PS4 problem! Röda prickar på skärmen!

Permalänk
Medlem

PS4 problem! Röda prickar på skärmen!

Mitt PS4 verkar ha fått något konstigt problem!?

Igår när jag skulle spela på den så startade jag konsolen och när bilden kom fram så började jag märka av många små röda prickar på skärmen som blinkar och då tänkte jag om HDMI-DVI kabeln satt rätt i både bildskärmen och konsolen och det gjorde den. Till slut så fick jag det ungefär att försvinna genom att ha kabeln lite halvt utdraget från bildskärmen. Så jag spelade ändå igår och tänkte kanske fungerar imorgon bitti.

Så nu för 10 minuter sen så startade jag konsolen och det är samma fel igen så visst fan är det kabeln tänkte jag och testade på min TV istället med en annan kabel, HDMI-HDMI kabel. Där är det samma sak också??

Är det något allvarligt fel på "Mitt" konsolexemplar av PS4?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det låter ju tyvärr som att konsolen är trasig. Är det möjligen så att HDMI-urtaget på konsolen är skadad på något sätt? Det var ju mycket nyheter om det för ett tag sen (dock gällde det bara de amerikanska launch-maskinerna, ej våra i europa, men du kanske har importerat?).

Du kan läsa mer om det här: http://www.ign.com/articles/2013/11/15/ps4-hdmi-issue-traced-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Det låter ju tyvärr som att konsolen är trasig. Är det möjligen så att HDMI-urtaget på konsolen är skadad på något sätt? Det var ju mycket nyheter om det för ett tag sen (dock gällde det bara de amerikanska launch-maskinerna, ej våra i europa, men du kanske har importerat?).

Du kan läsa mer om det här: http://www.ign.com/articles/2013/11/15/ps4-hdmi-issue-traced-...

Nej, det är inte importerat, köpte den i slutet av augusti från Webhallen.

Dagen före detta hände så hade jag ens vart och dragit ut från PS4'ans HDMI port eller rört nånting där i förrgår och då funkade den.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Eftersom symptomen uppstår på flera olika skärmar med olika kablar tycker jag absolut det låter som en defekt maskin, du får nog ta med den till Webhallen och reklamerna den tyvärr.

Hittade denna tråden: http://community.eu.playstation.com/t5/PS4-Support/PS4-Freezi... och jag tycker han verkar beskriva liknande fel. Verkar ju som han fick lämna in sin maskin dock.

Hittade även denna Youtube-video (dock med gröna prickar) http://www.youtube.com/watch?v=e-n4AbK_XJY
Är det så det ser ut för dig, fast med röda prickar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Eftersom symptomen uppstår på flera olika skärmar med olika kablar tycker jag absolut det låter som en defekt maskin, du får nog ta med den till Webhallen och reklamerna den tyvärr.

Hittade denna tråden: http://community.eu.playstation.com/t5/PS4-Support/PS4-Freezi... och jag tycker han verkar beskriva liknande fel. Verkar ju som han fick lämna in sin maskin dock.

Hittade även denna Youtube-video (dock med gröna prickar) http://www.youtube.com/watch?v=e-n4AbK_XJY
Är det så det ser ut för dig, fast med röda prickar?

Okej.

Ja det är exakt så det blir fast med röda.

Köpte och köpte, om vi ska säga sanningen så beställde jag från dom och fick hem den efter 2 dagar så då blir det att göra det på något annat sätt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Den största oron jag har i magen nu är om det är jag som har orsakat det fysiskt vilket inte stämmer, eftersom att jag har inte vare sig rört eller dragit ur HDMI kabeln från PS4 på veckor så den har suttit in kopplad där länge och i förrgår så började det här bara helt random och jag har inte gjort något.

Man har betalat en hel del för det här.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att tro att du skulle ha orsakat det? Jag tror inte du kommer ha några problem att få den bytt på garantin eftersom att det är ett förekommande fel (då det som vi såg på Youtube finns på annat håll också). Färgen på prickarna spelar mindre roll, felet är ju antagligen detsamma. Såg att nån skrev en kommentar om att de löste samma problem genom att byta till en HDMI-kabel av högre kvalité men jag är tveksam till att det skulle hjälpa i ditt fall då du redan provat på två plika skärmar och kablar. Har du möjlighet att testa det också så skadar det ju dock inte att göra det.

Fast det förståss, är båda kablarna du tidigare testat med av väldigt dålig kvalité med dålig skärmning så är det ju inte omöjligt att de tar upp störningar i form av strålning från omgivningen (typ en mikrovågsugn som kör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Finns det någon anledning att tro att du skulle ha orsakat det? Jag tror inte du kommer ha några problem att få den bytt på garantin eftersom att det är ett förekommande fel (då det som vi såg på Youtube finns på annat håll också). Färgen på prickarna spelar mindre roll, felet är ju antagligen detsamma. Såg att nån skrev en kommentar om att de löste samma problem genom att byta till en HDMI-kabel av högre kvalité men jag är tveksam till att det skulle hjälpa i ditt fall då du redan provat på två plika skärmar och kablar. Har du möjlighet att testa det också så skadar det ju dock inte att göra det.

Fast det förståss, är båda kablarna du tidigare testat med av väldigt dålig kvalité med dålig skärmning så är det ju inte omöjligt att de tar upp störningar i form av strålning från omgivningen (typ en mikrovågsugn som kör).

Jag ska testa en 3'e HDMI kabel den som följde med konsolen oxå. Om det är lika där, så beslutar jag och kontaktar dem om det här så det kan bli något gjort, vill spela många kommande spel som kommer nu i November och inte ha det här dryga prick felen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat med 3'e HDMI kabel, ja det är fel på den så jag får lov att returnera den.

Det här är första gången jag är med om det särskild på en konsol, om det nu är fel och jag blir tvungen och få en ny, då börjar jag först tänka främst på mina sparade spel på hårddisken, vad händer med de?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Efter att ha testat med 3'e HDMI kabel, ja det är fel på den så jag får lov att returnera den.

Det här är första gången jag är med om det särskild på en konsol, om det nu är fel och jag blir tvungen och få en ny, då börjar jag först tänka främst på mina sparade spel på hårddisken, vad händer med de?

Tror faktiskt att spelen sparas på dit PS+ konto så det borde då vara kopplat till ditt PSN konto.

På PS3 så kan man ju kopiera vissa spar filer (vissa är kopieringsydade) till ett USB eller till PS+ och då följer även dom kopieringsydade med.
Så då tänkte jag att 4an gör det automatiskt, för om man kollar under "Aviseringar" "Uppladdningar" så står det på min att sparade data har uppladdat till onlinelagringsutryme.

Annars kan du gå till "Hantering av sparade data i programmen" eller Hantering av lagringsminne" under "Inställningar" och snoka lite där

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Tror faktiskt att spelen sparas på dit PS+ konto så det borde då vara kopplat till ditt PSN konto.

På PS3 så kan man ju kopiera vissa spar filer (vissa är kopieringsydade) till ett USB eller till PS+ och då följer även dom kopieringsydade med.
Så då tänkte jag att 4an gör det automatiskt, för om man kollar under "Aviseringar" "Uppladdningar" så står det på min att sparade data har uppladdat till onlinelagringsutryme.

Annars kan du gå till "Hantering av sparade data i programmen" eller Hantering av lagringsminne" under "Inställningar" och snoka lite där

Okej, ska kolla där.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Okej, ska kolla där.

Vill minnas att man på X-360 och PS3 kunde skicka över sparfilerna på en USB-sticka.
Det kan vara som dom andra säger att det sparas på "moln" via ditt PS-online konto.
MEN KONTROLLERA att det VERKLIGEN stämmer så att du inte förlorar hela klabbet.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

EDIT* * Jag har gjort några små misstag och upptäckt mycket grejer!

Det var inte Webhallen jag beställde konsolen ifrån utan det var spelen samt tillbehören från Webhallen, nej Dustin Home var det jag köpte konsolen.
Så fel allting kan bli.

Och det var denna: https://www.dustinhome.se/product/5010753378/playstation-4?re...

Jag misstänker om detta är en Amerikansk utgåva för om man läser längst ner så står det engelsk manual medföljer.

Med tanke på vad mitt problem kretsar från för land och allting.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

EDIT* * Jag har gjort några små misstag och upptäckt mycket grejer!

Det var inte Webhallen jag beställde konsolen ifrån utan det var spelen samt tillbehören från Webhallen, nej Dustin Home var det jag köpte konsolen.
Så fel allting kan bli.

Och det var denna: https://www.dustinhome.se/product/5010753378/playstation-4?re...

Jag misstänker om detta är en Amerikansk utgåva för om man läser längst ner så står det engelsk manual medföljer.

Med tanke på vad mitt problem kretsar från för land och allting.

Är maskinen Made in Japan ellert Made in China? Står på kartongen samt på maskinen. De amerikanska maskinerna som drabbades av HDMI-problemet jag nämnde var Made in China (närmare bestämt från Foxconn-fabriken). Själv köpte jag min PS4 på launch hos Webhallen (Europeiska versionen, som alla är Made in Japan så vitt jag vet).