Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpa nya delar till beg dator?

Permalänk

Köpa nya delar till beg dator?

Hej tänkte köpa den här datorn då den finns nära mig och vill inte punga ut 6-7k på ny dator i nuläget. http://www.blocket.se/vi/55733001.htm

Priset är nedsatt till 4k också dock ej ändrat i annonsen.
MIN fråga lyder då... Finns det nya delar att köpa till datorn? passar det socketen osv? Helt lost inom området. Om jag tex vill uppgradera ram i framtiden går det då att köpa ngt värre eller är moderkortet ur gammalt?? (Har testat google men inte kommit fram till något vettigt)

Tacksam för snabba svar då jag ska ringa honom ikväll!!

MVH

Permalänk

Absolut inte värd priset, leta vidare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk

Som ovan säger, sjukt galen prissättning på den burken. Tyvärr kan jag inte hitta andra datorer på Gotland som är prisvärda..

Permalänk

Okej tack för svar! Få datorer som hamnar på blocket på gotland tyvärr! Men klarar den typ "vanliga" rally spel och sådant? typ colin mc rae dirt, assetto corsa, eurotruck, farming sim osv?

Om man prutar ner den till 3.500 är det mer värt då?

Permalänk

Nej.

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Skrivet av AntiChrist:

Vad svarade du nej på?
Och en motivering skulle inte vara fel (om du orkar )

Inte så hemma på datorer!!

Permalänk
Skrivet av HystericalRacing:

Vad svarade du nej på?
Och en motivering skulle inte vara fel (om du orkar )

Inte så hemma på datorer!!

Den där datorn är alldeles för gammal för att bli såld för åtskilliga tusenlappar. Klassiskt blocket.. Kan säga som så att du lätt får en sprillans ny dator i samma prisklass som presterar bättre. Finns massa medlemmar här på forumet som gärna hjälper dig med sånt. Men så länge det handlar om blocketannonser som måste vara i närheten så är det ingen valmöjlighet, sorry.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Datorn du länkar till är värd 1000 kr max. Gammal hårdvara från 2007 bortsett från grafikkortet som inte heller det är något att hänga i granen.

Permalänk

Blocket priser är fan skrattretande, köp inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk

Okej jag förstår! Gammal hårdvara alltså.. Hmm blir fet diss på den då!

Hjälp mig gärna med en dator.
känns jobbigt att lägga över 5k så om den gränsen går att dra så.

Permalänk
Skrivet av HystericalRacing:

Okej jag förstår! Gammal hårdvara alltså.. Hmm blir fet diss på den då!

Hjälp mig gärna med en dator.
känns jobbigt att lägga över 5k så om den gränsen går att dra så.

Vad vill du främst använda datorn till och vad kan du offra? Ofta måste man offra nåt om man har en tight budget. Kan du tänka dig att bygga den själv eller vill du en färdigbyggd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk

Här kommer en dator:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7180979/2014-09-22

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk

Kan man renovera en bilmotor borde det gå att bygga ihop en dator också med hjälp av lite google kanske Skämt å sido, ja jag bygger själv.

Vet inte vad jag ska offra. Lagringsutrymme är inte jätte viktigt så en SSD kanske är bättre?
Och min magkänsla säger GTX kort. Eller? alla rekommenderar olika så svårt att veta riktigt.

Permalänk

EDIT: kanske blir billigare med en HDD ändå.. kommer att ha ganska många spel som tar plats + mods

Permalänk
Skrivet av HystericalRacing:

Kan man renovera en bilmotor borde det gå att bygga ihop en dator också med hjälp av lite google kanske Skämt å sido, ja jag bygger själv.

Vet inte vad jag ska offra. Lagringsutrymme är inte jätte viktigt så en SSD kanske är bättre?
Och min magkänsla säger GTX kort. Eller? alla rekommenderar olika så svårt att veta riktigt.

SSD är att föredra, men du har en strikt budget.
280 är ett toppenkort i prisklassen, slår Nvidias produkter inom prissegmentet.

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk

Tack för den infon! Väldigt schysst! I den kundvagnen du länkade, är alla kablar och sådant med som behövs? Eller skall det köpas till också?

Permalänk

Allt är inkluderat. Det du behöver är ett operativsystem.

Du behöver dessutom läsa på tio minuter vad gäller överklockning. Processorn i fråga är upplåst (du kan justera frekvensen bäst du vill) och säljs för just detta ändamål; den blir ett litet krutpaket om man skrämmer upp den en bit över 4 GHz.

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk

Tack tack! Blir nog att beställa den datorn

Okej! Läst lite om klockning men ja.. en vetenskap bara det, men ska nog kunna sätta mig in i det..

Permalänk
Skrivet av HystericalRacing:

Kan man renovera en bilmotor borde det gå att bygga ihop en dator också med hjälp av lite google kanske Skämt å sido, ja jag bygger själv.

Vet inte vad jag ska offra. Lagringsutrymme är inte jätte viktigt så en SSD kanske är bättre?
Och min magkänsla säger GTX kort. Eller? alla rekommenderar olika så svårt att veta riktigt.

Ja det är ju som att bygga lego så det går nog bra;) Det är mycket upp till dina förväntningar hur du konfigurerar din dator. Om budgeten är tight så blir nog hårddisken i tidigare kundvagn bra tillsvidare, man kan ju alltid införskaffa sig en ssd i efterhand. Vad gäller gtx eller radeon så är båda bra enligt mig. Det skulle vara om du föredrar nån exklusiv egenskap från något av respektive tillverkare, tex mantle, physx, shadowplay m.m. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av propellerhatt:

Ja det är ju som att bygga lego så det går nog bra;) Det är mycket upp till dina förväntningar hur du konfigurerar din dator. Om budgeten är tight så blir nog hårddisken i tidigare kundvagn bra tillsvidare, man kan ju alltid införskaffa sig en ssd i efterhand. Vad gäller gtx eller radeon så är båda bra enligt mig. Det skulle vara om du föredrar nån exklusiv egenskap från något av respektive tillverkare, tex mantle, physx, shadowplay m.m. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

ja radeon låg väldigt bra till där jämfört med ett gtx 660. Ja ssd som du säger kan jag skaffa senare! Skall tydligen vara sjuk skillnad och det kan man ju förstå..

En viktigt fråga innan jag beställer: Går det fint att köra över tv med upplösningen 1366 x 768? Alltså jag använder i nuläget tv som skärm. Skall inte vara några problem va?

Permalänk
Skrivet av HystericalRacing:

ja radeon låg väldigt bra till där jämfört med ett gtx 660. Ja ssd som du säger kan jag skaffa senare! Skall tydligen vara sjuk skillnad och det kan man ju förstå..

En viktigt fråga innan jag beställer: Går det fint att köra över tv med upplösningen 1366 x 768? Alltså jag använder i nuläget tv som skärm. Skall inte vara några problem va?

Det borde fungera utan problem men det skulle vara en betydligt trevligare upplevelse med en rejäl datorskärm såklart. Men visst fungerar det, och försök iaf köra över hdmi åtminstone;)

Ssd är en jäkla skillnad, minsta lilla uppgift känns betydligt rappare. Men vad gäller spelprestanda så är det ingen fördel alls förutom laddningstider. Kör på den där kundvagnen så blir du nog nöjd. Och visst kan du välja ett nvidiakort istället om du föredrar det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av propellerhatt:

Det borde fungera utan problem men det skulle vara en betydligt trevligare upplevelse med en rejäl datorskärm såklart. Men visst fungerar det, och försök iaf köra över hdmi åtminstone;)

Ssd är en jäkla skillnad, minsta lilla uppgift känns betydligt rappare. Men vad gäller spelprestanda så är det ingen fördel alls förutom laddningstider. Kör på den där kundvagnen så blir du nog nöjd. Och visst kan du välja ett nvidiakort istället om du föredrar det

Skickades från m.sweclockers.com

självklart kör jag Hdmi! kör nog på det rekommenderade kortet, såg kalas ut!

Permalänk

Så! Datorn beställd. köpte en 1tb hdd istället för 500gb, kostade bara 100kr mer! Och la till ett ESD armband, lika bra det...

Tack för all hjälp här inne

Permalänk
Skrivet av HystericalRacing:

Så! Datorn beställd. köpte en 1tb hdd istället för 500gb, kostade bara 100kr mer! Och la till ett ESD armband, lika bra det...

Tack för all hjälp här inne

Hur kommer det sig att du inte köpte fri montering? Det är gratis på Inet just nu. Om du hör av dig till deras kundsupport fort ska det nog gå att ändra sig!

Permalänk
Skrivet av Hannes1234:

Hur kommer det sig att du inte köpte fri montering? Det är gratis på Inet just nu. Om du hör av dig till deras kundsupport fort ska det nog gå att ändra sig!

den gick ut igår. "gäller fram till 22/9"

Kul att lära sig själv också

Permalänk

Kul! Återkom med intryck senare

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Skrivet av AntiChrist:

Kul! Återkom med intryck senare

Absolut!

Permalänk
Skrivet av HystericalRacing:

den gick ut igår. "gäller fram till 22/9"

Kul att lära sig själv också

Okej, jag förstår!

Permalänk

Hej! Fick delarna i fredags! Sjukt snabb leverans av inet! Sällan man får så stora paket levererade på 3 dagar till Gotland. Brukar ta längre tid i med att det ska gå med båten osv.. Rekommenderar dom starkt.

Gick ganska fort att bygga ihop datorn! Hade dock kunnat gått fortare om jag hade läst på mer innan om hur man bygger för jag missade nån kontakt hit o dit.

Datorn rullar fint nu, har dock inte testat något spel men det blir snart
Hittills är jag nöjd med allt, förutom en sak... RAM minnena.
Står att det skall vara 16000Mhz men dom rullar i 1333Mhz. (Alla som har köpt dom verkar ha det problemet) Så ja, det skall tydligen bara vara att ändra i Bios men för mig går det inte. Dom står i läge XPM och inge auto. I fliken där man kan välja mellan olika klock hastigheter så finns det bara upp till 1333Mhz, går alltså ej att välja 16000. Hur ändrar jag detta??
(I övrigt verkar dom bra)
Mvh

Permalänk

Hmm, om det inte fungerar att aktivera X.M.P (vilket brukar vara lösningen), kolla denna tråd (svaret längst ner i tråden):

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1961695/corsair-veng...

"If this isn't too late, i just found the solution. I use a sabertooth z97 mark 2 with 2x8 gb of corsair ram at 1866 mhz. At first the bios showed that the ram was 1300 mhz, but all i did is i went into EZ mode and change the performance mode on the top right corner from normal to ASUS whatever... the highest performance one. Then i rebooted and my ram was set to 1866 mhz automatically. I don't know why the bios was designed in this nonsense way but at least there is an easy way around it. Hope this helps anyone that is getting the same issue.

On a side note, the ASUS bios also has a setting that adds a 3 second waiting time by default. It is not disabled even if you enabled fast boot. The only way to get rid of it is to go into advanced mode, then booting, then scrol down until you find the setting showing 3 seconds. Change that into 0 and your boot time is now magically 3 seconds faster."

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |