Fractal Designs utbyggbara vattenkylning Kelvin på väg till svenska butiker

Permalänk
Melding Plague

Fractal Designs utbyggbara vattenkylning Kelvin på väg till svenska butiker

Efter en smärre försening går startskottet för Fractal Designs inträde på vattenkylningsmarknaden när den expanderbara serien Kelvin hittar till svenska återförsäljare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jävligt bra priser måste jag säga. Får ju tänka på att det är mer likt en customloop som lätt kostar skjortan. Nästan så man blir sugen på att böka med sådant igen.

Permalänk
Medlem

Blir mycket intressant att se resultat i testlabbet! Kul att FD kommit igång med vattenkylning nu!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Prisvärt! Om det är en bra pump osv.

Permalänk
Medlem

S36 kräver ju i princip utbyggnad, får anses lite lätt löjligt att ha en 360 på en CPU, möjligt om man fulmoddar den på ett grafikkort. Skall dock bli intressant att se hur bra det står sig mot helt custom, är pumpen kraftig nog kan man ju se det som ett bra "start kit", 1200 för block+pump+rad+anslutningar är ju inte allt för dåligt pris om man säger så

Permalänk

ser ut som att de kan bli en rätt intressant produkt. härligt att fler börjar tänka på utökningsbar vattenkylning för dom som inte känner sig helt hundra på att bygga egen loop.

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

nu händer det saker! me like

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

S36 kräver ju i princip utbyggnad, får anses lite lätt löjligt att ha en 360 på en CPU, möjligt om man fulmoddar den på ett grafikkort. Skall dock bli intressant att se hur bra det står sig mot helt custom, är pumpen kraftig nog kan man ju se det som ett bra "start kit", 1200 för block+pump+rad+anslutningar är ju inte allt för dåligt pris om man säger så

Eftersom den kör med vanliga anslutningar så behöver du inte fulmodda på ett grafikkort, bara köpa ett vanligt grafikkortsblock och koppla i det i loopen.
Bara de inte snålat in för mycket på pumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

S36 kräver ju i princip utbyggnad, får anses lite lätt löjligt att ha en 360 på en CPU, möjligt om man fulmoddar den på ett grafikkort. Skall dock bli intressant att se hur bra det står sig mot helt custom, är pumpen kraftig nog kan man ju se det som ett bra "start kit", 1200 för block+pump+rad+anslutningar är ju inte allt för dåligt pris om man säger så

Kräver gör den verkligen inte. Den har kapacitet för att senare kunna expandera. Dessutom är det en 360 man vill ha om det ska vara så nära ljudlöst som det går att få(NF-F12or runt 500rpm). Min 3960 gör en single RX240 bra varm när den ligger och kör syntetiska applikationer @ 5GHz. Och det är med en D5a + 4st Corsair SP120 @ 8-900rpm.

Vet någon hur tjock raddarna är? Känns som den största skillnaden mellan custom och AIO. Det tillsammans med Alu vs Cu i block och radd.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Det här kan ju ses som en jävligt dum fråga, men kommer den här vattenkylningen funka i ett r4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Eftersom den kör med vanliga anslutningar så behöver du inte fulmodda på ett grafikkort, bara köpa ett vanligt grafikkortsblock och koppla i det i loopen.
Bara de inte snålat in för mycket på pumpen.

Med tanke på dess placering och storlek är det nog inte mycket att hoppas på. Om den presterar nära en DCP 2.2 får man vara nöjd, men jag skulle nog inte vilja köra mer än max ett GPU-block, och när den ska ha fler raddar och fler GPU-block får man nog se sig om efter något kraftigare.

Annars en väldigt bra instegsmodell för folk som vill prova på custom.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Köper nog aldrig mer första revisionerna av vattenskylningssystem. Varje gång så får jag en stenkross.

Permalänk
Medlem

Bara pumpen inte låter som flismaskin med motorproblem

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av marcmud:

Det här kan ju ses som en jävligt dum fråga, men kommer den här vattenkylningen funka i ett r4?

120 och 240mm versionerna fungerar ja.

Permalänk

Snabb fråga, var har de tänkt ha "reservoiren"?

Permalänk
Medlem

väldigt imponerad. väntar ivrigt på test, det här kan nog vara riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillethe1:

Snabb fråga, var har de tänkt ha "reservoiren"?

på samma ställe som alla andra aio-vattenkylare antar jag... i radiatorn?

Visa signatur

// Oscar aka raXXo

Permalänk
Skrivet av marcmud:

Det här kan ju ses som en jävligt dum fråga, men kommer den här vattenkylningen funka i ett r4?

Ja och nej. förutsatt att R4 har standardhål för fläkt eller radiator montering så borde kelvin-AIO kylarna passa enligt:
T12 fungerar i bakkant eller möjligtvis fronten (om man tar bort ena eller hårddisk buren/burarna och slangarna är långa nog).
S24 fungerar förmodligen i taket (om inte vrm heatsink på MOBO eller heatsinken på RAM minnena tar i) eller i fonten (igen, om man tar bort båda hårddiskburarna och slangarna är långa nog).
S36 får inte plats någonstans utan mods. (den får förmodligen plats i taket på Define R5 men det är en annan sak).

EDIT: Fillethe1 hann före.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att detta låter ju riktigt intressant. Undra om det blir någon lösning för GPUn med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillethe1:

Snabb fråga, var har de tänkt ha "reservoiren"?

jag med

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av cheben:

S36 kräver ju i princip utbyggnad, får anses lite lätt löjligt att ha en 360 på en CPU, möjligt om man fulmoddar den på ett grafikkort. Skall dock bli intressant att se hur bra det står sig mot helt custom, är pumpen kraftig nog kan man ju se det som ett bra "start kit", 1200 för block+pump+rad+anslutningar är ju inte allt för dåligt pris om man säger så

Med tanke på de tunna radiatorerna så är 360 inte alls löjligt.

Skrivet av raxxo:

på samma ställe som alla andra aio-vattenkylare antar jag... i radiatorn?

Tänk när folk ska börja leka själva med de här systemen, få ut luft osv. Skönt att ha en res då.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Om pumpen är bra så intressant, bara en sån sak som standardgänga, gör ju att man kan lägga till en reservoir, eller behålla radiatorn och i övrigt byta resten till customgrejer osv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Med tanke på de tunna radiatorerna så är 360 inte alls löjligt.

Tänk när folk ska börja leka själva med de här systemen, få ut luft osv. Skönt att ha en res då.

Men man kör custom så köper man en res? ..

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av raxxo:

på samma ställe som alla andra aio-vattenkylare antar jag... i radiatorn?

Nej men fy va räligt, blir ju ett fullständigt helvete att försöka få ut alla bubblor ur skiten. Man har ju ingen aning om hur full den är. På min h220-x har man iallafall en liten ruta vilket är jävligt smidigt så att man ser vad man håller på med

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillethe1:

Nej men fy va räligt, blir ju ett fullständigt helvete att försöka få ut alla bubblor or skiten. Man har ju ingen aning om hur full den är. På min h220-x har man iallafall en liten ruta vilket är jävligt smidigt så att man ser vad man håller på med

Inte nödvändigt, men sant. Tur att man isf ska kunna köpa till sådant, om man ändå ska utöka.

Permalänk
Medlem

Med att Kelvin grejorna kommer till svenska butiker, har de kommit i USA redan eller?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Kanske dags att ge sig på AIO för första gången? Dags att börja leta efter recensioner.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fillethe1:

Nej men fy va räligt, blir ju ett fullständigt helvete att försöka få ut alla bubblor or skiten. Man har ju ingen aning om hur full den är. På min h220-x har man iallafall en liten ruta vilket är jävligt smidigt så att man ser vad man håller på med

Det är väl inte svårare att öppna fill-porten och kolla? Precis som på den gamle varianten av Swiftechs H220.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Eftersom den kör med vanliga anslutningar så behöver du inte fulmodda på ett grafikkort, bara köpa ett vanligt grafikkortsblock och koppla i det i loopen.
Bara de inte snålat in för mycket på pumpen.

Menade som i att ha den på endast CPU, skall du ha den på båda så är det ju möjligt, men att skaffa en liten till kan nog vara att rekommendera för öronens skull. Men som sagt, som en "lite" instegs/prova på modell är den nog riktigt bra, hoppas pumpen håller hyffsad kvalitet iaf. Ofta där jag känner AIO kylarna brister

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Menade som i att ha den på endast CPU, skall du ha den på båda så är det ju möjligt, men att skaffa en liten till kan nog vara att rekommendera för öronens skull. Men som sagt, som en "lite" instegs/prova på modell är den nog riktigt bra, hoppas pumpen håller hyffsad kvalitet iaf. Ofta där jag känner AIO kylarna brister

Corsairs pumpar låter förvänansvärt mycket, vänjer mig aldrig vid ljudet av h100i

Visa signatur

ggmu