Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Stationär Mac - Dilemma

Permalänk
Medlem

Stationär Mac - Dilemma

Tjenare!

Har nu en Macbook Pro Retina 15" Late 2013. Den funkar perfekt till det jag använder den till - Adobe CC och allt skolarbete. När jag är hemma så kopplar jag alltid in datorn till en 27" Asus PB278Q med WQHD upplösning, dvs samma upplösning som Apple's 27". Detta är för att få ett mer desktop-liknande arbetssätt hemma.

Jag har dock dock märkt att det är omständigt att alltid sitta med laptopen inkopplad till två stycken externa diskar, skärmen, laddaren etc. Detta krävs dock för att jag ska ha alla filmer tillgängliga på min Apple TV via itunes, samt att jag ska komma åt mina 2TB av bilder som jag arbetar med.

Jag behöver helt enkelt en stationär Mac av något slag.

Jag har haft en Mac Mini Late 2012 DC innan, men sålde den ett bra tag sedan i väntan på 2014 års Mac Mini. Men som många vet så var fanns det ju inte ens en fyrkärnig version denna gången.

Eftersom jag sitter mycket i Adobe CC och gör en del krävande arbete på datorn så ser jag inget annat val än en iMac, då en Mac Mini med Fusion (ett måste) och 8GB RAM går på 9700kr. Något jag inte kommer att betala för en Mac Mini.

Men det känns även saftigt att köpa en Retina iMac för 24,000kr. Kommer inte köpa en iMac med WQHD upplösningen, då Retina kommer bli standard snart, och jag kommer nog ha datorn i drygt 3-4 år.

Var kanske en del att läsa. Men det jag undrar är ifall någon kanske har någon rekommendation till vad jag kan göra. Är det värt det med en Retina iMac? Ska man vänta till våren och köpa den nya rev. av den i så fall? Vad kan man annars köpa? Säljer jag min Asus skärm och lägga på studentrabatten så får jag ju ner Retina iMac till runt 20 tusen.

Windows är inget alternativ.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Hackintosh?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

iMac Retina är ju faktiskt väldigt bra pris om man jämför med vad en 4 eller 5K IPS skärm kostar på annat håll. Det eller att vänta på nästa iMac Retina. Det beror ju på när du behöver datorn, är det ingen brådska så kanske det är värt att vänta lite då priset antagligen kommer sjunka en del.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kanske kan vara Apples egna skärm, som dock kanske kan upplevas som lite gammal eftersom den exempelvis inte har USB 3.0-portar och att laddkabeln fortfarande är för den äldre MagSafe-kontakten och därför kräver en adapter för att kunna anslutas. Kan du hitta den billigare begagnad låter det som att den kan passa bra, men nypriset tycker jag är alldeles för högt: http://www.apple.com/se/displays/

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

iMac Retina är ju faktiskt väldigt bra pris om man jämför med vad en 4 eller 5K IPS skärm kostar på annat håll. Det eller att vänta på nästa iMac Retina. Det beror ju på när du behöver datorn, är det ingen brådska så kanske det är värt att vänta lite då priset antagligen kommer sjunka en del.

Det finns dock 4k IPS för inte så mycket om man letar lite. 25k får man lätt TVÅ 4k ips och lika bra dator för.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Hackintosh?

Redan kört det innan, och visserligen funkade det bra, men jag tycker att mjukvarudelen av Apple/Mac är det som "gör det". Därför vill jag inte sätta mig och pilla en massor som jag var tvungen att göra med min förra Hackintosh.

Tack ändå!

Skrivet av Friterad:

iMac Retina är ju faktiskt väldigt bra pris om man jämför med vad en 4 eller 5K IPS skärm kostar på annat håll. Det eller att vänta på nästa iMac Retina. Det beror ju på när du behöver datorn, är det ingen brådska så kanske det är värt att vänta lite då priset antagligen kommer sjunka en del.

Det är det jag tänker också, känns dock värt att vänta på nästa revision!

Skrivet av ToJa92:

Ett alternativ kanske kan vara Apples egna skärm, som dock kanske kan upplevas som lite gammal eftersom den exempelvis inte har USB 3.0-portar och att laddkabeln fortfarande är för den äldre MagSafe-kontakten och därför kräver en adapter för att kunna anslutas. Kan du hitta den billigare begagnad låter det som att den kan passa bra, men nypriset tycker jag är alldeles för högt: http://www.apple.com/se/displays/

Känns onödigt att punga ut 7999kr för en skärm som jag i princip redan har. Den enda skillnaden mellan Appleskärmen och min är väl USB och laddningskabeln. Skärmmässigt är de extremt lika.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Det finns dock 4k IPS för inte så mycket om man letar lite. 25k får man lätt TVÅ 4k ips och lika bra dator för.

Dator rent komponentmässigt ja, dock så blir det ju då windows i så fall. Men för en 4K i samma kaliber som den i Retina iMac och sedan en separat dator på det så lägger man sig nog på 20k ändå.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Dator rent komponentmässigt ja, dock så blir det ju då windows i så fall. Men för en 4K i samma kaliber som den i Retina iMac och sedan en separat dator på det så lägger man sig nog på 20k ändå.

Testade att slänga ihop en burk bara.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7508111/2014-12-22

Det är ju formfaktorn som gör skillnad annars dock.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Testade att slänga ihop en burk bara.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7508111/2014-12-22

Det är ju formfaktorn som gör skillnad annars dock.

Det var närmare än vad jag trodde... Dock med studentrabatt och att jag säljer min nuvarande skärm så ligger Retina iMac på runt 20tkr. Då är det plötsligt bara 2500kr skillnad... Vilket inte är mycket i denna prisklassen, plus att det är ju en iMac.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Det var närmare än vad jag trodde... Dock med studentrabatt och att jag säljer min nuvarande skärm så ligger Retina iMac på runt 20tkr. Då är det plötsligt bara 2500kr skillnad... Vilket inte är mycket i denna prisklassen, plus att det är ju en iMac.

Glöm inte att imac använder mobila komponenter = Relativt klent.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Glöm inte att imac använder mobila komponenter = Relativt klent.

Har faktiskt suttit och läst en del om Retina iMac nu, och det verkar som om det finns en del värmeproblem.

Hur länge skulle ni säga att en Mac Pro håller då? Ifall man skulle "investera" i en sådan. Alla säger ju att det är overkill, visst, men jag kräver att min dator är snabb, alltid funkar, och klarar av att rendera de filmer jag behöver, samt klarar av att jag sitter i ett tretal Adobe CC program samtidigt.

I så fall skulle jag då sälja min Retina Macbook Pro och köra en Macbook Air som skoldator och sedan Mac Pro hemma för större arbeten etc.

Slöseri med pengar? Känns ju som en Mac Pro håller bra många fler år än en Retina iMac i alla fall...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Inte basversionen, fläskar du in 4790k uppgradering och r9 m295x då kan det bli tal om hög värme. R9 m290x är ju ett m8970 rebrand och går rätt så svalt. Ska du inte spela så ska det gå bra, dock se till att välja ssd istället för fusio drive.

När det gäller mac pro vs imac, det två olika målgrupper de vänder sig till, mac pro är dessutom dyrare och utan skärm.

Skrivet av Dubadai:

Har faktiskt suttit och läst en del om Retina iMac nu, och det verkar som om det finns en del värmeproblem.

Hur länge skulle ni säga att en Mac Pro håller då? Ifall man skulle "investera" i en sådan. Alla säger ju att det är overkill, visst, men jag kräver att min dator är snabb, alltid funkar, och klarar av att rendera de filmer jag behöver, samt klarar av att jag sitter i ett tretal Adobe CC program samtidigt.

I så fall skulle jag då sälja min Retina Macbook Pro och köra en Macbook Air som skoldator och sedan Mac Pro hemma för större arbeten etc.

Slöseri med pengar? Känns ju som en Mac Pro håller bra många fler år än en Retina iMac i alla fall...

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad imac tills retina blir standard kan dröjja något år till. Min 2012 med thunderbolt känns väldigt rapp och skärmen är ju inget fel på !
Annars är det ju bara att köpa retina imac om inget annat duger finns ju inget att diskutera isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Har faktiskt suttit och läst en del om Retina iMac nu, och det verkar som om det finns en del värmeproblem.

Hur länge skulle ni säga att en Mac Pro håller då? Ifall man skulle "investera" i en sådan. Alla säger ju att det är overkill, visst, men jag kräver att min dator är snabb, alltid funkar, och klarar av att rendera de filmer jag behöver, samt klarar av att jag sitter i ett tretal Adobe CC program samtidigt.

I så fall skulle jag då sälja min Retina Macbook Pro och köra en Macbook Air som skoldator och sedan Mac Pro hemma för större arbeten etc.

Slöseri med pengar? Känns ju som en Mac Pro håller bra många fler år än en Retina iMac i alla fall...

Dom som säger att det är slöseri är väl oftast dom som inte förstår sig på det. Alltså många är gamers till exempel och den renderingen osv man gör är kanske inte mer än Youtube/montage klipp och sådant. Är det större arbete så kan en Mac Pro vara värt det, kolla lite vad andra Mac Pro användare tycker när det gäller just rendering och sådant arbete du ska hålla på med. En iMac har ju den nackdelen att man inte kan uppgradera samt att den inte kommer med lika mycket kött på benen out-of-the-box så att säga pga att det är mobile versionerna av t.ex grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Köp en begagnad imac tills retina blir standard kan dröjja något år till. Min 2012 med thunderbolt känns väldigt rapp och skärmen är ju inget fel på !
Annars är det ju bara att köpa retina imac om inget annat duger finns ju inget att diskutera isf

Har kikat på det, men känns som många inte har kvitto eller dylikt... Som student så är ju garantin och reklamationstiden något som är skönt att ha...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Har kikat på det, men känns som många inte har kvitto eller dylikt... Som student så är ju garantin och reklamationstiden något som är skönt att ha...

Helt klart köper själv bara om de finns extended applecare och kvitto

Permalänk
Medlem

Enligt mig känns det här som ett onödigt köp bara för att slippa koppla in några kablar.

Annars tycker jag nästan att du ska köpa en Mac Pro, men jag vet inte.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Nu blir en viss moderator tokig. Men om du vill ha något till krävande arbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Enligt mig känns det här som ett onödigt köp bara för att slippa koppla in några kablar.

Annars tycker jag nästan att du ska köpa en Mac Pro, men jag vet inte.

Handlar ju inte direkt om antalet kablar, utan mycket att jag älskar OSX, har endast Apple hemma, och har byggt upp ett helt system kring deras produkter som fungerar fruktansvärt bra!

Skrivet av DDemis:

Nu blir en viss moderator tokig. Men om du vill ha något till krävande arbete

Haha, är det passande och relevant så varför inte marknadsföra lite. Tackar för tipset, men någon windowsdator blir det inte! Haha

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Börja spana efter en begagnad Mac Pro mid-2012? Tror jag såg en Mac Pro mid-2010 för ringa 4000:- för bara några veckor sen.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Ska du ha beggat så gå in på Greentech, dom säljer begagnade Apple grejer och du får 12 månaders garanti osv