Radeon-prissänkningar i Sverige kan dröja

Permalänk
Melding Plague

Radeon-prissänkningar i Sverige kan dröja

Det talas om kraftiga prissänkningar för en uppsjö grafikkort i Radeon-serien, men nu framkommer det att effekten kommer att synas först när de befintliga lagren börjar ta slut.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Knepigt det dära. Butikerna vill tömma lagren innan prissänkningar, konsumenten vill inte köpa förrens prissänkningarna slagit igenom. Suckers blir svenssonkonsumenten som inte har full koll på vad som är på g.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Herp Derp.

Inte helt oväntat, men synd för dom som går i köptankar och inte är så insatta.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

why!!!

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem

Bättre att kolla tradera eller dylikt under tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lxaralex:

because business!!!

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Avstängd

Kollar man prisjakt så visst har priserna gått ner..
Dock svårt att slå 970 för ca 3300kr när den presterar bättre än 290x, drar mindre ström och betydligt kyligare..
Man får så mycket mer med nya 900 serien, dsr osv..blir nog svårt för AMD att sälja dessa kort utan en rejäl prissänkning.
r9 290 för 2000kr, och 290x för runt 2500..

Permalänk
Medlem

De butiker som inte sänker priserna kommer om 2 år sitta med samma lager av gamla grafikkortsmodeller. Bättre att bita i det sura äpplet. Webbhallen och cdon, och de med hög omsättning överlag kommer garanterat prissänka några modeller ganska snart. Och om det nu inte skulle bli så, är det bara att börja kolla på vad de tyska butikerna har att erbjuda.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Haha, klassiskt oljeprisargument! När priserna går ner ska man vänta in lagertömning innan det syns för konsument, men när priserna går upp tar det inte lång tid innan de går upp även för konsument! Äkta BS.

Permalänk
Medlem

Som konsument blir man alltid lika förbänad när butiker försäker sälja varor med för högt pris och deras ända försvar är att de hade ett högt inköps pris och vill inte gå back.

Jag skiter i var ni köpte varan för, jag är enbart intresserad av att ni följer det rekommenderade riktpriset alternativ prissätter varar konkurrenskraftigt.

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Knepigt det dära. Butikerna vill tömma lagren innan prissänkningar, konsumenten vill inte köpa förrens prissänkningarna slagit igenom. Suckers blir svenssonkonsumenten som inte har full koll på vad som är på g.

Sant, sedan kan man ju utöka "suckerkategorin" om man i framtiden tillåter att generalagenterna rebrandar korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Haha, klassiskt oljeprisargument! När priserna går ner ska man vänta in lagertömning innan det syns för konsument, men när priserna går upp tar det inte lång tid innan de går upp även för konsument! Äkta BS.

Eller banker.. Är det räntesänkningar tar det några milisekunder på sparkontot, men höjs de dröjer det ett bra tag innan det syns. Lurendrejeri och kvacksalveri är vad det är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Haha, klassiskt oljeprisargument! När priserna går ner ska man vänta in lagertömning innan det syns för konsument, men när priserna går upp tar det inte lång tid innan de går upp även för konsument! Äkta BS.

Skrivet av Ozzed:

Eller banker.. Är det räntesänkningar tar det några milisekunder på sparkontot, men höjs de dröjer det ett bra tag innan det syns. Lurendrejeri och kvacksalveri är vad det är.

Skillnaden är att priser väldigt sällan ökar inom hårdvarumarknaden. Vilket innebär att datorföretag sällan har möjlighet att ta igen det på detta vis. De har bara nackdelen som kommer med prissänkningar. Och det händer gång på gång att de får outannonserade prissänkningar, ibland väldigt stora. Samtidigt kräver kunderna lagerhållning och köpen är inte i ett stabilt flöde. Lägg till extremt hård konkurrens som pressar priserna.
Det är inte lätt att få det att gå ihop, man tvingas ta risk samtidigt som risk kan stå en dyrt och marginalerna är små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Haha, klassiskt oljeprisargument! När priserna går ner ska man vänta in lagertömning innan det syns för konsument, men när priserna går upp tar det inte lång tid innan de går upp även för konsument! Äkta BS.

Mellanhandeln har ju betalat det högre priset och måste så klart sälja det för minst inköpspris för att inte gå back. En höjning kan de så klart följa med på då det inte har något att förlora på det.

Så om svenska butiker har köpt in ett grafikkort för 2000kr, säljer det för rekommenderat pris som är 2500kr och AMD sedan sänker inköpspriset till 1500kr och det nya rek.priset hamnar på 2000kr. Då innebär det att butiken måste sälja det för inköpspris och kanske tom under inköpspris så de förlorar på det, och det är så klart något som ingen vill göra.

Större företag som köper in stora partier kommer säkert att sänka för att konkurrera med andra stora företag, men för de små företagen så blir det en riktigt knivig sits de hamnar i.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Bara jag kan köpa ett till ASUS 290 DC2 OC för en billig peng innan The Witcher 3 släpps så är jag nöjd.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skillnaden är att priser väldigt sällan ökar inom hårdvarumarknaden. Vilket innebär att datorföretag sällan har möjlighet att ta igen det på detta vis. De har bara nackdelen som kommer med prissänkningar. Och det händer gång på gång att de får outannonserade prissänkningar, ibland väldigt stora. Samtidigt kräver kunderna lagerhållning och köpen är inte i ett stabilt flöde. Lägg till extremt hård konkurrens som pressar priserna.
Det är inte lätt att få det att gå ihop, man tvingas ta risk samtidigt som risk kan stå en dyrt och marginalerna är små.

Gungor och karuseller. Marginalerna på de flesta kablar är t. ex skyhöga. Och sedan kan man alltid sälja produkter som har potential att generera hög vinst. Presentkort (som ibland hinner gå ut innan de utnyttjas) drulleförsäkringar (som i de flesta fall inte utnyttjas alls) osv.. Jag har väldigt svårt att tycka synd om butikerna när de trixar med siffror på det här viset.

Sedan är det väl rimligtvis så att om en enda butik lyckas sälja slut på sitt lager och kan köpa in till det nya lägre priset så är alla andra rökta om de inte följer efter, även med befintligt lager. Nu står och faller ingen butik med en enda produkt, men det ser ju väldigt skumt ut i listningar och annat om vissa är flera tusenlappar dyrare än andra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vågar inte köpa AMD ändå med tanke på hur deras renderingstider ser ut i spel. Det är löjligt att det inte är fixat än. Speciellt i crossfire.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Vågar inte köpa AMD ändå med tanke på hur deras renderingstider ser ut i spel. Det är löjligt att det inte är fixat än. Speciellt i crossfire.

har inga som helst problem här iaf, flyter på utan problem, använder iofs RadeonPro också.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att USD-kursen rusat med ca 15% på kort tid.
Samt den svenska momsen.

Rak multiplikation av de nya priserna ger:
399 x 7.2 x 1.25 ~ 3600
299 x 7.2 x 1.25 ~ 2700

Så prissänkningen har nog redan slagit igenom på många håll...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

har inga som helst problem här iaf, flyter på utan problem, använder iofs RadeonPro också.

Alla är väl inte lika känsliga för det där heller. Jag märker tom microstuttering med min SLI-rigg, kan i vissa spel kännas som det småhackar fast man har 60+fps. Så stänger man av ett kort så känns det långsammare, men mjukare. Sjukt störande. Men ofta fungerar det bra även med SLI, efter lite pill.
Lär nog inte köpa SLI någon mer gång om jag inte blir tvungen pga hög upplösning elelr flera skärmar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Finns väl inte en kotte dum nog att köpa ett 290 eller 290x framför 970/980.. Säljarna kommer få svårt att sälja korten och tömma lagren med dagens priser.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gungor och karuseller. Marginalerna på de flesta kablar är t. ex skyhöga. Och sedan kan man alltid sälja produkter som har potential att generera hög vinst. Presentkort (som ibland hinner gå ut innan de utnyttjas) drulleförsäkringar (som i de flesta fall inte utnyttjas alls) osv.. Jag har väldigt svårt att tycka synd om butikerna när de trixar med siffror på det här viset.

Sedan är det väl rimligtvis så att om en enda butik lyckas sälja slut på sitt lager och kan köpa in till det nya lägre priset så är alla andra rökta om de inte följer efter, även med befintligt lager. Nu står och faller ingen butik med en enda produkt, men det ser ju väldigt skumt ut i listningar och annat om vissa är flera tusenlappar dyrare än andra.

Ja, för folk köper så mycket kablar från nätbutikerna hela tiden.
Och nej, det trixas inte, de köper in ett parti, och säljer det partiet till ett pris plus marginal. Prisförändringar sker oftast i samband med att man fyller på lagret. Både vid uppgång och nedgång. Inget trixande direkt.
Men som sagt, priserna har redan börjat gå ner i svenska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja, för folk köper så mycket kablar från nätbutikerna hela tiden.
Och nej, det trixas inte, de köper in ett parti, och säljer det partiet till ett pris plus marginal. Prisförändringar sker oftast i samband med att man fyller på lagret. Både vid uppgång och nedgång. Inget trixande direkt.
Men som sagt, priserna har redan börjat gå ner i svenska butiker.

Försök förklara det för kunden när de undrar varför andra kan erbjuda samma produkt billigare. Som kund bryr man sig föga om butiken haft otur och råkar sitta på ett stort lager, utan man går dit det är billigare i så fall. Därför borde det vara rätt självklart för de flesta att sänka redan nu, oavsett vad man betalat för sitt parti.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Försök förklara det för kunden när de undrar varför andra kan erbjuda samma produkt billigare. Som kund bryr man sig föga om butiken haft otur och råkar sitta på ett stort lager, utan man går dit det är billigare i så fall. Därför borde det vara rätt självklart för de flesta att sänka redan nu, oavsett vad man betalat för sitt parti.

Nej, det är självklart att sänka i förtid ifall det påverkar försäljningen för mycket. Gör man bedömningen att det inte påverkar försäljningen i tillräckligt hög grad så anpassar man inte priset förrän vid nyinköp som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Alla är väl inte lika känsliga för det där heller. Jag märker tom microstuttering med min SLI-rigg, kan i vissa spel kännas som det småhackar fast man har 60+fps. Så stänger man av ett kort så känns det långsammare, men mjukare. Sjukt störande. Men ofta fungerar det bra även med SLI, efter lite pill.
Lär nog inte köpa SLI någon mer gång om jag inte blir tvungen pga hög upplösning elelr flera skärmar.

Jag är känslig för sånt. Därför har jag aldrig vågat mig på multigpusystem. Märker ibland av det med en gpu också men det brukar bero på vilket spel man kör. Stalker-spelen och Quake3 tycker jag lätt kan bli ryckigt trots hög fps. Unreal-spelen däremot brukar ha bra flyt t o m när fpsn är ganska låg. Eller source-motorn där allt stannar upp en stund bara för att ladda in nåt ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Alla är väl inte lika känsliga för det där heller. Jag märker tom microstuttering med min SLI-rigg, kan i vissa spel kännas som det småhackar fast man har 60+fps. Så stänger man av ett kort så känns det långsammare, men mjukare. Sjukt störande. Men ofta fungerar det bra även med SLI, efter lite pill.
Lär nog inte köpa SLI någon mer gång om jag inte blir tvungen pga hög upplösning elelr flera skärmar.

G-sync är lösningen (utom i Diablo 3)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Bara att skippa AMD i prisklassen 2500kr+ då. Vill de inte sälja grafikkort så vill de inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Som konsument blir man alltid lika förbänad när butiker försäker sälja varor med för högt pris och deras ända försvar är att de hade ett högt inköps pris och vill inte gå back.

Jag skiter i var ni köpte varan för, jag är enbart intresserad av att ni följer det rekommenderade riktpriset alternativ prissätter varar konkurrenskraftigt.

Har man låga marginaler, så är det såklart tufft.

Blir svårt när jättar köper upp allt för stora lager.

Din mentalitet, är den som kommer dra mindre butiker i backen. Konsumenter som enbart vill ha det lägsta priset, men den bästa servicen och kvaliteten.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

G-sync är lösningen (utom i Diablo 3)

Hjälper det verkligen mot microstuttering? Då borde ju Vsync eliminera det också.

Sen verkar det ju inte finnas G-sync skärmar som inte har TN panel, inte aktuellt för mig som redigerar mkt bilder.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Eftersom AMD inte har så mycket på g så kan de låta bli att beställa in fler AMD och försöka få sålt de som de har. Men det kommer nog bli panik när väl AMD har nått nytt. Men handlarna riskerar väl att paniksälja när det väl kommer nått nytt från AMD men de tar väl den chansen.

Nvidia är väl de enda vinnarna just nu.