Permalänk
Medlem

144Hz eller 27" IPS?

Halloj!

Jag undrar vilket som skulle bli det bästa bytet. I nuläget har jag en Benq LCD ifrån 2009. Riktigt dåliga färger osv...

Har en jobbar kompis som just köpte en 24" 144hz. Men jag är så sugen på en 27" med IPS.

Det enda jag spelar är Diablo 3.

Vad har ni för erfarenheter av 144hz vs 27" IPS?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Snabbhet är väl inte så viktigt i Diablo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Halloj!

Jag undrar vilket som skulle bli det bästa bytet. I nuläget har jag en Benq LCD ifrån 2009. Riktigt dåliga färger osv...

Har en jobbar kompis som just köpte en 24" 144hz. Men jag är så sugen på en 27" med IPS.

Det enda jag spelar är Diablo 3.

Vad har ni för erfarenheter av 144hz vs 27" IPS?

Skulle helt klart köra 27 ips (förutsatt att du menar 1440p). Jag hade ursprungligen bara en 144hz skärm men blev så trött pånde usla färgerna att jag köpte en IPS att ha till in princip allt utom fps-spel. Supernöjd med setupen nu.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Nja jag har bara kollat på 1080p skärmar. Har bara et GTX660. Vet inte hur bra det orkar driva 1440p!

Just färgerna och kontrasten stör jag mig på ganska mycket...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Jag testade 1440p IPS nyligen och var inte riktigt nöjd, utan återgick till min 120 Hz XL2420T.

Färgåtergivningen är bättre på IPS än TN, men jag tyckte inte att den var så mycket bättre som många vill få den att låta.
Samtidigt så upplevde jag att latensen var så pass hög att jag störde mig på den, och att betraktningsvinklarna och svärtan förstördes pga. IPS-glow.

1440p var egentligen det enda som jag saknar efter tillbakabytet, men samtidigt så värderar jag högre Hz (och lägre responstid) mer.

Mitt råd är att du själv testar 144 Hz respektive IPS.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Nja jag har bara kollat på 1080p skärmar. Har bara et GTX660. Vet inte hur bra det orkar driva 1440p!

Just färgerna och kontrasten stör jag mig på ganska mycket...

Jag skulle kört på en 24 tums ips då. 1080p på 27 tum kan se ganska "utdraget" ut. Använd gärna citera när du svarar så kan man se när du svarat

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Skillnaden är enorm tycker jag. Iochförsig spelar du inte fps, men jag märker stor skillnad i path of exile, som är väldigt likt D3. .. när man springer förbi stationära saker så är det inget som blir suddigt, utan bildkvalitén är densamma som när man står stilla

Jag märkte det inte förrän jag testade att byta ut min benq mot en 29" ultrawidescreen med 60hz, som jag klockade upp till 75, men det var så mycket släpningar att jag tyckte det var hemskt att spela PoE på den, bytte snabbt tillbaka

Har man väl börjat med 120hz+ så kan man inte gå tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Jag skulle kört på en 24 tums ips då. 1080p på 27 tum kan se ganska "utdraget" ut. Använd gärna citera när du svarar så kan man se när du svarat

Utdraget? Är det inte 16:9 på både 24" och 27"?

Skrivet av Lindell90:

Skillnaden är enorm tycker jag. Iochförsig spelar du inte fps, men jag märker stor skillnad i path of exile, som är väldigt likt D3. .. när man springer förbi stationära saker så är det inget som blir suddigt, utan bildkvalitén är densamma som när man står stilla

Jag märkte det inte förrän jag testade att byta ut min benq mot en 29" ultrawidescreen med 60hz, som jag klockade upp till 75, men det var så mycket släpningar att jag tyckte det var hemskt att spela PoE på den, bytte snabbt tillbaka

Har man väl börjat med 120hz+ så kan man inte gå tillbaka

Tja det kan ju vara sant. Men jag vill verkligen ha bra färger nu när jag köper min nästa skärm. Minns ju när man satt på CRT skärmar och lirade. Visst var 100Hz ljusår bättre än 60hz, men det är ju inte alls samma sak på plattskärmar!

Haha, kanske är bäst jag inte vänjer mig vid 120hz+ då?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

jag tror att du blir nöjd hur du än gör, det hela handlar ju om att man vänjer sig vid det man köper.

Köper du 144 hz kommer du njuta utav den delen, köper du ips kommer du njuta av en fin bild

Jag tror på en lösning att du har en stor ips skärm framför en skön fåtölj när du ska kika film

Och en snabb tn panel för spel och surf men smaken är som baken, det är så jag har löst det nu och jag känner mig nöjd.