Vad gör jag för fel? Externt ljudkort till receiver

Permalänk

Vad gör jag för fel? Externt ljudkort till receiver

Jag har ett Focusrite Forte som jag vill få ut till min reciever via hörlursutgången. Jag har en omvandlare som omvandlar coaxial -> optisk och från den en optisk kabel till recievern. Tidigare körde ett annat externt ljudkort och då ut via SPDIF-utgången till omvandlaren och sen till recievern. Nu har jag en adapter med 6,3mm hane och RCA/Coaxial- hona som jag pluggar i RCA-kabeln som går in i omvandlaren och jag tänkte att det skulle ge mig ljud men det gör det inte. Jag har också ett par stereoutgångar på kortet som är tänkt till studiomonitorer men visst borde jag kunna använda hörlursjacket för detta? Jag hade en sån adapter hemma så jag ville testa och i teorin tycker jag det borde funka... Vad är det som är fel?

Permalänk
Medlem

Du skulle kanske köpt rätt prylar så det funkar,i övrig vet jag inte riktig vad du vill göra.
Såg att du hade en coax>optiskt omvandlare men en sådan använder bara digital signal och du matar den med analog , därför det inte funkar.

Köp ett ljudkort som har optiskt ut om det inte redan finns på din dator eller vad du nu använder.

Permalänk

Det funkar med lurar och det är det grundläggande behovet jag har så det är ingen fara alls på så sätt. Det är heller inte superviktigt att ha digitalt ljud via ljudkortet ut till förstärkaren men eftersom jag hade omvandlaren så ville jag testa och nu vet jag varför det inte funkar, tack! Får digitalt ljud via HDMI ut från datorn annars för filmljud etc.

Jag har köpt ljudkortet mest pga att jaghåller på med musik. Jag frågar egentligen pga att jag pluggar in min elgitarr i ljudkortet också och skulle vilja ha ut den medhörningen till HiFi-högtalarna och inte bara i lurarna. Jag antar att jag bara borde köra stereo ut från kortet via monitorutgångarna till Aux in på stärkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Det funkar med lurar och det är det grundläggande behovet jag har så det är ingen fara alls på så sätt. Det är heller inte superviktigt att ha digitalt ljud via ljudkortet ut till förstärkaren men eftersom jag hade omvandlaren så ville jag testa och nu vet jag varför det inte funkar, tack! Får digitalt ljud via HDMI ut från datorn annars för filmljud etc.

Jag har köpt ljudkortet mest pga att jaghåller på med musik. Jag frågar egentligen pga att jag pluggar in min elgitarr i ljudkortet också och skulle vilja ha ut den medhörningen till HiFi-högtalarna och inte bara i lurarna. Jag antar att jag bara borde köra stereo ut från kortet via monitorutgångarna till Aux in på stärkaren?

Japp det vore nog det rätta.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske har en line out på gitarrförstärkaren också som du kan koppla till ljudkortet om du vill få med förstärkarens sound på inspelningen i stället för att koppla gitarren direkt i ljudkortet och lägga på effekter efteråt, du kan prova hur det låter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kör endast mjukvara och har ingen förstärkare till gitarren än. Förstärkaren jag menar är min hifireceiver...

Oavsett vad så körde jag via monitorutgångarna in i Aux och det funkar fint, tack för svaren!