Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Mikrofon till datorn?

Tjena, nu när julen precis varit och man har öppnat klapparna så har jag stött på ett smått, eller rent utav sagt stort problem.
Jag fick nämligen en "Beyerdynamic TG v70d" mikrofon med sladd från den till 6,3mm (?) hane.
Har varken mixerbord eller liknande hemma. har däremot en gitarrförstärkare man kan koppla in den till så ljud kan jag få ut.
MEN, jag skulle gärna vilja få in ljudet i datorn och spela in.

Så hur ska jag kunna lösa det? köpa en adapter från 6,3mm (?) till 3,5mm och koppla in den i mikrofon ingången i datorn. eller köpa mixerbord och koppla etc?

Har googlat lite men inte hittat någon bra förklaring än.

//Mvh Jonatan R

edit: vet inte var jag ska lägga detta inlägg men tyckte det passade hyfsat bra inom ljud-grenen ^^

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Kan inte se att den kräver phantom matning så en adapter skulle förmodligen fungera.
Dock skulle jag ta tillfället i akt och köpa en enklare mixer eller mikrofonen amp
God jul!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Kan inte se att den kräver phantom matning så en adapter skulle förmodligen fungera.
Dock skulle jag ta tillfället i akt och köpa en enklare mixer eller mikrofonen amp
God jul!

Skickades från m.sweclockers.com

Man tackar

märkte att jag tydligen har ytligare ett problem. Jag kopplade in mikrofonen till min gitarrförstärkare (har ingen annan tyvärr). Hade en "mic" till 6,3mm konvertersladd. men fick ingen ljud ur förstärkaren. Förstärkaren fungerar med gitarren i kopplad så vad kan felet vara? Kan mikrofonen vara sönder?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Är det en XLR kontakt du menar?

Har nämligen själv haft problem med mikrofoner som kopplas med adapter, i mitt fall var det en Lapel med 3.5mm->6.3mm adapter.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Är det en XLR kontakt du menar?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/Xlr-connec...

Har nämligen själv haft problem med mikrofoner som kopplas med adapter, i mitt fall var det en Lapel med 3.5mm->6.3mm adapter.

en sådan här för att vara exakt alltså en sådan kabel har jag

menar du att du inte fått ljud alls eller något annat?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini