PS4 Licensavtal, wtf?!

Permalänk
Medlem

PS4 Licensavtal, wtf?!

Glad i hågen kopplade jag nyss upp PS4:an som jag fick av sambon i Julklapp. Kommer ganska fort fram till nån skärm där jag tydligen ska acceptera nåt licensavtal. Där kom dom första negativa vibbarna för PS4:an...

Vad är det för jäkla dravel med licensavtal och det är rätt sjuka villkor tycker jag. "Du måste ditt och datt och uppgradera mjukvaran så fort det kommer en ny för din konsol är inte din konsol utan egentligen vår konsol, som du får låna på nåder. Ibland när vi uppdaterar mjukvaran kan det hända att dina inställningar och data ryker, skit händer, deal with it!"

Om jag nu inte vill acceptera licensavtalet då? Vad ska jag göra då?

Rubrik något justerad.
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte accepterar så kan du inte spela. Ha i åtanke att företag inte kan avtala sig bortom svensk lag. Om du har någorlunda förtroende för det svenska rättsväsendet så föreslår jag att du helt enkelt skiter i Sonys licensavtal och spelar på!

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Glad i hågen kopplade jag nyss upp PS4:an som jag fick av sambon i Julklapp. Kommer ganska fort fram till nån skärm där jag tydligen ska acceptera nåt licensavtal. Där kom dom första negativa vibbarna för PS4:an...

Vad är det för jäkla dravel med licensavtal och det är rätt sjuka villkor tycker jag. "Du måste ditt och datt och uppgradera mjukvaran så fort det kommer en ny för din konsol är inte din konsol utan egentligen vår konsol, som du får låna på nåder. Ibland när vi uppdaterar mjukvaran kan det hända att dina inställningar och data ryker, skit händer, deal with it!"

Om jag nu inte vill acceptera licensavtalet då? Vad ska jag göra då?

Om du inte accepterar avtalet kan du inte spela ps4a. Bara å sälja skiten. Du spelar inte ofta spel eller? Tycker ps4as avtal e ganska milt jämfört med WoW.

Mitt tips: kan du inte acceptera avtalet får du sälja det.=)

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Glad i hågen kopplade jag nyss upp PS4:an som jag fick av sambon i Julklapp. Kommer ganska fort fram till nån skärm där jag tydligen ska acceptera nåt licensavtal. Där kom dom första negativa vibbarna för PS4:an...

Vad är det för jäkla dravel med licensavtal och det är rätt sjuka villkor tycker jag. "Du måste ditt och datt och uppgradera mjukvaran så fort det kommer en ny för din konsol är inte din konsol utan egentligen vår konsol, som du får låna på nåder. Ibland när vi uppdaterar mjukvaran kan det hända att dina inställningar och data ryker, skit händer, deal with it!"

Om jag nu inte vill acceptera licensavtalet då? Vad ska jag göra då?

Det är deras konsol och deras tjänster, vill du inte acceptera deras vilkor så får du sälja konsollen.

Känns lite som du har levt under en sten. Man äger inget i dagens samhälle, man hyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Glad i hågen kopplade jag nyss upp PS4:an som jag fick av sambon i Julklapp. Kommer ganska fort fram till nån skärm där jag tydligen ska acceptera nåt licensavtal. Där kom dom första negativa vibbarna för PS4:an...

Vad är det för jäkla dravel med licensavtal och det är rätt sjuka villkor tycker jag. "Du måste ditt och datt och uppgradera mjukvaran så fort det kommer en ny för din konsol är inte din konsol utan egentligen vår konsol, som du får låna på nåder. Ibland när vi uppdaterar mjukvaran kan det hända att dina inställningar och data ryker, skit händer, deal with it!"

Om jag nu inte vill acceptera licensavtalet då? Vad ska jag göra då?

Ganska svårt att kommentera avtalet då jag inte har tillgång till det och inte vet specifikt vilket del du har problem med. Men generellt så upprättas avtal med användare för att undvika onödiga och kostsamma rättegångar; det är på SONYS villkor eller inte alls.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Du snackar om avtalet för att använda PSN? Och att avtalet står att de inte garanterar någon service om du inte uppdaterar? Personligen vet jag inte alls vad du har för problem med just denna punkt.

Du kanske inte vet detta men så got som alla mjukvaror du köper, spel o.s.v är inte dina, du har enbart köpt en 'licens' som mer eller mindre ger dig rätt att använda produkten. PS4'ans hårdvara åt andra sidan får du göra vad du vill med inom lagens gränser men den är lite värdelös utan mjukvara.

Sony's licens är inte precis något speciell heller den är ganska standard, det är inte som T.ex. EA's som ger dom rätt att ta vad fan de vill från din dator för deras egna ändamål och bruk.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MugiMugi:

T.ex. EA's som ger dom rätt att ta vad fan de vill från din dator för deras egna ändamål och bruk.

Fast det där stämmer inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Du snackar om avtalet för att använda PSN? Och att avtalet står att de inte garanterar någon service om du inte uppdaterar? Personligen vet jag inte alls vad du har för problem med just denna punkt.

Du kanske inte vet detta men så got som alla mjukvaror du köper, spel o.s.v är inte dina, du har enbart köpt en 'licens' som mer eller mindre ger dig rätt att använda produkten. PS4'ans hårdvara åt andra sidan får du göra vad du vill med inom lagens gränser men den är lite värdelös utan mjukvara.

Sony's licens är inte precis något speciell heller den är ganska standard, det är inte som T.ex. EA's som ger dom rätt att ta vad fan de vill från din dator för deras egna ändamål och bruk.

Nu har du förväxlat EA med Sony.
EA har ändrat avtalet:
" "We have updated the End User License Agreement of Origin, in the interests of our players to create more clarity," EA Germany announced in a statement yesterday. "Origin is not spyware. Neither do we use nor install spyware on the PCs of users.

"We do not have access to information such as pictures, documents or personal data, which have nothing to do with the execution of the Origin program on the system of the player, neither will they be collected by us. "
http://www.eurogamer.net/articles/2011-11-01-ea-denies-origin...

Sony förbhåller sig rätten att spionera på allt du gör på PSN:
""We can't monitor all PSN activity and we make no commitment to do so," Sony states. "However, we reserve the right in our sole discretion to monitor and record any or all of your PSN activity and to remove any of your UGM at our sole discretion, without further notice to you.""
http://www.tomsguide.com/us/ps4-spy-game-sales,news-17846.htm...

Även Valve "spionerar" på användarna, även om det bara är angående saker som rör Steam och program genom Steam.
Nästan alla stora onlinetjänster spionerar på användarnas beteende. Oavsett vilket företag som råkar vara favoriten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Om du inte accepterar så kan du inte spela. Ha i åtanke att företag inte kan avtala sig bortom svensk lag. Om du har någorlunda förtroende för det svenska rättsväsendet så föreslår jag att du helt enkelt skiter i Sonys licensavtal och spelar på!

Skrivet av Aldhissla:

Om du inte accepterar avtalet kan du inte spela ps4a. Bara å sälja skiten. Du spelar inte ofta spel eller? Tycker ps4as avtal e ganska milt jämfört med WoW.

Tycker mest det är sjukt att det ska behöva accepteras ett avtal för att få spela de spel man köpt. Jag tycker det är fel. För att få tillgång till PSN, spela on-line är det helt ok eftersom man då begär tillgång till och nyttjar tilläggstjänster, men för att få använda konsolen och spela sin skiva, tja, det tycker iaf jag är fel.

Att jämföra PS4 med WoW tycker jag haltar en del eftersom det är en mjukvara/tjänst du köper separat till en befintlig maskin. Men jag var redan inne på widLs linje, klickade "Acceptera" och skiter i vilket. Sen om jag spelar spel eller inte har väl knappast med saken att göra, spelar en del på min Wii U och jag har inget minne av att det var tjafs med avtal för att spela, däremot för eShoppen (fast jag kanske missminner mig).

Skrivet av MestBaraLiteRåd:

Det är deras konsol och deras tjänster, vill du inte acceptera deras vilkor så får du sälja konsollen.

Känns lite som du har levt under en sten. Man äger inget i dagens samhälle, man hyr.

Man köper t.ex. elektriska tandborstar, diskmaskiner och bilar, alla dessa saker äger man och alla har systemmjukvara i någon form. Tänk hur skoj det skulle vara att stå där med den sprillans nya Audin/Mercan/etc och så ska man skriva på ett licensavtal för mjukvaran till motorstyrningen, "annars kan du inte använda bilen och måste sälja den begagnad". Om tillverkaren/säljaren vill ha ett sånt avtal så ska de villkoren vara en del av köpeavtalet och inte något som kommer efteråt.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Ganska svårt att kommentera avtalet då jag inte har tillgång till det och inte vet specifikt vilket del du har problem med. Men generellt så upprättas avtal med användare för att undvika onödiga och kostsamma rättegångar; det är på SONYS villkor eller inte alls.

Jag vänder mig mest mot att det ska behövas nåt avtal alls för en konsumentprodukt för att nyttja själva grundfunktionen i produkten.

Skrivet av MugiMugi:

Du snackar om avtalet för att använda PSN? Och att avtalet står att de inte garanterar någon service om du inte uppdaterar? Personligen vet jag inte alls vad du har för problem med just denna punkt.

Du kanske inte vet detta men så got som alla mjukvaror du köper, spel o.s.v är inte dina, du har enbart köpt en 'licens' som mer eller mindre ger dig rätt att använda produkten. PS4'ans hårdvara åt andra sidan får du göra vad du vill med inom lagens gränser men den är lite värdelös utan mjukvara.

Nej inte PSN avtalet, utan det dök upp ett licensavtal direkt typ efter man knappat in nätkonfigurationen. Valmöjligheterna var typ att acceptera avtalet för att överhuvudtaget kunna komma vidare eller inte acceptera (och stänga av antar jag).

Sen är jag fullt medveten om att när jag köper ett spel så äger jag inte mjukvaran, utan köper rätten till att använda den. Nåt licensavtal är det inte fråga om eftersom det avtal jag slöt med leverantören när jag köpte mitt exemplar på skiva är ett vanligt köpeavtal och det fanns inga avtalsvillkor för något licensavtal när affären gjordes upp. Men visst, när man köper för elektronisk distribution så blir det lite annat eftersom man först tecknar ett avtal med en tjänsteleverantör (exempelvis steam) som har avtalsvillkor för tjänsten och sen tecknar man ytterligare ett avtal för att köpa och ladda ner sin mjukvara. Den stora skillnaden som jag ser det är att i detta scenario så finns villkoren tillhands redan innan man fullföljer köpet och ingår avtalet.

Dock handlade inte detta om avtal för ett spel eller en tjänst, utan helt enkelt avtalsvillkor som krävs att man accepterar för att överhuvudtaget få använda konsolen.

Hur som haver, i min bok är avtalstramset ett minus för PS4:an. Utöver det och problem med att skapa PSN konto så har det hittills funkat bra.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Nu har du förväxlat EA med Sony.
EA har ändrat avtalet:
" "We have updated the End User License Agreement of Origin, in the interests of our players to create more clarity," EA Germany announced in a statement yesterday. "Origin is not spyware. Neither do we use nor install spyware on the PCs of users.

"We do not have access to information such as pictures, documents or personal data, which have nothing to do with the execution of the Origin program on the system of the player, neither will they be collected by us. "
http://www.eurogamer.net/articles/2011-11-01-ea-denies-origin...

Edit
Sony förbhåller sig rätten att spionera på allt du gör på PSN:
""We can't monitor all PSN activity and we make no commitment to do so," Sony states. "However, we reserve the right in our sole discretion to monitor and record any or all of your PSN activity and to remove any of your UGM at our sole discretion, without further notice to you.""
http://www.tomsguide.com/us/ps4-spy-game-sales,news-17846.htm...

Även Valve "spionerar" på användarna, även om det bara är angående saker som rör Steam och program genom Steam.
Nästan alla stora onlinetjänster spionerar på användarnas beteende. Oavsett vilket företag som råkar vara favoriten.

Det säger ju ingen ting. EA har alltså sakt att de inte kan nå user mappen på windir. Det har inget med data samling / aktiva processer att göra.

Sony säger altså vi har inte anstälda/utrustnign för att kolla alla och vi har inga planer på att läsa det heller. Men det vi tittar på har du inte med att göra, även om det är dig vi tittar på.

Edit:
Kanske missförstod.
Sant att valve också tittar på processer mm. Deras motivation var så vitt jag minns att de bara gör det om du t.ex har blivit anmäld för fusk. Men som vanligt. Vi vet inte.

Det stämmer för de flesta saker på Internet. Vi vet inte. Samt att i exemplet tandborste mm, får du inte modda dom utan att bryta mot en EULA.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Står det inget på kartongen att man måste ingå avtal för att använda produkten är det nog ganska olagligt att sälja den i Sverige, i annat fall inget att göra. Men good luck att få Sony att ändra sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Samt att i exemplet tandborste mm, får du inte modda dom utan att bryta mot en EULA.

Där tror jag nog att du har fel. Något giltigt EULA finns helt enkelt inte. Inget som skulle accepteras vid köpets ingående och inte heller har det försökt hävdas något sådant vid något annat tillfälle. Däremot finns det ju lagstiftning som skyddar mjukvaran i produkten. Det enda som kan hända om jag moddar mjukvaran i min tandborste är att jag tappar garantin (förutsatt att jag nu inte säljer den modifierade mjukvaran vidare).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Står det inget på kartongen att man måste ingå avtal för att använda produkten är det nog ganska olagligt att sälja den i Sverige, i annat fall inget att göra. Men good luck att få Sony att ändra sig

Och när jag kollar på kartongen så står där faktiskt lite om avtal där, men det är ju inte direkt utformat så att det ska dra uppmärksamheten till sig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Du accepterar licensen precis som du skulle aktivera windows.
För använda deras tjänster som PS+.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Du accepterar licensen precis som du skulle aktivera windows.
För använda deras tjänster som PS+.

Licensen är för systemprogramvaran i PS4:an.

Analogin med Windows tycker jag inte passar. Windows är ett operativsystem som är en produkt skild från din PC. Windows krävs inte för att din PC ska fungera, du kan alltid välja ett annat OS eller köpa hårdvaran för annat bruk. En PS4:ans systemmjukvara tycker jag är mer analog med mjukvaran t.ex. i din TV eller i bilens motorstyrning, dvs en integrerad del av produkten.

Hittade licensvillkoren på nätet: http://www.scei.co.jp/ps4-eula/ps4_eula_se.html

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Licensen är för systemprogramvaran i PS4:an.

Analogin med Windows tycker jag inte passar. Windows är ett operativsystem som är en produkt skild från din PC. Windows krävs inte för att din PC ska fungera, du kan alltid välja ett annat OS eller köpa hårdvaran för annat bruk. En PS4:ans systemmjukvara tycker jag är mer analog med mjukvaran t.ex. i din TV eller i bilens motorstyrning, dvs en integrerad del av produkten.

Hittade licensvillkoren på nätet: http://www.scei.co.jp/ps4-eula/ps4_eula_se.html

Så vilken del av avtalet har du problem med? Jag läste igenom det och det låter rätt rättvist.

Permalänk
Avstängd

Har det inte alltid varit så med konsoler? Ändrar man nåt de inte gillar så har de rätt att låsa konsolen permanent. Banna dig från Xlive eller Psn+ osv.

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Avstängd

Det är väl bara att acceptera och börja spela. Du skriver ju inte på din egen dödsdom direkt.
Finns säkerligen folk i USA som annars skulle stämt SONY om allt skulle blivit överskrivet vid en uppdatering ex,..

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som verkligen läst igenom samt förstått allt dom godkänt innan dom börjat använda tjänster/mjukvara ifrån jättarna typ Google, FB m.f?

Skulle vara kul med lite statistik bara, insinuerar inget mest nyfiken?

Tror iofs även att majoriteten av oss är rätt kassa på det faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Glad i hågen kopplade jag nyss upp PS4:an som jag fick av sambon i Julklapp. Kommer ganska fort fram till nån skärm där jag tydligen ska acceptera nåt licensavtal. Där kom dom första negativa vibbarna för PS4:an...

Vad är det för jäkla dravel med licensavtal och det är rätt sjuka villkor tycker jag. "Du måste ditt och datt och uppgradera mjukvaran så fort det kommer en ny för din konsol är inte din konsol utan egentligen vår konsol, som du får låna på nåder. Ibland när vi uppdaterar mjukvaran kan det hända att dina inställningar och data ryker, skit händer, deal with it!"

Om jag nu inte vill acceptera licensavtalet då? Vad ska jag göra då?

Acceptera bara och sedan kan du dricka så att du glömmer vad du gjorde.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av MestBaraLiteRåd:

Så vilken del av avtalet har du problem med? Jag läste igenom det och det låter rätt rättvist.

Allt egentligen, eftersom det är ytterligare krav som ställs efter det ursprungliga avtalet (dvs efter köpet) och jag håller inte med om att det är rättvist.

Men specifikt ogillar jag väl avsnitt 3 som i princip säger att dom automatiskt kan pusha på vilka uppdateringar dom vill som utan förvarning och att uppdateringarna kan innebära ändrad funktionalitet (t.ex. som på PS3 där OtherOS stödet togs bort). Den säger också att jag är skyldig att uppdatera mjukvaran för de uppdateringar som inte är automatiska. Det nämns också att uppdateringar kan gå snett, men om det gör det så tar dom inget ansvar för det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Dagens I-landsproblem eller?

Acceptera det eller låt bli helt enkelt... svårare än så är det ju inte.

Per definition är det nog ett I-landsproblem eftersom PS4 säljs mest just i I-länder
På vilket sätt tycker du att en person som inte accepterar avtalet ska agera? Häva köpet?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Per definition är det nog ett I-landsproblem eftersom PS4 säljs mest just i I-länder
På vilket sätt tycker du att en person som inte accepterar avtalet ska agera? Häva köpet?

Häva det kan du ju göra om du vill. Men det Sony säger är inte, att du inte äger din spelkonsol. Det dom säger är att du inte får modifiera kringgå någon part av deras mjukvarusystem, sälja operativsystemet, kopiera eller missbruka det på något sätt. Konsolen skiter dom fullständigt i, men dom är rädda om sin systemprogramvara. (Ungefär som avtalen du godkänner på Apple´s enheter.)
Annars hade ju första bästa person kunnat sälja det till högre intressen, så som kanske Microsoft (Som kanske hade saboterat på något sätt) eller någon annan som haft intresse.
Jag vet att dom låter lite sura i sitt avtal, men det är bara programvaran dom vill skydda som sagt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Villkoren gäller oavsett om du accepterar dem eller inte, du ingår inte i något avtal av att sitta och spela offline utan "villkoren" för att få använda mjukvaran och vad du får göra med mjukvaran gäller oavsett om du klickar att du accepterar en EULA eller inte. Det är upphovsrätten som styr där. Den gäller automatiskt. Det är de som har ensamrätt att bestämma, t.ex. att du inte får kopiera delar. Sen måste du givetvis acceptera deras villkor och avtal för onlinetjänster osv. Där säger de mest att de inte kan hållas ansvariga, hur de hanterar personuppgifter osv. I upphovsrättslagen finns visst utrymme för att undersöka mjukvara, t.ex. i kompatibilitetssyfte. Hårdvaran skyddas också av formskydd/mönsterskydd, patenter, kretsmönsterskydd osv. Du får ändå öppna och titta hur mycket du vill.

Mjukvara har du rätt att använda och det är vad du förvärvar, till exempel som att du köper en bok, men inte rättigheterna att ge ut boken, eller att kopiera den i sin helhet, eller på annat sätt plagiera den. Det alldeles utan att behöva läsa någon EULA och trycka dig vidare. När du köper en mjukvara till PCn kanske leverantören begränsat din rätt att använda mjukvara till en person, men det behöver du inte acceptera EULAn för att vara bunden till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag vänder mig mest mot att det ska behövas nåt avtal alls för en konsumentprodukt för att nyttja själva grundfunktionen i produkten.

Det tycker säkert SONY m.fl. också. Vi kan dock inte förlita oss på sunt förnuft så länge medel-IQ motsvarar ett skonummer. Så, antingen gillar vi läget eller så rensar vi i genpolen...
Andra delar av avtalet ska ge SONY rätt att förändra distributionskanaler och infrastruktur utan att behöva vända sig till samtliga köpare och få deras medgivande. Anledningen är detsamma som tidigare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

World of Warcrafts Warden som scannar lite vad den vill i hopp om att hitta att du fuskar.

Håller med OP i sak, men numera så är det ju som det är med ToS och EULA etc. Kollar man på Southparks Apple/icentiped episod. Tyvärr så är det ju så numera...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det tycker säkert SONY m.fl. också. Vi kan dock inte förlita oss på sunt förnuft så länge medel-IQ motsvarar ett skonummer. Så, antingen gillar vi läget eller så rensar vi i genpolen...
Andra delar av avtalet ska ge SONY rätt att förändra distributionskanaler och infrastruktur utan att behöva vända sig till samtliga köpare och få deras medgivande. Anledningen är detsamma som tidigare.

Vad jag menar är att det mesta i det avtalet (utom sektion 3) täcks av gällande lagar (så som jag förstår det då) och då är ju avtalet tämligen onödigt.

Min principiella invändning mot avtalet är helt enkelt att det är ytterligare villkor som inte fanns med när köpeavtalet slöts. Den delen av avtalet som jag har specifika invändningar mot är sektion 3. Som jag uppfattar den så innebär den att: 1) Sony har rätt att uppdatera mjukvaran automatisk, 2) om uppdateringen inte är automatisk så är jag skyldig att uppdatera manuellt, samt 3) om uppdateringen går fel, så tar Sony inget ansvar för det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag brukar läsa igenom vad jag skriver under eller accepterar samtidigt som jag tycker det ska vara lite fair-play och ogillar tramsavtal som detta.

Citerat inlägg raderat enl § 1.
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag brukar läsa igenom vad jag skriver under eller accepterar samtidigt som jag tycker det ska vara lite fair-play och ogillar tramsavtal som detta.

Du accepterar inte "avtalet" genom att trycka på något du accepterar villkoren genom att använda tjänsterna. Upphovsrätt och användarvillkor gäller oavsett om du möts av någon EULA-ruta eller inte.