Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur få folk att ansluta sig till fiber?

Permalänk

Hur få folk att ansluta sig till fiber?

Hej!
Bor i villa och vill ha fiber hur ska ja kunna fixa detta? Verkar som inte många är intresserad, och mest gamlingar i närheten som inte förstår möjligheterna. Nån som har haft samma problem och löste de kan ju skriva en rad:)

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Medlem

Det finns lite tips i denna tråd. Det är minst lika applicerbart på villor.
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...
Framför allt när det gäller gamlingar... tryck STENHÅRT på att värdet ökar mer än investeringen och ta gärna fram siffror på det. När de inte orkar ha kvar huset och säljer så borde de tacka dig om du lyckats övertala dem.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

Det finns lite tips i denna tråd. Det är minst lika applicerbart på villor.
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...
Framför allt när det gäller gamlingar... tryck STENHÅRT på att värdet ökar mer än investeringen och ta gärna fram siffror på det. När de inte orkar ha kvar huset och säljer så borde de tacka dig om du lyckats övertala dem.

Ja får väl helt enkelt göra det, jag vet inte om man kanske ska gå runt lite o snacka me folk lr hur man ska gå tillväga, varken telia eller vårat stadsnäts företag verkar skicka ut nån info om att det går o göra intresseanmälan o så, de flesta går ju inte in på sidan o kolla som ja gör, lite nörd:P Det säljer ju inte sig själv så att säga

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Medlem

Här har du några:
- Husets värde ökar så man får tillbaka en del av investeringen när man säljer
- I de allra flesta fall lägre månadsavgift än ADSL och mobilt bredband
- Höga hastigheter
- Låga svarstider
- Hög stabilitet
- Ingen begränsning av datavolym
- #framtiden

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Här har du några:
- Husets värde ökar så man får tillbaka en del av investeringen när man säljer
- I de allra flesta fall lägre månadsavgift än ADSL och mobilt bredband
- Höga hastigheter
- Låga svarstider
- Hög stabilitet
- Ingen begränsning av datavolym
- #framtiden

Sen kan jag ju förstå att "Berit 70år" inte vill lägga 15000-20000 på nått hon inte har nytta av, jag såg när dom drog fiber här i stan, det är inte mycket asfalt o ta bort vi snackar om, det är ju inte direkt som o lägga ner fjärrvärme, och dom som inte vill ansluta sig låt dom slippa, men gör de jävligt dyrt i framtiden för dom som inte gör de direkt:)

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Kjellman:

Sen kan jag ju förstå att "Berit 70år" inte vill lägga 15000-20000 på nått hon inte har nytta av, jag såg när dom drog fiber här i stan, det är inte mycket asfalt o ta bort vi snackar om, det är ju inte direkt som o lägga ner fjärrvärme, och dom som inte vill ansluta sig låt dom slippa, men gör de jävligt dyrt i framtiden för dom som inte gör de direkt:)

Där har du ännu en.
- Mycket dyrare att ansluta sig i efterhand
Husets värde kanske rentav sjunker om det inte har fiber i ett område där fiber redan dragits, men det är bara en gissning från min sida.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Där har du ännu en.
- Mycket dyrare att ansluta sig i efterhand
Husets värde kanske rentav sjunker om det inte har fiber i ett område där fiber redan dragits, men det är bara en gissning från min sida.

Jag tror mest att folk tänker på vad det kostar och inget mer, hur fan kan de va så dyrt? Och varför dra till alla, lägg ner kabel o låt som som vill ansluta sig.

DOH!

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Kjellman:

Och varför dra till alla, lägg ner kabel o låt som som vill ansluta sig.

DOH!

För rent ekonomiskt och drift mässigt, för att ta något, funkar det inte att dra till en eller bara lägga ner kabel och hoppas att någon vill ansluta sig, tänk dig de har utrustning för över 40000 kr, till och med långt över, som måste kopplas in och dessutom stå i drift och underhållas. Värdet på den utrustningen tickar bort snabbt om en skall ansluta eller igen på ett tag.

Men vem vet du kanske är miljonär eller företagare vad vet jag.:D

Permalänk
Medlem

Ju fler det är som vill ansluta direkt desto billigare blir anslutningsavgiften för varje hus/villa. Dem som inte vill ansluta sig direkt men vill göra det senare kommer få betala mer än dubbla priset sen för då måste grävaren och teknikerna etc dit igen och ansluta.

huset går upp med samma summa typ som inslutningsavgifen och om man inte tänkt bo där livet ut så är det lättare att sälja en villa med fiber än en utan.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Där har du ännu en.
- Mycket dyrare att ansluta sig i efterhand
Husets värde kanske rentav sjunker om det inte har fiber i ett område där fiber redan dragits, men det är bara en gissning från min sida.

Huset blir mer attraktiv på sälj marknaden skulle jag påstå om fiber redan dragits in, sen om man får tillbaka pengarna när man säljer är det bara en bonus.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Dessutom, om du nu har en massa gamlingar kan du påpeka att larmsystem (SOS, och till kommunen när dem t.ex. har ramlat och kan inte komma upp själva fast dem ska envisas med att bo hemma själva) kommer att gå via fiber i framtiden.

Vad försvinner först vid naturkatastrofer i Sverige? Telefonnäten. Dem mobila telefonnäten blir överbelastade men fibernäten kan köras så länge det finns ström i hushållet och vid noden(som alltid har reservaggregat som körs i 2 dygn).

Permalänk
Medlem

Kan någon länka till en bra källa där det står att huset värde ökar om fibern installeras? Om det är sant, hur mycket ökar värdet?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BrusE:

Kan någon länka till en bra källa där det står att huset värde ökar om fibern installeras? Om det är sant, hur mycket ökar värdet?

Det finns ingen absolut sanning men fiber är självklart ett bra argument vid försäljning, själv skulle jag inte överväga att köpa ett hus utan möjlighet till bra uppkoppling idag, måste iofs inte vara fiber men mobilbredband duger inte, i vår förening var det faktiskt de som var över pensionsåldern som var mest pådrivande och de i övre medelålder som var minst intresserade, de yngre ville ha fiber för att använda på alla sätt, de äldre både för att de vet att de troligen kommer att sälja husen relativt snart och en del ville faktiskt ha det för att använda videotelefoni med släktingar.

Däremot de i övre medelåldern verkade inte vara flitiga på internet och hade inte heller barn som bodde hemma så den gruppen var klart trögast och många avstod från att ansluta sig (med undantag av några företagare som ansåg fiber vara "bra att ha för kontoret")
Men alla hushåll kan efteranslutas, vi har överdimensionerat så det finns både svartfiber i marken och switchportar i noden som väntar på att få jobba om behov uppstår tex om det kommer in nytt folk vid ägarbyten, det kostade relativt lite extra att förbereda genom överdimensionering av "föreningens stamnät" och det kan spara in mycket jobb/kostnader om nån vill efteransluta och det kommer troligen att ske eftersom fibernät kommer att ta över helt på sikt och det är ju inte otroligt att kopparnätet rivs innan det blir dags att renovera fibernätet, det handlar ju om nått som ska gå i kanske 50 år och de flesta hus kommer att byta ägare innan dess och kraven på fiber lär inte direkt minska till 2060 talet, snarare så att vi sitter med samma fiber men med andra optiska enheter och kanske rullar på Tbitnät...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Att ett hus blir lättare att sälja med fiber indraget är en sanning med mycket stor modifikation. Har själv en offert på indragning i sommarhus, 22 loppor kostar det. Skulle jag mot förmodan vilja dra in det i efterhand så landar jag på ~30. Ponera att jag skulle sälja huset inom ett par år, inte skulle jag lägga på 22' på försäljningspriset. Sen är det faktiskt så att om man nu lägger miljoner på huset så är en anslutningsavgift på 30000:- inget konstigt att lägga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RubberDucc:

Att ett hus blir lättare att sälja med fiber indraget är en sanning med mycket stor modifikation. Har själv en offert på indragning i sommarhus, 22 loppor kostar det. Skulle jag mot förmodan vilja dra in det i efterhand så landar jag på ~30. Ponera att jag skulle sälja huset inom ett par år, inte skulle jag lägga på 22' på försäljningspriset. Sen är det faktiskt så att om man nu lägger miljoner på huset så är en anslutningsavgift på 30000:- inget konstigt att lägga.

Sommarstugan är inte lika känslig som en bostad men en bostad utan bredband idag är inte så hett.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur mycket är ni beredda att betala extra för att flytta in i ett hus som har fiber indraget?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av RubberDucc:

Att ett hus blir lättare att sälja med fiber indraget är en sanning med mycket stor modifikation. Har själv en offert på indragning i sommarhus, 22 loppor kostar det. Skulle jag mot förmodan vilja dra in det i efterhand så landar jag på ~30. Ponera att jag skulle sälja huset inom ett par år, inte skulle jag lägga på 22' på försäljningspriset. Sen är det faktiskt så att om man nu lägger miljoner på huset så är en anslutningsavgift på 30000:- inget konstigt att lägga.

Hur fan kan priset va så mycket runt om här där ja bor tar ingen över 15000 för att ansluta folk

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr_Kjellman:

Hur fan kan priset va så mycket runt om här där ja bor tar ingen över 15000 för att ansluta folk

Det beror ju på den verkliga kostnaden och många bolag tar ju ut en medelkostnad i stället för den verkliga. Priserna hänger också ihop med vem som äger nätet när det väl är installerat, många företag subventionerar installationen eftersom de kommer att kunna tjäna pengar i > 50 år efteråt på tjänsterna om de äger nätet medan ex vis en förening äger nätet men avtalar om driftavtal på 5 år, då är det ofta dyrare i början men kostnaden går ned efter hand.
Det är för det mesta dumt att bara kolla på initialkostnaden eftersom nätet i sig ska gå i ca 50 år innan det ska behöva några större uppdateringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det beror ju på den verkliga kostnaden och många bolag tar ju ut en medelkostnad i stället för den verkliga. Priserna hänger också ihop med vem som äger nätet när det väl är installerat, många företag subventionerar installationen eftersom de kommer att kunna tjäna pengar i > 50 år efteråt på tjänsterna om de äger nätet medan ex vis en förening äger nätet men avtalar om driftavtal på 5 år, då är det ofta dyrare i början men kostnaden går ned efter hand.
Det är för det mesta dumt att bara kolla på initialkostnaden eftersom nätet i sig ska gå i ca 50 år innan det ska behöva några större uppdateringar.

Ok så det kostar 15000 här och 2 mil härifrån tar dom 5000 märkligt tycker jag nog att de kan skilja så mycket.

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Hur mycket är ni beredda att betala extra för att flytta in i ett hus som har fiber indraget?

En spännande fråga, jag skulle nog se den från andra hållet faktiskt. Om ett hus inte har fiber indraget och tåget redan har gått, dvs omkringliggande hus redan är uppkopplade men säljaren har aktivt valt bort möjligheten, skulle jag se det som ett möjligt argument för att sänka priset. Detta förutsätter såklart att det inte står köpare på rad och väntar på att köpa, men så är ju faktiskt inte alltid fallet.

Det varierar ju så klart mellan olika områden. Där jag tittat på hus på sistonde kan de ha legat ute till försäljning i uppemot ett år utan intressenter så situationen är ju såklart inte densamma som ett attraktivt område i t.ex. Stockholm.

Sen om det finns 2 ungefär likvärdiga bostäder liggandes ute för liknande pris skulle faktiskt indragen fiber kunna få mig att välja den ena över den andra. Men återigen är det sällan man ser sådana exempel.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag är lite skeptisk till att det är värt att investera i fiber till en villa om man ska sälja. Kostanden för att installera fiber till ett hus vars marknadsvärde t.ex är 5 miljoner, är procentuellt så litet att en köpare inte kommer bry sig nämnvärt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr_Kjellman:

Ok så det kostar 15000 här och 2 mil härifrån tar dom 5000 märkligt tycker jag nog att de kan skilja så mycket.

Nej inte det minsta, skillnaderna i verklig kostnad för ingrävningen var enorma när vi byggde vårt nät beroende på vilket hus det handlade om, vi använde en modell som till viss del kompenserade för det men det blev ändå dyrare för de som bodde längst bort även om de inte behövde betala själva för sin egen "separatgrävning" på drygt 2 km, att passera en väg kan kosta 1500kr/m medan du kan gräva/plöja på en åker för 10 kr/m.

Vi använde en enormt stor andel av totalbudgeten för installationen för ca 200 m av installationen, passage av järnväg, en å och ett område som visade sig vara stenigare än de första undersökningarna visade, samtidigt så kom vi över 800m på en dag som bäst på åkermark vilket kompenserar för att det tar en vecka att komma 50m vid en järnväg och en vecka för 100m vid ån osv...

Vi hade även regn några dagar och det sänkte farten rejäl de dagarna, kostnaderna kan alltså skilja enorm och då handlar det om vilken modell man använder, ska alla betala verklig kostnad eller utjämnas den inom föreningen, är det nån operatör som får ensamrätt på tjänsterna under lång tid osv.
Hos oss har dessutom flera tillkommit efter grundinstalaltionen och då har vi som varit med från början fått återbetalt delar av initialkostnaden, hittills har jag fått tillbaka 3700 kr.

Min installation kostade 2000 för medlemskap i föreningen, denna får man tillbaka om man går ut, tex vid försäljning av fastigheten, fiberinstallationen kostade från början 22000kr och allt eftersom det tillkommit några fastigheter har jag fått tillbaka 3700kr så just nu har fibern kostat 18 300kr i stället för de 22 000kr som det var från början.
Det kan man jämföra med de "billigaste operatörsbundna installationerna" som låg kring 15 000 kr när projektet började och vi tog in anbud för ca 4 år sedan, då verkade en egenägd installation hamna på 25-30 000 kr och just nu är den verkliga kostnaden alltså 18 300kr och kan sjunka lite till.

Nu bygger några andra byar runt oss också nät eftersom vi banade väg för dem iom att vi sett till att dra fram "stamnätet" de kommer också att använda det och det är inte heller helt otroligt att föreningarna går ihop eller ansluts till kommunens stadsnät i framtiden, vi äger idag fibern själva så vi gör som vi vill med den när nuvarande driftsavtal löper ut om ca 3 år, priserna är förmodligen bättre då och då är det bra att inte någon operatör äger nätet så man sitter fast hos dem.

Det kan också bli så att vi går ihop med byarna omkring oss och gör en gruppanslutning eftersom vi blir mer intressanta som kund om vi är några hundra fastigheter, hursomhelst kan det bli lägre kostnader även av det vilket det inte hade blivit med "operatörslåst nät" även om initialkostnaden var lägre.
Det skulle alltså kunna bli så att månadskostnaden sjunker några 100 om något år i så fall, säg 3000kr / år under 50 år för tjänsterna i näter så blir det också lite pengar man får igen på att inte direkt hoppa på billigaste installation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har precis fått in fiber i villan och hade samma frågeställning för ett halvår sen. Koncentrerade mig på dessa saker vid lobbying.
1, TV sändningen blir mer stabil med fiber, än antenn.
2, Större tv-utbud, ingen parabol (folk gillar inte fula paraboler generellt).
3, Slipper ha olika leverantörer för tv / internet
4, nästa ägare av huset kommer kanske uppskatta fiber = potentiellt högre pris eller mer lättsålt.
5, 4G är ostabilt. Funkar knappt med Netflix / viaplay. Vi hade bara 6mbit adsl i området innan så många funderade på 4g.

Rör inte in svarstider, folk fattar nada av det.

Permalänk

Äntligen verkar fiber vara på g här

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr_Kjellman:

Äntligen verkar fiber vara på g här

Kom just att tänka på att skrämselpropaganda kanske är nått att ta till
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kom just att tänka på att skrämselpropaganda kanske är nått att ta till
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Haha va inne o läste där med galet ju, snackade med telia och frågade om dom va på väg och avveckla kopparnätet men till svar fick jag att dom
typ släcker ner där inte finns nån som använder det, men men jag tycker väl det är bra att dom släcker skiten dock inte om dom inte har något annat och erbjuda och 3g 4g räknas ens inte.

Visa signatur

//mrkjellman