Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fördröjning i högtalare

Permalänk
Medlem

Fördröjning i högtalare

Hej!

Jag mixar musik på hobbynivå, och har länge haft ett problem som gör det hela aningen knepigt. Det är nämligen så att ljudet någon stans på vägen mellan mitt mixerbord och det att ljudet når mina öron blir märkbart fördröjt. Jämfört med "cue-kanalen" i mitt mixerbord, dvs kanalen där jag förhandslyssnar och beatmatchar låtar i mina hörlurar har jag en fördröjning på uppskattningsvis 1/6-7 sek.

Min setup ser ut såhär:

Mixerbord->10m RCA till förstärkare->10m högtalarkabel tillbaka till högtalare

Frågan är då var fördröjningen uppstår. Att jag har långa kablar ska vad jag förstår inte vara något problem? Kvar blir förstärkaren, som är en Onkyo HT-R340, dvs random hemmabioförstärkare.

Finns det något jag kan göra åt detta? Någon som har någon idé?

Blir att skaffa riktiga aktiva monitorer så småningom, men fram tills dess så vill jag gärna hitta en lösning...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

En hembioförstärkare har avståndsinställning på högtalarna och den kan även ha läppsynk, ställer du in sånt galet så kan det ta tid innan ljudet kommer ut.
Mixar du analogt eller blandar du in en dator så att du även kan ha latens i ljudkortet?
Kabellängden är inget problem, det handlar om nanosekunder där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla manualen till receivern, finns ofta ett
direktläge som hoppar över all digital behandling (bortsett från DA omvandlingen).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av teejee:

Kolla manualen till receivern, finns ofta ett
direktläge som hoppar över all digital behandling (bortsett från DA omvandlingen).

Tror också på något sådant.