Skulle byta två hårddiskar, nu fungerar ingenting

Permalänk

Skulle byta två hårddiskar, nu fungerar ingenting

Tjena alla monsterdiggare,

Jag har haft en fungerande burk de senaste två åren. Allt har rullat på galant (utom SSD-disken som frysit en gång i månaden ungefär, men det är ingen stor grej)

Detta är specsen:
CPU Core i7 980, 3,33GHz 6-Core,12MB, LGA1366
Corsair 16GB (KIT) DDR3 1866MHz/CL9/VENGEANCE
PSU Corsair AX 850W Nätdel modular 80+ GOL
Gigabyte GA-X58A-UD3R
PowerColor Radeon HD 6970 2GB GDDR5 PCI-Express 2.1, DL-DVI-I/ SL-DVI-D, HDMI, 2xmini
SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force 3 Series
2 standardhårddiskar (icke SSD) på 250GB vardera
Corsair H80 Hydro Series CPU Kylare
Några standardfläktar här och där

Nåväl. Har haft windows på SSDn och resten på de andra hårddiskarna och tänkte att jag behöver byta ut dom till några med mer utrymme.
Så jag köpte två nya hårddiskar på 2TB vardera, denna produkt:
Seagate Barracuda® 2TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"
https://www.komplett.se/seagate-barracuda-2tb/653071

Fick hem dom, bytte ut den ena hårddisken utan att röra SSDn med windows på. Så jag hade alltså SSDn, gamla 250GBaren och nya 2TBaren i burken (tänkte föra över allt till ena nya hårddisken och stoppa i den andra nya efter).

Windows fungerade fortfarande när jag satte på burken, men den nya hårddisken hittades ej. Då testade jag att stoppa i båda nya hårddiskarna och skippa dom gamla (fråga mig inte varför), fortfarande utan att röra SSDn med windows på. När jag då startar burken får jag disk reading error eller disk loading failed eller något liknande meddelande. Windows kan alltså inte starta. Vad värre är att när jag tar bort SSDn helt och bara har de två nya diskarna i så hittas dom inte ens i BIOS. Inte hittas dom heller när jag stoppar i windows-skivan för starta en ny installation (bara för att se om hårddiskarna man kan välja att intallera på dyker upp).

Hur kunde det bli såhär? Skulle ju bara skaffa lite mer lagringsutrymme

Permalänk

Öppna Datorhantering genom att klicka på Start-knappen , klicka på Kontrollpanelen, System och säkerhet, Administrationsverktyg och sedan dubbelklicka på Datorhantering.¤ Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

Klicka på Diskhantering under Lagring till vänster och titta sedan efter den nya hårddisken. Lycka till.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

En ny disk behöver ju partioneras innan den hittas i Windows så det är ju inga konstigheter.

Är det så att du hade både din SSD och någon av hårddiskarna inkopplade när du installerade Windows? I så fall kan bootloadern ha hamnat på flera diskar, vilket är ett jävla otyg. Det ska gå att lösa genom att köra en Windowsreparation, så prova att koppla ur alla diskar utom SSD:n, boota Windows från skiva/USB och kör en reparation.

Permalänk
Hedersmedlem

Felet du gjort kan mycket väl vara att ignorera felet med din SSD. Det är ganska vanligt att man läser om folk som gör så här. Typ "Datorn har småstrulat lite i ett halvår". Ta tag i era problem när de dyker upp så blir det mycket enklare sen.

Har du provat att byta ut SATA-kablarna till diskarna? Det är det första jag skulle prova. Man kan även prova att koppla dem till olika SATA-portar på moderkortet för att se om det blir bättre.
Steg två är att testa diskarna i en annan dator.

Nu verkar det iofs som att det är ett annat problem här, men beroende på hur man installerat så kan Windows lägga av om man plockar bort en annan disk än "bootdisken". Det finns flera fall här på forumet där man tror att man installerar Windows på sin SSD, men i själva verket hamnar delar av bootgrejerna på en annan disk. Så när man tar bort den andra disken så kan inte datorn boota.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Troligtvis låg dina BOOTfiler på nån av diskarna du tog bort.

Enklaste är väl att ta ur allt utom SSD´n och sedan boota på windows installationskiva/USB och köra en repair

Permalänk
Skrivet av AndraBullar:

En ny disk behöver ju partioneras innan den hittas i Windows så det är ju inga konstigheter.

Är det så att du hade både din SSD och någon av hårddiskarna inkopplade när du installerade Windows? I så fall kan bootloadern ha hamnat på flera diskar, vilket är ett jävla otyg. Det ska gå att lösa genom att köra en Windowsreparation, så prova att koppla ur alla diskar utom SSD:n, boota Windows från skiva/USB och kör en reparation.

Jag har testat att bara köra med SSDn som du säger och boota med windows-skivan. Det som händer då är att windows verkar gå igång, men det är bara en blank skärm med windowsbakgrunden. Inget annat fungerar eller går igång. Går inte att högerklicka, ctrl+alt+del funkar ej, ja du hajar. Så jag kom inte så långt att jag kunde göra det du föreslår, tyvärr.

Skrivet av hjorten66:

Öppna Datorhantering genom att klicka på Start-knappen , klicka på Kontrollpanelen, System och säkerhet, Administrationsverktyg och sedan dubbelklicka på Datorhantering.¤ Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

Klicka på Diskhantering under Lagring till vänster och titta sedan efter den nya hårddisken. Lycka till.

Om jag ändå hade kommit in i windows så hade jag gärna gjort det du förelslår. Men jag kommer ju dessvärre inte så långt.

---

Kan det vara så att windows startas, men är i en sån låg upplösning (ser iaf ut så på bakgrunden) att min login-skärm är utanför bild? Kanske låter långsökt ioförsej.

Permalänk
Medlem

Tror också att dina BOOT-filer låg på den gamla hårddisken för jag hade nog samma problem som du. Koppla in den gamla hårddisken igen tillsammans med SSdn för att få igång Windows igen. Ladda sen hem EasyBCD. Om du väljer svenska som språk så använder du knappen "lägg till startpost" och under fliken Windows så väljer du din enhet du vill ha BOOT-filerna. Koppla ur den gamla hårddisken. Klart!

EDIT: Sätt den gamla hårddisken som primär boot

Permalänk
Skrivet av giplet:

Felet du gjort kan mycket väl vara att ignorera felet med din SSD. Det är ganska vanligt att man läser om folk som gör så här. Typ "Datorn har småstrulat lite i ett halvår". Ta tag i era problem när de dyker upp så blir det mycket enklare sen.

Har du provat att byta ut SATA-kablarna till diskarna? Det är det första jag skulle prova. Man kan även prova att koppla dem till olika SATA-portar på moderkortet för att se om det blir bättre.
Steg två är att testa diskarna i en annan dator.

Nu verkar det iofs som att det är ett annat problem här, men beroende på hur man installerat så kan Windows lägga av om man plockar bort en annan disk än "bootdisken". Det finns flera fall här på forumet där man tror att man installerar Windows på sin SSD, men i själva verket hamnar delar av bootgrejerna på en annan disk. Så när man tar bort den andra disken så kan inte datorn boota.

Det kan jag vara benägen att hålla med om. Använder datorn VÄLDIGT mycket och min SSD var bland de första modellerna som kom så de flesta strulade. Har fått bluescreen väldigt väldigt sällan. Kanske 8-10 ggr per år, därför har det inte stört mig nämnvärt. Sen har jag förstås inte koll på om det är dåligt i längen att man ignorerar ett sånt litet problem.

Har inte provat byta ut kablarna till diskarna då jag antog att felet inte orsakades av dessa, eftersom de fungerat felfritt i två år innan detta hände. Ska prova göra det direkt när jag kommer hem.

Ska även försöka boota med min orginalsetup igen, som nämns här ovan, men har för mig att jag redan provat det. Återkommer ikväll med resultatet. Tack till alla er som kommit med förslag hittills. Uppskattas!

Permalänk

Så efter lite tester så verkar det som att inga hårddiskar överhuvudtaget hittas längre. Har testat utan ssdn och med ssdn. Startar jag upp windowsinstalleraren så syns inga hårddiskar alls i listan. Varken de nya, de gamla eller ssdn. Har testat med andra satakablar och i andra uttag. Är det någon som varit med om detta eller som har någon idé om vad som kan ha hänt?

Permalänk
Medlem

hmm har du testat att köra din gamla setup utan de nya hårddiskarna i? Använder du samma SATAportar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eight0808:

Så efter lite tester så verkar det som att inga hårddiskar överhuvudtaget hittas längre. Har testat utan ssdn och med ssdn. Startar jag upp windowsinstalleraren så syns inga hårddiskar alls i listan. Varken de nya, de gamla eller ssdn. Har testat med andra satakablar och i andra uttag. Är det någon som varit med om detta eller som har någon idé om vad som kan ha hänt?

Har du resetat/nollställt din bios? Gör detta först och kolla sedan att du har rätt SSD/HDD som första startdisk. En sak du ev kan göra är att om du kan komma in i windows se om det finns en nyare firmware till din SSD, som då ev blir stabilare/funkar bra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)