Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

NetonNet speldator EDGE. Prisvärdför 14990:-?

Permalänk
Medlem

NetonNet speldator EDGE. Prisvärdför 14990:-?

Hej!

Planerar att skaffa ny dator då min gaml har många år på nacken nu. Kommer använda datorn ffa till spel, och då främst DOTA2, men även skyrim och annat skoj.

Kan tänka mig att bygga själv, och har kollat på en del olika alternativ. Men så såg jag att netonnet har en speldator vid namnet EDGE Starcrow som såg väldigt prisvärd ut. http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/edge...

Specs:
GA-Z97X-Gaming 3
Intel® Core™ i7-4790K
Minne 16GB 2133MHz
240GB SSD + 2TB
GeForce Experience
G-Sync & TXAA
GeForce GTX780 3GB
Corsair Cooling Hydro H80

Samma kit om jag plockar ihop det på Inet blir 15100:- med de billigaste alternativen.
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7113159-00.png

Vad tycker ni? Prisvärt? Hur ser uppgraderingsmöjligheterna ut med detta moderkortet? Har också kollat på Inets Taurus Overkill GTX 780 4790K, kostar 15999:- för typ samma komponenter

Permalänk
Medlem

Ser helt okej ut men 4790K och 16GB internminne är inte direkt prisvärt så där kan du ju spara in lite pengar om du vill. Nätagget är säkert helt okej men jag ser ingen anledning att köpa något annat än EVGA Supernova idag. Sedan hade jag alla dagar i veckan hellre valt en mäktig luftkylare framför en H80.

Permalänk

Prisvärt, visst. Men 16GB minne och en i7a är overkill för det du beskriver. Plocka ihop eget så kommer du undan billigare, dina spel kommer fungera minst lika bra. i5 4690K + 8GB ram.

Permalänk
Medlem

Plocka ihop själv så kommer du mycket billiagre undan + att du kan köpa montering av t ex INET så blir det ungefär samma sak.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Förstår att jag klarar mig med mindre, men vill ju gärna att datorn även skall klara spel en bit in i framtiden.

Skrivet av Nesvop:

Plocka ihop själv så kommer du mycket billiagre undan + att du kan köpa montering av t ex INET så blir det ungefär samma sak.

Detta är ju min poäng och huvudsakliga fråga. Det blev ju DYRARE att plocka ihop eget på inet, och då var inte monteringskostnad inräknad.

Tänker ju att det vore kul att plocka ihop själv, men när jag såg den ovan beskriva datorn så tyckte jag att den såg väldigt prisvärd ut med tanke på vad den innehåller

Mailade EDGE gaming som bygger datorerna och frågade om dom kunde specificera komponenterna tillverkarna till komponenterna:

GPU: ASUS
Moderkort: Gigabyte
RAM: Corsair
SSD: kingston v300 (ska vara en dålig hårddisk har jag läst!)

Tankar kring detta? SSDn är väl ingen höjdare direkt, men annars?

Permalänk
Lego Master

Datorkomponenter minskar i värde och relativ prestanda snabbare än pengar, så att säga. Dvs, satsa på en "tillräckligt bra" dator nu, spara pengarna som blir över från din budget och använd dem till att uppgradera datorn om 2-3 år. Då har det kommit ut nya, frächare grejjor som kommer låta datorn hålla låda ett par år till, och 4-5 år kan du inte räkna med att ens en värstingdator ska hålla topprestanda om du köper hela kittet nu.

Så hade jag gjort. Men jag är lite konstig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Instämmer med Shudnawz. Köp vad som är bäst för pengarna nu inte vad som möjligen kanske har användning i framtiden.

Om du märker att du av någon anledning behöver mer RAM, köp mer, eller så är det mer troligt att du faktiskt då behöver en helt ny dator.

Du borde kunna spara flera tusenlappar, som du istället kan lägga på något annat, typ trådlös xbox controller, en till SSD, bättre skärm, vecka på Rhodos, en folkrace-bil, etc etc.

Permalänk
Medlem

Men med det sagt: Det är ett helt OK pris för komponenterna på den där datorn. Jag skulle bara köpt lite billigare komponenter på några ställen för att få ut mer för mina pengar.

Min dator har flera år på nacken, det mesta i den är "best bang for the buck" och den håller bra fortfarande jämfört med både motsvarande prisklass idag, samt mot "top of the line" (inom samma spelplan vill säga).

Permalänk

Att köpa en dator som man inte utnyttjar till fullo är en väldigt dålig investering eftersom delarna sjunker i pris med tiden.

Inet har en kampanj nu, fri montering om du väljer MSI moderkort eller grafikkort. Satsa på det.

Permalänk
Medlem

ok, det ni säger låter väldigt vettigt Det viktigaste är att jag kan njuta av mina spel idag och att det finns möjlighet att uppgradera i framtiden.

Vad tror ni om detta då? Förlorar jag mycket på att ta ett r9 290 ist för gtx 780? (såg att r9 290 finns för 2990 på netonnet nu).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7091910/2014-08-26

Permalänk
Medlem

Tror inte du kommer märka nämnvärd skillnad med ett 290 när du spelar.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för hjälpen alla!

Tänkte mig denna sammansättningen nu, med ett Sapphire R9 290 4GB TRI-X OC från Netonnet.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7122491/2014-09-04

Några sista tankar innan jag trycker på KÖP?

Permalänk

Ser bra ut! Dock:
*Hade bytt SSD till Samsung 840 m.a.a. bättre prestanda och god kvalité.
*Hade byt kylare till Noctua U14s, U12s eller D15 p.g.a. bättre prestanda
*Hade bytt HDD till Western Digital (mindre grej, men Seagate har problem med hållbarhet)

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Hjälpsam

Tyvärr är U9B den enda Noctuan som klarar INETs monterings krav

Permalänk
Medlem

Tack! Gött!
Bytt ut till Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB och 2TB WD Green Intellipower. Bytte även ut moderkortet till ett MSI Z97-G45 GAMING, kan ju ta del av cashback erbjudandet då också (275:-)

Läst runt lite mer i forumet och sett att många rekommenderar att man väntar lite tills de nya GTX 880/870 kommer. Kommer det inte alltid vara så, tänker jag som inte är så värst insatt, att man alltid kan vänta till "nästa grej"? Eller är det jättedumt att inte vänta några veckor till, sitter ju inte i sjön direkt just nu?

Permalänk
Skrivet av loffe6:

Kommer det inte alltid vara så, tänker jag som inte är så värst insatt, att man alltid kan vänta till "nästa grej"? Eller är det jättedumt att inte vänta några veckor till, sitter ju inte i sjön direkt just nu?

Nja, inte riktigt. GTX 770 kom i Maj 2013. Även om du inte kommer köpa ett kort från den nya serien så är det sannolikt att priserna på 700-serien kommer sjunka lite. Det snackas mycket om det redan http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffe6:

Tack! Gött!
Bytt ut till Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB och 2TB WD Green Intellipower. Bytte även ut moderkortet till ett MSI Z97-G45 GAMING, kan ju ta del av cashback erbjudandet då också (275:-)

Läst runt lite mer i forumet och sett att många rekommenderar att man väntar lite tills de nya GTX 880/870 kommer. Kommer det inte alltid vara så, tänker jag som inte är så värst insatt, att man alltid kan vänta till "nästa grej"? Eller är det jättedumt att inte vänta några veckor till, sitter ju inte i sjön direkt just nu?

Då har du låst dåliga råd, för det kommer inte komma någon 880/870 alls, utan de kommer heta 9XX.

Men, det kommer ALLTID ligga nåt precis runt hörnet, man ska inte vänta ihjäl sig!