behöver köpråd om trådlös router

Permalänk
Medlem

behöver köpråd om trådlös router

har en gammal Netgear WNR2000 router som sjunger på sista versen

det finns många wifi's i närheten enligt inSSider programmet så signalerna störs ut rejält
som bäst kommer man upp i 5mBit/s på en 100Mbit lina
ena datorn är ansluten via kabel och når upp i 60-70mBit/s

routern jag har har N standard och inbyggd antenn

jag funderar på tp-link archer c7 men läste nåt om att det behövs en firmware updatering
för att den ska fungera bra, är inte jättehaj på firmware och köper hellre sånt som funkar från
fabrik

gillar netgear i övrigt avskyr dlink ...övriga märken är okända för mig så jag e tacksam för tips där

kraven är bra kabelanslutningstäckning har läst att vissa routrar tydligen e skräp via kabel hur det nu
kan va så samt även då högre hastighet än 5mBit/s på det trådlösa via 2.4ghz bandet så övrig utrustning
är av N standard (har inga ac grejer än) jag gissar att externa och bra antenner hjälper här trots många
grannar som stör wifi?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du många andra nät runt dig så behöver du lämna 2,4GHz eller eventuellt kan du hjälpa upp situationen med riktantenner, att ha större rundstrålande antenner kommer troligen bara att göra situationen sämre eftersom det är "sämre mottagning" i alla riktningar förutom där dina prylar finns som du behöver. Ska du köra trådlöst finns det egentligen bara 5GHz att ta till om det ska bli bra.
Linksys och Asus gör också bra hemmaroutrar och jag förmodar att någon av dina klienter klarar 5GHz, det är ju länge sedan det blev "standard" däremot kanske de inte kör 802.11ac utan 802.11n men 5GHz är hursomhelst bra att använda eftersom det har kortare räckvidd och har svårare att passera väggr, dessutom finns det fler kanaler att välja mellan där.

I princip alla moderna routrar (även billiga nya) klarar 250-300 Mbit/s minimum i routing idag så där kan du i princip inte välja fel, de bättre modellerna orkar med nära 1Gbit i routing men är du budgetkänslig så behöver du inte köpa en sån modell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

en dator kör anslutning via usbwifi netgear wna3100
http://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-adapters...

en dator kör via inbyggt wifi i en bärbar MSi gx660
"Intel(R) Wifi Link 1000 BGN" enligt enhetshanteraren

om jag köper en tplink archer c7 t.ex och ställer in den på 5ghz bandet
kommer dessa datorer hittat nätet då eller ändras krypteringen när man byter band
från 2.4ghz till 5ghz? alltså om det inte funkar med N standard då ifall 5ghz = ac

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av arn50old:

en dator kör anslutning via usbwifi netgear wna3100
http://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-adapters...

en dator kör via inbyggt wifi i en bärbar MSi gx660
"Intel(R) Wifi Link 1000 BGN" enligt enhetshanteraren

om jag köper en tplink archer c7 t.ex och ställer in den på 5ghz bandet
kommer dessa datorer hittat nätet då eller ändras krypteringen när man byter band
från 2.4ghz till 5ghz? alltså om det inte funkar med N standard då ifall 5ghz = ac

Det där var svårt att förstå...
Men, routrarna har även 2,4GHz när de har 5GHz och har de 802.11ac så är de också kompatibla med 802.11n (och 802.a, b och g)
Krypteringen är för det mesta individuell per ssid så det väljer du själv om du vill ha samma till allt eller dela upp det på olika ssid och krypteringar.
De nätverkskort du listar kan bara använda 2,4GHz men det är ju inte fel att skaffa en router som kör 5GHz för det kommer nästa pryl du skaffar att klara och har du nån telefon så har den troligen 5GHz, det är ju dessutom ganska lätt att byta ut nätverkskorten så dina datorer kan använda 5GHz

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag trodde hastigheten va hade med krypteringen att göra som om man ställde in routern på 54mbit så gällde G och 104 så N men va nog inte så nej hehe

men om jag köper övriga AC utrustningen med och kör i 5ghz så va räckvidden sämre?
en dator e i rummet intill routern ca 6meter
en dator e på våningen under kanske 9-10 meter

är det helt orimliga avstånd eller värt att satsa på ? vill behålla datorn som står i samma rum som routern via kabel även fast den har wifi den med

tänkte dessa isf
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/ac-standard/t...
och 2x
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/ntverkskort/trdlsa-n...

Permalänk
Medlem

Köp en asus. Stabilt och bra. Vilken du ska köpa beror ju på hur mycket pengar du vill slänga iväg. Själv har jag en asus rt-ac68, hade en n56u tidigare. Problemfritt ägande för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av arn50old:

jag trodde hastigheten va hade med krypteringen att göra som om man ställde in routern på 54mbit så gällde G och 104 så N men va nog inte så nej hehe

men om jag köper övriga AC utrustningen med och kör i 5ghz så va räckvidden sämre?
en dator e i rummet intill routern ca 6meter
en dator e på våningen under kanske 9-10 meter

är det helt orimliga avstånd eller värt att satsa på ? vill behålla datorn som står i samma rum som routern via kabel även fast den har wifi den med

tänkte dessa isf
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/ac-standard/t...
och 2x
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/ntverkskort/trdlsa-n...

G och n är inte kryptering, men däremot har du delvis rätt, wep kan bara användas med 802.11g som snabbaste standard och skulle du av nån konstig anledning aktivera wep så tvingar du n och ac enheter att köra g och då blir ju farten max 54Mbit.
802.11b är också nått du bör sky som pesten, de enheterna bör omedelbart skrotas eftersom de tvingar alla andra enheter inom radioräckvidd att köra .b.
Att få signal mellan olika våningar är nåt man bör använda en accesspunkt till om man vill ha bra prestanda och usbdonglar bör undvikas så gått det går men i samma rum kan de fungera ok på 5GHz eftersom det är kortare våglängder där så blir det mindre problem pga antennernas mått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.