Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan Surface Pro ersätta en laptop?

Permalänk
Medlem

Kan Surface Pro ersätta en laptop?

Kolla efter en lösning till studierna. Det ska vara något som är enkelt att ta med sig samt klarar av att köra Windows-program. Batteritid runt 5h. Det är viktigt att det flyter på bra när man använder plattan, det får inte hacka och ha sig.

Är den första Surface pro något som kan passa mig? Den går loss på 3990kr är det värt att lägga det dubbla på en nyare version?
Finns det några andra plattor som kan vara intressanta?

Permalänk
Medlem

Använder min tf701t istället för laptop, tycker det fungerar bra.
Behöver ju dock inga program som är låsta till windows.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tanken med surfade PRO är att den ska ersätta din laptop, men jag skulle nog testa att skriva på tangentbordet innan så att det funkar för dig att skriva på det en längre stund. Själv har jag både laptop och surfplatta, där jag skriver dokument på laptopen och sen läser dokumenten och bland annat studieböcker i pdf-form på surfplattan.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Räcker den första PROn för 3990kr eller ska man gå på PRO2? Det ska inte spelas på den men det måste flyta på bra när man surfar/skriver osv.

Permalänk
Medlem

Ja det kan den samt att den funkar bra att koppla in till skärm och ha vanligt t-bord mus via USB eller blåtand. Och den blir då en trevlig arbetsstation med möjlighet att fortfarande utnyttja SPns alla fördelar (wacom och touch osv). USB fläkt från typ kjell.com kan vara bra för extra kylning på baksidan av SPn i sådant användande.

Om du vill ha laptopkänsla så kör typecover och inte touchcover.

För SP1 och 2 så köp till Freedomcase.

Permalänk
Medlem

Är Type Cover 2 kompatibelt med PRO 1?

Permalänk
Medlem

Inte säker men jag har för mig att de är specifika för varje serie. Men värt att kolla närmare då Typecover 2 sägs vara väldigt bra.

Dock verkar skillnaden vara större mellan touch cover generationerna än Type cover. Så type cover 1 är säkert helt ok. Touch cover 1 sägs inte vara jättebra dock.

Själv kör jag touch cover 2 till min Sp2.

Permalänk
Medlem

Det blev en SP1 och detta tangentbordet

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/MICROSOFT-Surface-Type-C...

Det står att det fungerar med PRO så jag hoppas det blir bra!

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Typer cover 2 funkar utmärkt till surface pro 1. Får själv en surface pro 1 med type cover

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Blåtandmus är ett måste, pekplattan på Surface kan driva den mest tålmodiga personen till vansinne

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Det blev en SP1 och detta tangentbordet

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/MICROSOFT-Surface-Type-C...

Det står att det fungerar med PRO så jag hoppas det blir bra!

Tack för hjälpen

SP1 är ett bra val. Dock är musplattan mycket bättre på type cover 1, på TP2 är den inte alls bra, men TP2 är bakgrundsbelyst. Man kan inte få allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kacper:

Blåtandmus är ett måste, pekplattan på Surface kan driva den mest tålmodiga personen till vansinne

Blåtand därför att en bara har en enda USB-utgång. Det gäller tyvärr alla Surface.
Det finns små hubbar från tredje part speciellt gjorda för Surface att hacka på sidan om man vill ha fler, men de tar lite plats.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

BLåtand är smidigt men inte lika rappt att "vakna till" som USB wirelessbaserade möss och T-bord. I de fall man är mindre mobil så kan det vara värt att istället köra usb fördelning på nått sätt.