabba svaren!

Big Lars: Raspberry Pi känns aningen för enkel. Dock är ju XBMC alltid intressant.

Diezelpower: Har sålt min PS3:a :/

mrqaffe: Jag kan tänka mig lägga ut runt 2000 kr för en smidig lösning. Går det att få en någorlunda "framtidssäker" htpc som tar väldigt lite plats så är det helt klart intressant. Dock flyttar jag mycket och ju mindre lösning ju bättre.

Låt säga att jag köper en PCI-E trådlös adapter till mitt moderkort som jag sedan syncar med valfri spelare som kör t.ex Android.
Behöver jag någon specifik programvara på PC:n för att kunna dela ut t.ex en mapp med filmer till mediaspelaren via nätverket?

Det beror på vilken mediaspelare du använder, endera delar man ju ut mappen som vanligt och spelaren läser filen direkt eller så strömmar du till spelaren eller direkt till en smarttv tex via dlna och då använder du nån mediaservermjukvara, Plex är populär.

Du måste inte heller ha wifi i din stationära dator, är den bara nätverksansluten så ansluts trådlösa klienter till accesspunkten (i routtern, att köra ad hoc är inte så vanligt)

Skaffar du en "liten dator" så kopplar du bara in diskarna till den eller via nätverket och spelar direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på vilken mediaspelare du använder, endera delar man ju ut mappen som vanligt och spelaren läser filen direkt eller så strömmar du till spelaren eller direkt till en smarttv tex via dlna och då använder du nån mediaservermjukvara, Plex är populär.

Deu måste inte heller ha wifi i din stationära dator, är den bara nätverksansluten så ansluts trådlösa klientr till accesspunkten (i routtern, att köra ad hoc är inte så vanligt)

Skaffar du en "liten dator" så kopplar du bara in diskarna till den eller via nätverket och spelar direkt.

Ok, kollade på htpc:n du länkade till. Verkar ju helt klart som ett prisvärt alternativ. Bygger jag en htpc så hade det ju varit intressant att lägga till en bluray/3d-läsare men då antar jag att det ställer andra krav på moderkortet och tillhörande grafikkort samt chassi.

Edit: såg nu att det SEED-chassit har plats för en slimline-läsare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pepsifree:

Ok, kollade på htpc:n du länkade till. Verkar ju helt klart som ett prisvärt alternativ. Bygger jag en htpc så hade det ju varit intressant att lägga till en bluray/3d-läsare men då antar jag att det ställer andra krav på moderkortet och tillhörande grafikkort samt chassi.

Edit: såg nu att det SEED-chassit har plats för en slimline-läsare.

Det finns ingen laglig licensfri mjukvara för att spela upp blurayfilmer och det lär aldrig komma någon hellre pga DRM/licens kraven, det är antagligen det största problemet och det kommer att fördubbla totalpriset, det kan följa med spelarmjukvara till en del blurayenheter men då tillkommer en win licens för jag har aldrig sett nån som levereras med mjukvara för linux.
Att spela upp bluray i linux är bökigt och även om det går att lösa så ligger det nog utanför vad som får diskuteras på det här forumet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska satsa på en NUC!

Jag har följande komponenter i min tillsammans med XBMCbuntu och den spelar allt jag slänger på den.

Intel NUC DN2820FYKH
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2455951
Crucial SO-DIMM DDR3 PC12800/1600MHz CL11 4GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1298179
Intel 320 Series 2.5" SSD 40GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844279

Är en av dom bästa investeringarna jag gjort på väldigt länge. Framför allt är den pytteliten och knäpptyst. Och så har den inbyggt IR-öga som fungerar med t.ex Harmony fjärrkontroller.

Det finns flera modeller men så länge du håller dig till XBMCbuntu eller OpenELEC så duger den billigaste. Vill du köra windows skulle jag nog gå upp till i3 modellen.

Vill du kunna spela upp bluray skivor så är det nog enklast (och billigast) att bara köpa en fristående bluray spelare och inte blanda in en dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av immutable:

Jag tycker du ska satsa på en NUC!

Jag har följande komponenter i min tillsammans med XBMCbuntu och den spelar allt jag slänger på den.

Intel NUC DN2820FYKH
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2455951
Crucial SO-DIMM DDR3 PC12800/1600MHz CL11 4GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1298179
Intel 320 Series 2.5" SSD 40GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844279

Är en av dom bästa investeringarna jag gjort på väldigt länge. Framför allt är den pytteliten och knäpptyst. Och så har den inbyggt IR-öga som fungerar med t.ex Harmony fjärrkontroller.

Det finns flera modeller men så länge du håller dig till XBMCbuntu eller OpenELEC så duger den billigaste. Vill du köra windows skulle jag nog gå upp till i3 modellen.

Vill du kunna spela upp bluray skivor så är det nog enklast (och billigast) att bara köpa en fristående bluray spelare och inte blanda in en dator.

Denna såg väldigt trevlig ut. Skulle det funka (vara lönt) att trycka in ett 8gb Ram på den sloten som finns i lådan?
Är inte så insatt i huruvida dessa moderkort eventuellt flaskhalsar ett 8GB ram gentemot 4x2GB. Men eftersom denna låda bara har plats för ett minne borde väl rimligtviss ett 8 vara bättre än ett 4Gb?

Dum fråga kanske men hur installerar man lättast XBMCuntu till en sån här låda? Är van vid att köra saker i windowsmiljö och det skulle bli min första htpc.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pepsifree:

Denna såg väldigt trevlig ut. Skulle det funka (vara lönt) att trycka in ett 8gb Ram på den sloten som finns i lådan?
Är inte så insatt i huruvida dessa moderkort eventuellt flaskhalsar ett 8GB ram gentemot 4x2GB. Men eftersom denna låda bara har plats för ett minne borde väl rimligtviss ett 8 vara bättre än ett 4Gb?

Dum fråga kanske men hur installerar man lättast XBMCuntu till en sån här låda? Är van vid att köra saker i windowsmiljö och det skulle bli min första htpc.

Att ha 8Ggbyte ram i en htpc är onödigt för funktionens skull men det skadar inte heller med mycket ram.
Du kan prova att ladda hem xbmcbuntu och göra ett installationsusbminne, (det finns många guider för hur du gör det) och sedan kan du boota från det på din nuvarande dator, linux går att köra utan att installera överhuvudtaget så du kan känna på det om du vill utan att påverka datorn du har idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att ha 8Ggbyte ram i en htpc är onödigt för funktionens skull men det skadar inte heller med mycket ram.
Du kan prova att ladda hem xbmcbuntu och göra ett installationsusbminne, (det finns många guider för hur du gör det) och sedan kan du boota från det på din nuvarande dator, linux går att köra utan att installera överhuvudtaget så du kan känna på det om du vill utan att påverka datorn du har idag.

Okej, så 4GB räcker gott och väl då med andra ord.

Tackar för tipset om xbmcbuntu, ska testa det senare.

Jag plockade ihop en låda från scan.co.uk (se nedan):

Intel NUC BOXDN2820FYKH0 Intel Celeron Dual Core Barebone Unit
http://www.scan.co.uk/products/intel-nuc-celeron-n2820-dual-c...

Corsair Memory 4GB Value Select DDR3 SO-DIMM 1600 MHz 11-11-11-28 Dual Channel Laptop
http://www.scan.co.uk/products/4gb-corsair-value-select-ddr3-...

Intel 120GB 530 Series SSD - Solid State Drive - SSDSC2BW120A401
http://www.scan.co.uk/products/120gb-intel-530-series-sata-ii...

GMYLE® Windows 7 Vista XP Media Center MCE PC Remote Control and Infrared Receiver for Home, Premium and Ultimate Edition
http://www.amazon.co.uk/Windows-Control-Infrared-Receiver-Ult...

Skulle dessa komponenter fungera tillsammans?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Att spela upp bluray i linux är bökigt och även om det går att lösa så ligger det nog utanför vad som får diskuteras på det här forumet.

Det är tillåtet att kringå DRM för att spela upp film/musik om det är vad som krävs för att det ska gå att spela upp skivorna, så det ska väl inte vara några problem att diskutera det här.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pepsifree:

Okej, så 4GB räcker gott och väl då med andra ord.

Tackar för tipset om xbmcbuntu, ska testa det senare.

Jag plockade ihop en låda från scan.co.uk (se nedan):

Intel NUC BOXDN2820FYKH0 Intel Celeron Dual Core Barebone Unit
http://www.scan.co.uk/products/intel-nuc-celeron-n2820-dual-c...

Corsair Memory 4GB Value Select DDR3 SO-DIMM 1600 MHz 11-11-11-28 Dual Channel Laptop
http://www.scan.co.uk/products/4gb-corsair-value-select-ddr3-...

Intel 120GB 530 Series SSD - Solid State Drive - SSDSC2BW120A401
http://www.scan.co.uk/products/120gb-intel-530-series-sata-ii...

GMYLE® Windows 7 Vista XP Media Center MCE PC Remote Control and Infrared Receiver for Home, Premium and Ultimate Edition
http://www.amazon.co.uk/Windows-Control-Infrared-Receiver-Ult...

Skulle dessa komponenter fungera tillsammans?

Datordelarna borde vara ok funktionsmässigt men NUC priser har jag dålig koll på men åtminstone minnet var dyrt och ssdn går ju också att lösa billigare om man vill så varför köpa det från England i så fall ?
Jag vet inte hur den fjärren fungerar med olika mjukvaror så du bör kolla om den stöds.
Man kan ofta köra med en androidenhet som fjärr, tex en app i telefonen eller en platta av nån form och det finns flera appar som styr xbmc och andra spelarprogram.
Jag har en vän som använder en ipod både som fjärrkontroll hemma och som "portabel mediaserver och mp3 spelare" när han inte är hemma och kör på den normala lagringsservern, det finns många varianter det går att lösa det på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Datordelarna borde vara ok funktionsmässigt men NUC priser har jag dålig koll på men åtminstone minnet var dyrt och ssdn går ju också att lösa billigare om man vill så varför köpa det från England i så fall ?
Jag vet inte hur den fjärren fungerar med olika mjukvaror så du bör kolla om den stöds.
Man kan ofta köra med en androidenhet som fjärr, tex en app i telefonen eller en platta av nån form och det finns flera appar som styr xbmc och andra spelarprogram.
Jag har en vän som använder en ipod både som fjärrkontroll hemma och som "portabel mediaserver och mp3 spelare" när han inte är hemma och kör på den normala lagringsservern, det finns många varianter det går att lösa det på.

Köper från England för att jag bor i England

Skiljer det 50-100 kr på ett ram-minne gör det ingen större skillnad för mig.
SSDN är jag mest intresserad av ett märke och modell som jag vet är pålitlig.

Sammantaget vill bara vara säker på att de olika delarna fungerar tillsammans. Jag har sett att en del minnen drivs med 1.35V och en del med 1.5V, är detta något man bör se upp med?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pepsifree:

Köper från England för att jag bor i England

Skiljer det 50-100 kr på ett ram-minne gör det ingen större skillnad för mig.
SSDN är jag mest intresserad av ett märke och modell som jag vet är pålitlig.

Sammantaget vill bara vara säker på att de olika delarna fungerar tillsammans. Jag har sett att en del minnen drivs med 1.35V och en del med 1.5V, är detta något man bör se upp med?

Jaha, det står Stockholm under ditt namn
Ja det ska vara rätt spänning på minnena men det brukar vara ett L som i low voltage på 1,35V minnen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jaha, det står Stockholm under ditt namn
Ja det ska vara rätt spänning på minnena men det brukar vara ett L som i low voltage på 1,35V minnen.

That makes sense. Denna NUC verkar vara låst till endast 1.3V minnen så jag kör på ett sånt.