Wifi begränsat till 20Mbps i Yosemite

Permalänk
Medlem

Wifi begränsat till 20Mbps i Yosemite

Tja! Jag har en ny MBP retina, senaste versionen och min syster har en MBA senaste versionen med Yosemite. Vi båda har problem med att mitt wifi hemma begränsas till 20Mbps hur nära jag än står routern. Min inneboendes dator som inter är mac får ut 50-60Mbps när vi står på samma ställe i samma rum som routern. Finns det någon lösning på detta problem?

Permalänk
Medlem

Haha tänkte fråga vad du förväntade dig ute i naturen
Yosemite = nationalpark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Haha tänkte fråga vad du förväntade dig ute i naturen
Yosemite = nationalpark.

Haha! Hade inte varit fel, dock

Permalänk
Medlem

Apple släppte en uppdatering av OSX idag som sägs fixa en del WiFi-problem. Har du uppgraderat?
http://www.macrumors.com/2015/01/27/apple-os-x-10-10-2/

Permalänk
Medlem

Nope, men jag gör det nu. Får se om det löser lite av mina problem. Tack för hjälpen så länge!

Permalänk
Medlem

Kolla wifi-inställningarna, det låter som att ni har fastnat med 802.11g medan er inneboende ansluter via 802.11n. 802.11g ger ungefär 20Mbit/s och 802.11n ger vanligtvis runt 50-60Mbit/s vilket stämmer ganska exakt med era hastigheter.

Jag vet inte om det går att ändra i nätverksinställningarna men logga annars in på routern och kontrollera att den är inställd på t.ex. N för alla enheter (eller ännu hellre ac om den stöder det).

Edit: Enkelt förklarat finns det olika hastighetsnivåer för trådlöst internet i ordning b,g,n samt ac. Era datorer verkar tvingas till det långsammare 802.11g av någon anledning trots att de stöder den snabbaste hastigheten (ac). Det är dock inte alla routers som stöder ac och är den av modell äldre är den förmodligen begränsad till högst 802.11n.

Skriv vad ni har för router (märke och modell) så kan vi kolla upp det och ev. även hjälpa er med hur man ändrar inställningarna.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Kolla wifi-inställningarna, det låter som att ni har fastnat med 802.11g medan er inneboende ansluter via 802.11n. 802.11g ger ungefär 20Mbit/s och 802.11n ger vanligtvis runt 50-60Mbit/s vilket stämmer ganska exakt med era hastigheter.

Jag vet inte om det går att ändra i nätverksinställningarna men logga annars in på routern och kontrollera att den är inställd på t.ex. N för alla enheter (eller ännu hellre ac om den stöder det).

Edit: Enkelt förklarat finns det olika hastighetsnivåer för trådlöst internet i ordning b,g,n samt ac. Era datorer verkar tvingas till det långsammare 802.11g av någon anledning trots att de stöder den snabbaste hastigheten (ac). Det är dock inte alla routers som stöder ac och är den av modell äldre är den förmodligen begränsad till högst 802.11n.

Skriv vad ni har för router (märke och modell) så kan vi kolla upp det och ev. även hjälpa er med hur man ändrar inställningarna.

Current Network Information:
I am Lorde, Ya Ya Ya:
PHY Mode: 802.11n
BSSID: a0:21:b7:e8:2c:48
Channel: 6
Country Code: DE
Network Type: Infrastructure
Security: None
Signal / Noise: -51 dBm / -95 dBm
Transmit Rate: 54

Det är vad som står i System Information. I network utility så står det Link Speed: 11Mb/s. Vad nu det betyder.

Jag har en Netgear cg3100 som inte stödjer AC. Det är ett vanligt routermodem.

Permalänk
Skrivet av ågren:

Kolla wifi-inställningarna, det låter som att ni har fastnat med 802.11g medan er inneboende ansluter via 802.11n. 802.11g ger ungefär 20Mbit/s och 802.11n ger vanligtvis runt 50-60Mbit/s vilket stämmer ganska exakt med era hastigheter.

Det första värdet du skriver stämmer hyfsat, det andra är ju helt åt skogen. > 100 Mbit/s skulle jag säga är mer normalt med N-nätverk. Maxhastigheten tror jag i praktiken blir hälften av den teoretiska hastigheten.

Skrivet av Motherofgod:

Current Network Information:
I am Lorde, Ya Ya Ya:
PHY Mode: 802.11n
Transmit Rate: 54

Det är vad som står i System Information. I network utility så står det Link Speed: 11Mb/s. Vad nu det betyder.

Jag har en Netgear cg3100 som inte stödjer AC. Det är ett vanligt routermodem.

Neatgear CG3100 är väldigt dålig på trådlöst nätverk, av vad jag har erfarit. Skulle rekommendera att du kör den i bryggat läge och petar in en riktig router efter den.

Håll in alt och tryck på nätverksikonen så får du samma information även där - fast smidigare.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Det första värdet du skriver stämmer hyfsat, det andra är ju helt åt skogen. > 100 Mbit/s skulle jag säga är mer normalt med N-nätverk. Maxhastigheten tror jag i praktiken blir hälften av den teoretiska hastigheten.

Neatgear CG3100 är väldigt dålig på trådlöst nätverk, av vad jag har erfarit. Skulle rekommendera att du kör den i bryggat läge och petar in en riktig router efter den.

Håll in alt och tryck på nätverksikonen så får du samma information även där - fast smidigare.

Det är möjligt med min flatmate får ut 60Mbps bredvid mig. Tycker det verkar skumt. Samma sak med syrrans MBA, bara 20 Mbps

Permalänk

Bästföredatumet kanske närmar sig för era Apple produkter?
Vart det ingen skillnad med uppdateringen? Prövat startat om allt? Datorerna och nätverket

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile