Byte från Ios till Android, tips uppskattas

Permalänk
Medlem

Byte från Ios till Android, tips uppskattas

Hej!
Min iPhone 5 har nu sackat ihop med ett batteri som har svullnat upp rejält. Försökte först få den reparerad men telia ville absolut inte ta tag i det, vilket jag personligen tycker är skandal..

Iallafall, nu ska jag byta tillbaka till en Android telefon då jag är väldigt sugen på nya 5.0 lollipop. Jag har kollat runt en hel del och inte riktigt fastnat för någon lur, förutom Oneplus One. Sabbade dock min chans att få den då jag glömde kolla mailen när jag befann mig utomlands och inviten hade gått ut. Har kollat på Googles Nexus modeller. Tycker dock 6 verkar för stor medan 5 är aning för gammal för att hålla upp.

Så vad kör ni och hur gillar ni era enheter? Hade ni gjort andra val ifall ni hade skaffat ny telefon idag?
För prisklass så är det i princip flaggskepp jag kollar på. Men självklart så är ju billigare bättre

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grunken:

Hej!
Min iPhone 5 har nu sackat ihop med ett batteri som har svullnat upp rejält. Försökte först få den reparerad men telia ville absolut inte ta tag i det, vilket jag personligen tycker är skandal..

Iallafall, nu ska jag byta tillbaka till en Android telefon då jag är väldigt sugen på nya 5.0 lollipop. Jag har kollat runt en hel del och inte riktigt fastnat för någon lur, förutom Oneplus One. Sabbade dock min chans att få den då jag glömde kolla mailen när jag befann mig utomlands och inviten hade gått ut. Har kollat på Googles Nexus modeller. Tycker dock 6 verkar för stor medan 5 är aning för gammal för att hålla upp.

Så vad kör ni och hur gillar ni era enheter? Hade ni gjort andra val ifall ni hade skaffat ny telefon idag?
För prisklass så är det i princip flaggskepp jag kollar på. Men självklart så är ju billigare bättre

Tack på förhand

Hej! Jag kan iallafall rekommendera Nexus 5 utan problem. Jag skulle inte säga att den är gammal. Kanske lite gällande hårdvaran, men den är absolut inte seg. 5.0 fungerar till o med väldigt bra på min Nexus 4 som fick 5.0 offciellt. För mig håller också batteriet 1 dag utan problem med Nexus 5

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Om du kör imessage avaktivera det annan kommer du få problem med att ta emot sms från andra personer som har iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hej! Jag kan iallafall rekommendera Nexus 5 utan problem. Jag skulle inte säga att den är gammal. Kanske lite gällande hårdvaran, men den är absolut inte seg. 5.0 fungerar till o med väldigt bra på min Nexus 4 som fick 5.0 offciellt. För mig håller också batteriet 1 dag utan problem med Nexus 5

Då kanske jag får överväga den en extra gång. Det är nog mest princip att inte köpa något som är släppt 2013 nu när det redan är 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Om du kör imessage avaktivera det annan kommer du få problem med att ta emot sms från andra personer som har iphone.

Jo, jag har läst det. Vad bytte du till efter iOS och hur trivs du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grunken:

Då kanske jag får överväga den en extra gång. Det är nog mest princip att inte köpa något som är släppt 2013 nu när det redan är 2015

Nu släpptes visserligen Nexus 5 i november 2013, så den är bara lite mer än 1 år gammal. Jag köpte min i sommras och jag har inte varit nöjdare med smartphones utom med Nexus 4. Enda egentiliga anledningen till att jag köpte Nexus 5 var för att få 4G annars var jag nöjd med min Nexus 4. Kom dock ihåg att Nexus 5 nästan inte går o få tag på längre, så du bör skynda dig!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tips: byt till windows phone.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggwp:

Tips: byt till windows phone.

Tips: Ignorera det här inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Tips: byt till windows phone.

.. och din motivering lyder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu släpptes visserligen Nexus 5 i november 2013, så den är bara lite mer än 1 år gammal. Jag köpte min i sommras och jag har inte varit nöjdare med smartphones utom med Nexus 4. Enda egentiliga anledningen till att jag köpte Nexus 5 var för att få 4G annars var jag nöjd med min Nexus 4. Kom dock ihåg att Nexus 5 nästan inte går o få tag på längre, så du bör skynda dig!

Jag har kollat att den finns i lager hos min lokala netonnet butik. Hur upplever du skärmen? Har hört både bra och dåligt om den, att den ska vara lite "mjölkig" i de svarta och sämre färger overall?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Nexus 5 med väldigt gott samvete från egen erfarenhet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grunken:

Jag har kollat att den finns i lager hos min lokala netonnet butik. Hur upplever du skärmen? Har hört både bra och dåligt om den, att den ska vara lite "mjölkig" i de svarta och sämre färger overall?

Grejen är att det är lite från telefon till telefon, själv har jag faktiskt rätt bra färger på telefonen (nexus 5 såklart)
har dock sett exempel som varit sämre.

Har ägt 2 nexus 5:or och båda har varit helt ok

Värt att säga är väll att telefonen inte har så bra kamera, kanske räcker om man tar kort på maten och lägga ut på facebook men inget man skulle vilja fota semesterbilderna med

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grunken:

Jag har kollat att den finns i lager hos min lokala netonnet butik. Hur upplever du skärmen? Har hört både bra och dåligt om den, att den ska vara lite "mjölkig" i de svarta och sämre färger overall?

Min är inte dålig, jag tycker att den är okej. Den största anledningen till att jag skaffade en Nexus 5 (och 4:an) är för att vill ha rent android, dvs så som Google vill att Android ska se ut ( och få uppdateringar så fort en ny version av Android kommer ut) istället för ett tillverkaranpassat ovanpå Android så som HTC Sense eller Samsungs Touchwiz

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en Nexus 6 istället för Nexus 5?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Apple vet att vissa iPhone 5or har dåliga batterier.

https://www.apple.com/se/support/iphone5-battery/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Grejen är att det är lite från telefon till telefon, själv har jag faktiskt rätt bra färger på telefonen (nexus 5 såklart)
har dock sett exempel som varit sämre.

Har ägt 2 nexus 5:or och båda har varit helt ok

Värt att säga är väll att telefonen inte har så bra kamera, kanske räcker om man tar kort på maten och lägga ut på facebook men inget man skulle vilja fota semesterbilderna med

Jo kameran är vida underkänd. Hur kommer det sig att du har ägt två? Blev det något trubbel?

Skrivet av jnsson:

Min är inte dålig, jag tycker att den är okej. Den största anledningen till att jag skaffade en Nexus 5 (och 4:an) är för att vill ha rent android, dvs så som Google vill att Android ska se ut ( och få uppdateringar så fort en ny version av Android kommer ut) istället för ett tillverkaranpassat ovanpå Android så som HTC Sense eller Samsungs Touchwiz

Precis vad jag letar efter egentligen, eller flasha något som CM. Största anledningen till att jag väljer bort Samsungs modeller är pga deras Touchwiz vilket jag tycker ser löjligt ut. Då finns ju alltid möjligheten att flasha vanilla, men det hade självklart varit enklare med en telefon som fick detta som standard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yooriitzz:

Varför inte köpa en Nexus 6 istället för Nexus 5?

Nexus 6 är en bra telefon men dom flesta tycker att den är lite för stor för att kunna använda på ett behagligt sätt.

Men gillar man stora telefoner så är det helt klart värt att kolla på nexus 6:an

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grunken:

Jo kameran är vida underkänd. Hur kommer det sig att du har ägt två? Blev det något trubbel?

Inget som inte var självförvållat, skulle jobba så slog jag i fickan i en dörr (i hörnet) och telefonen blev "knäckt" den böjde sig helt enkelt.

dock så misslyckades dom med att laga den så jag fick tillslut en ny, har haft den i snart en vecka nu ::)

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grunken:

Jo kameran är vida underkänd. Hur kommer det sig att du har ägt två? Blev det något trubbel?

Precis vad jag letar efter egentligen, eller flasha något som CM. Största anledningen till att jag väljer bort Samsungs modeller är pga deras Touchwiz vilket jag tycker ser löjligt ut. Då finns ju alltid möjligheten att flasha vanilla, men det hade självklart varit enklare med en telefon som fick detta som standard.

Sedan är det inte säkert att den romen som man flashar fungerar till 100% bra. Kameran tycker jag är okej, Dock så om man aktiverar HDR+ så tycker jag att bilderna blir helt klart godkända

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Varför inte köpa en Nexus 6 istället för Nexus 5?

Jag tror tyvärr att den blir lite för stor.. Om den hade varit en halv tum mindre så hade jag slagit till direkt.

Skrivet av blojmonster:

Apple vet att vissa iPhone 5or har dåliga batterier.

https://www.apple.com/se/support/iphone5-battery/

Tack för länken. Det visade sig dock att det inte gäller för mig eftersom min garanti har gått ut.. Tycker att en investering på 6000 ska hålla längre än i två år, men det kanske bara är jag..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Sedan är det inte säkert att den romen som man flashar fungerar till 100% bra. Kameran tycker jag är okej, Dock så om man aktiverar HDR+ så tycker jag att bilderna blir helt klart godkända

Jag får se till att besöka närmsta butik imorgon så jag får klämma lite på en Nexus 5 och se vad jag tycker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grunken:

Jag får se till att besöka närmsta butik imorgon så jag får klämma lite på en Nexus 5 och se vad jag tycker

Frågan är om ens Nexus 5 finns o känna på. Det enda stället jag har sett var Siba, vet inte om dom har den kvar för att klämma på

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Skulle rekommenderbara en Sony! Har Z1c och är supernöjd förutom att mobilen har tappat högtalarskyddet och silverringen runt startknappen, men detta kanske är åtgärdat i senare modeller? Men är mer nöjd än besviken trotts dessa defekter!

Visa signatur

MSI GTX 660 Ti, I7 950,

Permalänk

#15170976

Kanske? Inte kollat om det gäller fortfarande dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strandbrink:

Skulle rekommenderbara en Sony! Har Z1c och är supernöjd förutom att mobilen har tappat högtalarskyddet och silverringen runt startknappen, men detta kanske är åtgärdat i senare modeller? Men är mer nöjd än besviken trotts dessa defekter!

Sony har jag faktiskt inte kolla så mycket på. Jag vet att MKBHD tyckte sonys modeller var bra i hans reviews. Ska ta mig en titt på dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av datornörden:

#15170976

Kanske? Inte kollat om det gäller fortfarande dock!

Tack för länken!! Står att erbjudandet gäller till 28/2 så jag har ju en del betänketid där

Permalänk
Medlem

Flickvännen gick ifrån en iphone 4 till en oneplus one och är riktigt nöjd

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Flickvännen gick ifrån en iphone 4 till en oneplus one och är riktigt nöjd

Gratulera henne. Själv sitter jag och grämer mig att jag missade min chans. Det känns som om de kommer hinna släppa Oneplus Two innan de lyckas fylla efterfrågan på OPO, tyvärr. Hon har möjligtvis inte fått en inbjudan ännu??

EDIT: Nvm jag hittade en invite på forumet så nu blir det nog en OnePlus iallafall

Permalänk
Medlem

Om du har lust att vänta så tror jag HTC One M9 kommer bli en riktigt grym telefon. Har själv en M8 och är väldigt nöjd. Det som saknas är egentligen bara kameran, som är bristande. Dock kommer den nya släppas med en ny 20Mpx där bak och ultrapixlar på framsidan. Låter lovande!

http://www.technobuffalo.com/2015/01/23/alleged-htc-one-m9-le...

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grunken:

Tack för länken. Det visade sig dock att det inte gäller för mig eftersom min garanti har gått ut.. Tycker att en investering på 6000 ska hålla längre än i två år, men det kanske bara är jag..?

Om din telefon är med i utbytesprogrammet får du ju byta gratis fram till den 1 Mars 2015 om din garanti har gått ut:

Citat:

Programmet gäller för påverkade iPhone 5-batterier under två år från deras ursprungliga inköpsdatum eller till och med den 1 mars 2015, beroende på vilket som ger längst täckning.