Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung förbereder SSD 850 Evo med minnestypen TLC 3D V-NAND

Permalänk
Melding Plague

Samsung förbereder SSD 850 Evo med minnestypen TLC 3D V-NAND

Staplade minnesceller eller 3D V-NAND är Samsungs knep för att öka kapaciteten i SSD-enheter och nu förbereds en andra generation, där fler lager minnesceller med TLC-teknik introduceras.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul! Hoppas man får uppgradera sin gamla evo gratis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, bara jag som tänker på prestandaproblemen 840 Evo verkar dras med?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det börjar komma ut fler moderkort med sata express så de börjar tillverka såna SSDer.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Inaktiv

Undrar vad en SSD skulle kosta om den utrustad med 3D-NAND, TLC och 10nm. Skulle bli en skräpig disk men säkert riktigt billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Hmm, bara jag som tänker på prestandaproblemen 840 Evo verkar dras med?

Inte direkt. En helt annan teknik i botten som tidigare inte uppvisat samma problem får i alla fall mig att blicka framåt i stället.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Hmm, bara jag som tänker på prestandaproblemen 840 Evo verkar dras med?

Jag gör inte iaf, fix är på väg och detta blir större kretsar som bör vara markant stabilare i grunden.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheSlicker:

Jag gör inte iaf, fix är på väg och detta blir större kretsar som bör vara markant stabilare i grunden.

Vad kan en fix göra än att försöka gå omvägar runt det istället när själva verket är ett hårdvarufel och sitter i TLC cellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad kan en fix göra än att försöka gå omvägar runt det istället när själva verket är ett hårdvarufel och sitter i TLC cellerna?

Vem har sagt att det är hårdvarufel?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad kan en fix göra än att försöka gå omvägar runt det istället när själva verket är ett hårdvarufel och sitter i TLC cellerna?

Kan du utveckla?
Allt jag har hört är att det kommer en firmware fix snart som löser problemet.
Vad är det för hårdvarufel som sitter i cellerna?

Permalänk

Med tanke på att filer läses slött även fast SSDn varit utanför Systemet tyder det på att Hårdvaran är fel på.
Men kan inget om saken så låter det vara osagt.

Permalänk
Avstängd

Min tro på Samsungs SSD har fått sig en ordentlig smäll. Efter att ha kört refresh flera gånger så har jag nu konsekvent en läshastighet på 180-220 på en disk som som ska klara 540. Den är mindre än ett år gammal. Jag köpte den oöppnad här på Swec och har alltså ingen kvitto. De ska släppa en ny firmware. Visst. Kommer den få min disk att läsa i 540? Det får vi se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Hmm, bara jag som tänker på prestandaproblemen 840 Evo verkar dras med?

Och du tycker det låter troligt att samsung tänker släppa nya modeller med samma bugg?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Och du tycker det låter troligt att samsung tänker släppa nya modeller med samma bugg?

Underskatta aldrig företags girighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon179444:

Min tro på Samsungs SSD har fått sig en ordentlig smäll. Efter att ha kört refresh flera gånger så har jag nu konsekvent en läshastighet på 180-220 på en disk som som ska klara 540. Den är mindre än ett år gammal. Jag köpte den oöppnad här på Swec och har alltså ingen kvitto. De ska släppa en ny firmware. Visst. Kommer den få min disk att läsa i 540? Det får vi se.

Kolla vad SSDLife säger

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

Jag gör inte iaf, fix är på väg och detta blir större kretsar som bör vara markant stabilare i grunden.

Vi vet ju inte om det är en riktig fix eller en "fix", typ att skriva om filer som är äldre än en viss tid.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Kolla vad SSDLife säger

Vad tänkte du att??

Menar du att den kanske skulle vara äldre än jag tror?
840 EVO lanserades i Juli förra året så även om den jag köpte den av nu var en bedragare(tveksamt) så kan den den alltså som högst vara ett år och tre månader vilket är alldeles för lite tid (tycker man) för att hastigheten ska mer än halveras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Med tanke på att filer läses slött även fast SSDn varit utanför Systemet tyder det på att Hårdvaran är fel på.
Men kan inget om saken så låter det vara osagt.

Jag tycker det låter som ett problem relaterat till programvaran som inte kan hantera hårdvaran riktigt, så inget fel i själva hårdvaran alls.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Min tro på Samsungs SSD har fått sig en ordentlig smäll. Efter att ha kört refresh flera gånger så har jag nu konsekvent en läshastighet på 180-220 på en disk som som ska klara 540. Den är mindre än ett år gammal. Jag köpte den oöppnad här på Swec och har alltså ingen kvitto. De ska släppa en ny firmware. Visst. Kommer den få min disk att läsa i 540? Det får vi se.

Funderar lite sitter du och kör tester hela tiden för att se vilken fart du får eller märker du att det går mycket söligare i program du använder?
Jag har 2 Samsung SSD'er i min dator än har jag inte märkt några problem men har i oför sig inte kört någon test på dom men så länge jag känner att dom funkar som dom ska så tycker jag inte jag behöver sitta och testa hastigheten hela tiden på dom.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klumpeduns:

Underskatta aldrig företags girighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? SÅ att förlora ev. kunder leder alltså till mer pengar? Måste prova det någon gång.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Funderar lite sitter du och kör tester hela tiden för att se vilken fart du får eller märker du att det går mycket söligare i program du använder?
Jag har 2 Samsung SSD'er i min dator än har jag inte märkt några problem men har i oför sig inte kört någon test på dom men så länge jag känner att dom funkar som dom ska så tycker jag inte jag behöver sitta och testa hastigheten hela tiden på dom.

Den är sölig. Hela systemet var långsamt ibland och jag trodde jag hade virus och malware som sänkte hastigheten men kunde inte hitta något. Sedan blev det ju känt och jag fattade vad problemet var. Jag hade bitvis lästider under 50. Nu är det bättre, efter att ha följt massa guider, men hastigheten är stabil runt 180-220. Det är min systemdisk och det känns som att datorn är "äldre"

Permalänk
Avstängd

När ska dom fixa firmware till 840 Evo serien då?

Hoppas Intel lanserar en SSD med 3D-staplade minnen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Kolla vad SSDLife säger

Som synes så är den i topptrim och bara lite över sju månader. Trots det så är hastigheten inte ens hälften av vad den var när jag köpte den.

Skrivet av rektor:

När ska dom fixa firmware till 840 Evo serien då?

Tror det är nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Med tanke på att filer läses slött även fast SSDn varit utanför Systemet tyder det på att Hårdvaran är fel på.
Men kan inget om saken så låter det vara osagt.

Det gör det inte alls det, det säger du för att du inte har den vildaste aning om vad du snackar om. Då brukar man försöka låta bli att yttra sig om saken så definitivt som du gör ovan, särskilt när man erkänner själv att man har noll koll.

Ett timestamp förändras inte över tid, och ifall SSD-disken ligger i en bunker i tre år eller uppkopplad under samma tid har ingen som helst betydelse; algoritmen kommer bete sig på samma sätt. En SSD-disk är oerhört korkad, mjukvaran gör en hel del.

Permalänk
Medlem

men hallå säkerhet först: slc-->mcl-->tcl. tcl är ju inte så säkert, något som vet mer om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jaså? SÅ att förlora ev. kunder leder alltså till mer pengar? Måste prova det någon gång.

Det fungerar för D-Link. De fullkomligt dränker marknaden med dåliga produkter och ändå säljer de utan dess like. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som tidigare oprövad teknik med "vanlig" TLC vars enda syfte är lägre produktionspris, så kommer jag ha köpstopp tills att först och främst gamla 840 och 840 Evo är fixade (eftersom tekniken visat sig opålitlig) och sedan en karenstid på 1 år för de nya 3D-TLC. Antagligen bli det köp i slutet av 2015. Tills dess blir det fortsatt köp av andra märken som går att lita på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det fungerar för D-Link. De fullkomligt dränker marknaden med dåliga produkter och ändå säljer de utan dess like. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen.

Haha ja det påminner mig om min första laptop. Köpte beg. Hitachi disken rasade efter en vecka. Vill minnas att det var en tidig DK23 model.
Så jag ringde HP och dom sa att 30 och 40Gb modellen av DK23 borde fungera. laptops vara allmänt petiga på den tiden. Köpte en 40Gb model av samma serie.

Nya disken började klonka och smattra i redan dom 24 första timmarna. Så gick in på HP's hemsida igen för min laptop. Där fans en VIKTIG firmware uppgradering för deras laptops med DK23 serien diskar.

Så då insåg jag varför den första pajat. Kallades head banging. Läshuvudet får frispel och gör ett fullt utslag över hela skivan och ja det tar tvärstopp helt enkelt.

Tänkte jaja det är väl bara att flasha upp min sprillans nya DK23 40Gb modell, finns ju firmware här till dom gamla så.

In på hitachis sida. Samma info finns där om problemet. Tankar ner firmware programmet för DK23 serien. Bootar upp och ska flasha.

Möts av en fin ruta som säger att endast 10,20 och 30Gb modellen stöds och inte nya 40Gb modellen.
Så ja Hitachi introducerade en NY modell i samma serie baserad på den gamla buggiga firmwaren. Dom fixade aldrig skiten för 40Gb modellen så jag som betalde premium för den störa och dyraste enheten fick ren skit.
Polaren hjälpte mig skriva en patch för linux så vi kom runt problemet då hitachi aldrig fixade det dom två åren jag ägde laptopen.
Faktum var att många diskar dog innan dom fick fixat firmwaren. Tror alla Hitachi jag haft dött pga bugar i firmwaren.
Sålde sedan laptop med disken. Nya ägaren visste om problemet.

Så nog fan gör företag om samma fel igen och igen. Må låta dumt men inte ovanligt alls.

Permalänk

Så dessa är inte baserade på samma som de Samsung SSD med dålig prestanda? Har Samsung löst det än? Detta låter bra i alla fall förutsatt att det kommer att fungera utan prestandaproblem och annat.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det fungerar för D-Link. De fullkomligt dränker marknaden med dåliga produkter och ändå säljer de utan dess like. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen.

Då förlorar de ju inte kunder. Då väljer de att dränka marknaden med skit istället och folk köper dessa pga. att de inte vet bättre. Samsung däremot har tre olika versioner av sina SSD:er som ändå fortfarande är en halv-nischad marknad även om den börjar bli mer och mer mainstream. Där går det inte att snåla på samma sätt som på routermarknaden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds