Fiberkonverterare--->switch--->modem?

Permalänk
Medlem

Fiberkonverterare--->switch--->modem?

Hej
Har Telias fiber. I vårt sovrum finns ingången från fibret, där sitter det en fiberkonverterare, från den går det en sladd genom hela lägenheten till modemet/routern. Min fråga är om det går att koppla in en switch mellan konverteraren och modemet för att på så sätt få lite nätverksuttag i sovrummet.
Eller skulle det fungera bättre med http://www.inet.se/produkt/5402417/netgear-ex6100-ac750-range... ?
Får ju en funktion till.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av svalle:

Hej
Har Telias fiber. I vårt sovrum finns ingången från fibret, där sitter det en fiberkonverterare, från den går det en sladd genom hela lägenheten till modemet/routern. Min fråga är om det går att koppla in en switch mellan konverteraren och modemet för att på så sätt få lite nätverksuttag i sovrummet.
Eller skulle det fungera bättre med http://www.inet.se/produkt/5402417/netgear-ex6100-ac750-range... ?
Får ju en funktion till.

Du måste ha routern först, sätter du en egen switch före routern så blir det problem eftersom du bara har ett publikt ip från Telia och nått modem har du inte om du har fiberanslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du måste ha routern först, sätter du en egen switch före routern så blir det problem eftersom du bara har ett publikt ip från Telia och nått modem har du inte om du har fiberanslutning.

Det går om man använder en switch som har VLAN, men blir lite konstigt. I sådana fall så tar man ett VLAN för "internet" (WAN) och ett för det interna(LAN). Det blir lite meckigt, men är inte alls omöjligt.
Jag använder en två switchar för en sådan setup där jag har ComHems Rotuer i tvättstugan, men får in Internet i garaget. Då jag har massor av utrustning i garaget så skickar jag tillbaka insidan av Tecnicolorn på ett annat VLAN dit ut.
(Sedan har jag ett par brandväggar i garaget också, men det där är för att kunna surfa in på Tecnicolorn för att kolla status, samtal osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Hej
Har Telias fiber. I vårt sovrum finns ingången från fibret, där sitter det en fiberkonverterare, från den går det en sladd genom hela lägenheten till modemet/routern. Min fråga är om det går att koppla in en switch mellan konverteraren och modemet för att på så sätt få lite nätverksuttag i sovrummet.
Eller skulle det fungera bättre med http://www.inet.se/produkt/5402417/netgear-ex6100-ac750-range... ?
Får ju en funktion till.

Som gaffe säger så är det inte önskvärt. Mitt förslag är att du byter plats på routern och switchen. Alltså flytta routern till sovrummet och switchen till där roitern sitter nu.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell