Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny dator skall byggas, men behöver lite åsikter

Permalänk
Medlem

Ny dator skall byggas, men behöver lite åsikter

Hej.

Jag skall bygga en ny dator nästa månad är det planerat för min gamla är över 3.5 år gammal och det märks nu.
Har satt ihop nedan system och vill gärna ha lite åsikter:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7352450/2014-11-13

Jag kommer återanvända diskarna från mitt gamla system därför har jag bara lagt till en SSD disk och ingen fildisk.
Det jag hade velat se innan jag bestämde mig helt var en recension av moderkortet, men inte lyckats hitta någon än.
Sedan lite synpunkter om de andra komponenterna är välkomna

Tack på förhand.
Med vänlig hälsning
//Bumbi85

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bumbi85:

Hej.

Jag skall bygga en ny dator nästa månad är det planerat för min gamla är över 3.5 år gammal och det märks nu.
Har satt ihop nedan system och vill gärna ha lite åsikter:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7352450/2014-11-13http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7352450-00.png

Jag kommer återanvända diskarna från mitt gamla system därför har jag bara lagt till en SSD disk och ingen fildisk.
Det jag hade velat se innan jag bestämde mig helt var en recension av moderkortet, men inte lyckats hitta någon än.
Sedan lite synpunkter om de andra komponenterna är välkomna

Tack på förhand.
Med vänlig hälsning
//Bumbi85

Vad har du i gamla datorn? Ram borde ju fungera fint att återanvända.

Skippa den extra fläkten annars ser det bra ut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hur mycket mer kostar 2400mhz minnen? Jag hade tagit det istället om priset ej skiljer mycket. Kör själv gskills 2400 i primärburken och 1866 i sekundärburken och de funkar skitbra.

Undrar om ssdn med. Är a-data bra där? Samsung 840 evo kostar lika mycket typ och nu med fixad firmware är det väl en av de snabbaste.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad har du i gamla datorn? Ram borde ju fungera fint att återanvända.

Skippa den extra fläkten annars ser det bra ut.

Jag hitta min gamla order, har bland annat följande i min gamla dator:
I7 2600K
GTX570
MSI p67a-gd55
8GB Corsair xms3 minne (Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 8GB 2X4GB DDR3-1600 CL9-9-9-24 240PIN Core i5 i7 Memory Kit)
Corsair professional series hx750w
1st 60GB ssd, 1st 120GB SSD, 1st 2TB fildisk

Rent krasst kan jag ta minnena då det är bra minnen med bra timings(eller har jag fel?), och köpa till ett 8gb kit eller 16gb kit om jag vill det. Är intresserad av att ha minst 16GB RAM. Resterande ser jag att det är bäst att uppgradera. Visst om jag hade velat så kan jag ta PSU:n med.
Men jag är lite i tankarna att konvertera min gamla dator till en server, eller om jag köper nytt i framtiden och bygger en freenas(vilket troligtvis är det bästa).
Så jag spar lite pengar på att sno i alla fall RAM minnena :).

Gällande fläkten så lade jag till den så jag har 2 fram som suger in luft och 1 som blåser ut för att skapa övertryck i lådan för att minska damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Hur mycket mer kostar 2400mhz minnen? Jag hade tagit det istället om priset ej skiljer mycket. Kör själv gskills 2400 i primärburken och 1866 i sekundärburken och de funkar skitbra.

Undrar om ssdn med. Är a-data bra där? Samsung 840 evo kostar lika mycket typ och nu med fixad firmware är det väl en av de snabbaste.

Det är någon hundra lappar till när jag tittade snabbt, men vad jag läst och sett på Youtube är det inte jättemycket prestandard vinst i det för gaming.

Du har rätt om SSD:n, skall ta och ändra om till en samsung disk nu när de har fixen. Men har hört folk rekommendera ADATA diskarna innan här på sweclockers forum.
Vet ni om man bara behöver köra fixen 1 gång, eller är det något som behövs köras då och då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

Det är någon hundra lappar till när jag tittade snabbt, men vad jag läst och sett på Youtube är det inte jättemycket prestandard vinst i det för gaming.

Du har rätt om SSD:n, skall ta och ändra om till en samsung disk nu när de har fixen. Men har hört folk rekommendera ADATA diskarna innan här på sweclockers forum.
Vet ni om man bara behöver köra fixen 1 gång, eller är det något som behövs köras då och då?

Jag har även sett olika testresultat gällande minnen men när jag köpte kostade 8gig typ 150 kr mer i 2400 så då köpte jag klart det.

Firmwaren o fixen kör du bara en gång. Om du köper nytt känns det nog bäst att fixa firmwaren i en annan dator så disken är helt klar och sen installera den

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

A-Data? Allt annat mer eller mindre premium, varför a-data? Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

A-Data? Allt annat mer eller mindre premium, varför a-data? Eller har jag fel?

Hur menar du?
Du menar att Adata inte är premium ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bumbi85:

Jag hitta min gamla order, har bland annat följande i min gamla dator:
I7 2600K
GTX570
MSI p67a-gd55
8GB Corsair xms3 minne (Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 8GB 2X4GB DDR3-1600 CL9-9-9-24 240PIN Core i5 i7 Memory Kit)
Corsair professional series hx750w
1st 60GB ssd, 1st 120GB SSD, 1st 2TB fildisk

Rent krasst kan jag ta minnena då det är bra minnen med bra timings(eller har jag fel?), och köpa till ett 8gb kit eller 16gb kit om jag vill det. Är intresserad av att ha minst 16GB RAM. Resterande ser jag att det är bäst att uppgradera. Visst om jag hade velat så kan jag ta PSU:n med.
Men jag är lite i tankarna att konvertera min gamla dator till en server, eller om jag köper nytt i framtiden och bygger en freenas(vilket troligtvis är det bästa).
Så jag spar lite pengar på att sno i alla fall RAM minnena :).

Gällande fläkten så lade jag till den så jag har 2 fram som suger in luft och 1 som blåser ut för att skapa övertryck i lådan för att minska damm.

Ramen är helt ok i din dator, rent allmänt, allt i din dator duger förutom grafikkortet. Köp ett R9 290 TRI-X för 2300kr och en ny SSD, köp en kylare till CPU och överklocka så håller datorn utan problem i ett par år till. Dumt att byta ut hela i onödan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skulle valt SSD: Samsung 850 Pro istället verkar skilja endast 300kr.
Då har du bland dom bästa diskarna som finns 10 års garanti,
nu kanske du tröttnar på storleken på 2-3 år men tycker lätt det är värt några hundra för en stabilare disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ramen är helt ok i din dator, rent allmänt, allt i din dator duger förutom grafikkortet. Köp ett R9 290 TRI-X för 2300kr och en ny SSD, köp en kylare till CPU och överklocka så håller datorn utan problem i ett par år till. Dumt att byta ut hela i onödan.

Ok, det är bra att veta. Jag har en Noctua NH-U12S i den idag, så CPU kylaren är bra.
Men just nu lutar det ändå åt att bygga en ny burk, då jag känner det är dags för lite nytt :). Men kan använda min gamla till något annat som en HTPC eller NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Skulle valt SSD: Samsung 850 Pro istället verkar skilja endast 300kr.
Då har du bland dom bästa diskarna som finns 10 års garanti,
nu kanske du tröttnar på storleken på 2-3 år men tycker lätt det är värt några hundra för en stabilare disk.

Om det bara skiljer så lite så kan det definitivt vara en ide
Behöver man köra fixen på dem med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

Om det bara skiljer så lite så kan det definitivt vara en ide
Behöver man köra fixen på dem med?

Nej inte samma typ av minne, så behövs inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Nej inte samma typ av minne, så behövs inte.

Ok

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni Asus z97-a eller MSI Z97 GAMING 5?
Ser att inet har rea på asus z97-a nu

Permalänk
Medlem

Har gjort uppdateringar på datorn, vad tycks:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7363967/2014-11-17

Det som tillkommer är en SSD disk
HyperX Fury SSD 240gb
SSD 240GB OCZ Arc 100
Eller en MX 100

Vilken hade ni rekommenderat?

Fildisk kan tillkomma i efterhand men då blir det en WD Red

Permalänk
Medlem

Inga kommentarer :).
Någon som har ett z97-a idag, hur funkar det?
Är ni nöjda?

Permalänk
Medlem

Då uppdaterar vi denna tråd, detta då jag råkade göra en korspostning. Vilket jag ber om ursäkt för.

Detta är en uppdaterad lista som jag skulle behöva lite input på. Planerar att lägga ordern idag så jag kan utnyttja gratis motering.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7444841/2014-12-08

Det jag funderar på att göra dock är att ta bort SSD, och ersätta den med en Crucial MX100 256gb för 999kr. Detta då jag anser att den kommer räcka mer än väl för mig. Även om garantin och den extra hastigheten med RAPID 2.0 med samsung disken hade varit trevlig.

Anledningen till extra fläkten är att jag vill ha 2st fläktar fram för att skapa övertryck i lådan.

Synpunkter hade varit välkomna då jag måste beställa idag för fri montering.
Har byggt datorer innan, men tycker det hade varit trevligt att slippa det denna gången.

Tack på förhand

Permalänk
Hjälpsam

Ser bra ut, jag hade personligen tagit ett moderkort med inbyggt Wifi istället för ett löst kort...men en smaksak o fördelar med båda varianterna

Jag hade även lagt på nån tia o tagit en Noctua Redux fläkt o satt den bak o original x2 fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Ser bra ut, jag hade personligen tagit ett moderkort med inbyggt Wifi istället för ett löst kort...men en smaksak o fördelar med båda varianterna

Jag hade även lagt på nån tia o tagit en Noctua Redux fläkt o satt den bak o original x2 fram

Du menar denna: http://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500-...

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp alla.
Beställning skickad nu till Inet.
Följande blev det:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7447269/2014-12-08