Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Moderkort glömmer fläktinställningar

Permalänk
Medlem

Moderkort glömmer fläktinställningar

Hej!

Jag kör PWM på cpu-fläkten och har kopplat in tre chassifläktar till de två 4-pin chassifläktsuttag som finns på mitt moderkort, två av dessa fläktar är kopplade med en y-koppling.
Jag vill således köra med voltstyrning på de tre fläktar som inte stöder PWM och har ändrat inställningarna för detta i UEFI från PWM till DC.
Efter att jag ändrat inställningarna och sparat så fungerar fläktarna precis som jag vill. När jag nästa gång startar upp datorn har moderkortet glömt bort de här inställningarna, dock minns det att jag kör x.m.p. och så vidare så verkar inte vara batteriet på moderkortet.

Vad kan det vara som orsakar det här?

Moderkort: Asus Z97M-Plus
Processor: Intel Core i5 4690k
CPU-kylare: Phanteks PH-TC14PE
Grafikkort: Asus Radeon R9 280 DirectCU II
Minne: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
SSD: SanDisk Extreme SSD 120GB
Hårddisk: WD Green WD20EZRX 64MB 2TB
Nätagg: Cooler Master V750S 750W
Chassi: Bitfenix Prodigy M
OS: Windows 8.1 PRO
Chassifläktar: Bitfenix Spectre Pro 230 mm, Bitfenix Spectre Pro 140 mm, Bitfenix Spectre 120 mm.

Visa signatur

// jcolsson

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som en bugg. Har du uppdaterat BIOS? Kommit rätt många nya. Även om det inte står angivet som buggfix kan det ändå vara ordnat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ska testa att koppla ena fläkten till PSU och med en nätt liten fläktkontroller emellan så jag kan styra varvtalet med istället, kan tänka mig att det är y-kabeln som kanske ställer till det. Detta ifall problemet beror på att moderkortet får svårt att läsa av de dubbla fläktarna och således återställer inställningarna mellan gångerna.

Om inte detta fungerar ska jag testa att uppdatera bios, försöker dock att undvika att göra det i största möjliga mån så länge att fungerar som det ska.

Visa signatur

// jcolsson