Kartong lämplig för FD R3, skicka med bussgods

Permalänk
Medlem

Kartong lämplig för FD R3, skicka med bussgods

Nu har jag funderat lite till angående när jag ska skicka iväg datorn, jag behöver ju få tag i kartong också. Någon som vet någon bra pålitlig sida som inte blir allt för kostsamt som man kan beställa kartonger + embalage osv? Surrat runt lite snabbt på nätet och blir genast osäker på vad som håller och inte håller för mitt FD R3 chassi med lagom storlek.

Tittat lite på http://kartonggrossisten.se/, och en av produkterna jag fort hittade var

http://kartonggrossisten.se/emballag...85x685mm-ec49/

Är den för stor? Tänkte jag vill gärna ha en ganska tjock kartong med så den inte ger vika, tyvär inte handtag som någon tipsade om också.

Måtten på R3 är för övrigt: Case size (WxHxD): 207.40x442x521.2mm (Feet not included).

Tack på förhand!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

Nu har jag funderat lite till angående när jag ska skicka iväg datorn, jag behöver ju få tag i kartong också. Någon som vet någon bra pålitlig sida som inte blir allt för kostsamt som man kan beställa kartonger + embalage osv? Surrat runt lite snabbt på nätet och blir genast osäker på vad som håller och inte håller för mitt FR R3 chassi med lagom storlek.

Tittat lite på http://kartonggrossisten.se/, och en av produkterna jag fort hittade var

http://kartonggrossisten.se/emballag...85x685mm-ec49/

Är den för stor? Tänkte jag vill gärna ha en ganska tjock kartong med så den inte ger vika, tyvär inte handtag som någon tipsade om också.

Måtten på R3 är för övrigt: Case size (WxHxD): 207.40x442x521.2mm (Feet not included).

Tack på förhand!

Snabb fråga.

Vad är ett FR R3?

Menar du möjligtvis FD R3, dvs Fractal Design r3?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Snabb fråga.

Vad är ett FR R3?

Menar du möjligtvis FD R3, dvs Fractal Design r3?

Oj, slarv av mig! Jo menar FD såklart! Ber om ursäkt!
Tackar som påpekar

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

Oj, slarv av mig! Jo menar FD såklart! Ber om ursäkt!
Tackar som påpekar

Tror nog dem flesta fattade det ändå.

Men kanske kan du försöka hitta en originalkartong?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Tror nog dem flesta fattade det ändå.

Men kanske kan du försöka hitta en originalkartong?

Självklart hade det varit det bästa! Gäller bara att hitta, kanske man kan ha tur att och lägga upp en köp annons. För återförsäljare så som Inet, Komplett har nog inte tomma kartonger liggandes antar jag så man kanske kan få det för en peng?

Befinner mig ju rätt öde just nu så vet inte riktigt vart man får tag på grejer utan att beställa så! (Övertorneå)

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Skrivet av jerkaaaa:

Självklart hade det varit det bästa! Gäller bara att hitta, kanske man kan ha tur att och lägga upp en köp annons. För återförsäljare så som Inet, Komplett har nog inte tomma kartonger liggandes antar jag så man kanske kan få det för en peng?

Befinner mig ju rätt öde just nu så vet inte riktigt vart man får tag på grejer utan att beställa så! (Övertorneå)

Shencker eller DHL då får du kartong i priset för frakt.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Shencker eller DHL då får du kartong i priset för frakt.

Ska kolla upp detta! Ser dom till att det blir ordentligt packat eller är det jag själv som får fixa själva packningen?

Tack på förhand

Jerka

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

Schenkers och DHLs kartonger passar enbart till mindre prylar, undvik DHL då dem enbart accepterar sina egna små och svindyra kartonger. Att skicka en dator är bäst gjort i original kartongen för chassiet, har du inte kvar den så ajaj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Schenkers och DHLs kartonger passar enbart till mindre prylar, undvik DHL då dem enbart accepterar sina egna små och svindyra kartonger. Att skicka en dator är bäst gjort i original kartongen för chassiet, har du inte kvar den så ajaj.

Nee jag har inte kvar den, därför jag försöker hitta alternativ i god tid Som jag nämnde tidigare i tråden så hittar jag inget lämpligt i närheten får jag väl se om någon vänlig själ har kvar sin kartong så får jag väl slänga upp en köpannons på det och hoppas på napp.

Annars fanns det ju som jag länkade tidigare i tråden att köpa kartonger + embalage, men om det är något lämpligt och om det är hållbara saker det vet jag inte!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

Det är nästintill omöjligt att få tag på tillräckligt tuff kartong för att skicka en förmonterad dator i redan formade paket. Dem säljs enbart till företag och har oftast custom print med företagets logga etc. För oss vanliga kunder gäller det att behålla kartongerna som chassin skickas i. Hursomhelst skulle jag inte våga skicka en dator på något sätt. Varken bussgods eller schenker, tänk dig vilken stress CPU-kylaren lägga på moderkortet... tillräckligt för att knäcka ledningsbanor om det är en vanlig stor towerkylare.

Själv när jag skickar prylar går jag till Woody/Coop Bygghandel och köper bubbelplast i massor. 1x20 meter för mindre än en hundring.

Permalänk
Hedersmedlem

Ytterkartongen är det minst viktiga. Det enda den ska göra är att hindra inträngning och att produkten inte trillar ut vid yttre våld. Det som avgör är det stötdämpande materialet mellan låda och ytterkartong. För en färdigbyggd dator på 15-20kg behövs minst 10cm av frigolit eller helst specialgjort skumgummi, inte säkert att det räcker heller. En tomlåda behöver mindre pga lägre vikt. Vikten är det som avgör vilka krafter som uppstår vid fall och som måste kunna tas upp för att inte skada produkterna inuti. Materialet måste också vara strategiskt placerat så att det inte blir för stora krafter på fel ställen, t ex mitt på en sida, där lådan är svag.

Originalkartongen duger inte alltid även om en del företag skickar färdiga datorer i den, detta som sagt eftersom vikten är mycket högre med prylar i lådan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro