Avinstallation av Windows 8.1

Permalänk

Avinstallation av Windows 8.1

Tänkte lägga till en SSD till min dator och vill såklart ha mitt windows på den för att den ska starta snabbare, men jag vet inte hur jag ska ta mig till? Har läst att man ska formatera sin disk men då tar man ju bort allt på hårddisken! Har runt 200 GB på den med windows i nuläget. Finns det något enkelt sätt att göra detta? Om jag inte har fel så måste jag installera Windows på den nya SSD'n med hårddisken urkopplad, sen sätta i den igen och formatera hårddisken. (Btw har en windows skiva om det spelar någon roll).

God jul!

Permalänk
Avstängd

formattera ingenting...

ta ut den gamla hårddisken, lägg in ssd:n på SATA kontakten med lägst nummer, SATA0 eller SATA1, installera på den.
_sedan_: lägg tillbaka den gamla hårddisken (på nästa SATA plats, lämna givetvis kvar ssd:n) och ta bort systemfilerna på den...

tänk på att din personliga mapp finns nu på den gamla, så du behöver kopiera över det du vill ha till ssd:n, som t.ex downloads, skrivbord, mina dokument osv...
när du har kopierat över det du vill ha, kan du ta bort systemmapparna på den gamla, dvs: windows, program osv... (du måste installera om alla program på ssd:n)

så, formattera ingenting, installera-kopiera-rensa

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk

Förstår men tänkte ha kvar den andra för att ha lite större saker som spel och liknande så då borde det bara vara att ta bort systemfilerna från den gamla och fortsätta som vanligt? Saker som skrivbordet och liknande kan jag ju lägga över. Men annars tack som fanken!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Backejacke:

Förstår men tänkte ha kvar den andra för att ha lite större saker som spel och liknande så då borde det bara vara att ta bort systemfilerna från den gamla och fortsätta som vanligt? Saker som skrivbordet och liknande kan jag ju lägga över. Men annars tack som fanken!

det är i princip vad jag sa

kom bara ihåg att ha den nya på den lägsta SATA kontakten, och den gamla på någon efter

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk

Förstår nu Tackar iallafall! Go jul på dig