Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Skarva en cat6kabel

Hej!

Har skaffat fiber i min villa och precis dragit cat6kabel från routern till datorrummet via vinden.
Problemet är att kabeln var för kort och det upptäcktes för sent! Saknades ca 3-4 meter.

Min fråga är alltså: kommer det funka att skarva med en skarvdosa rj45 hona-hona och sen in i datorn? Kommer jag tappa nåt hastighetsmässigt? Det är en 100/100 lina via Telia.

Alltså: router====[25mcat6]=[skarvdosa]===>dator

Hoppas ni förstår vad jag menar:)

Permalänk
Medlem

från Kell & Company olika klasser på TP
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...

Kabelkategori

Kablarna delas upp i olika kategorier. De berättar i huvudsak vilka hastigheter kablarna klarar av.
Kat5e (cat5e)

Kat5e är den vanligaste kategorin idag. Den stödjer en hastighet på upp till 1 Gb/s, vilket räcker gott och väl för de vanligaste användningsområdena. Bandbredden ¤ligger på 100 MHz. E:et i kat5e står för enhanced, vilket berättar att det rör sig om en ¤vidareutveckling av den äldre kat5-klassen som inte kunde prestera högre än 100 Mb/s.
Kat6 (cat6)

En kabel med stöd för kategori 6 klarar bandbredden 250 MHz. Denna kabel är den mest lämpade för nätverk med stöd för 1 Gb/s. Ska nätverkskabel installeras i hela hemmet bör en kabel ur denna kategori användas för att förbereda för framtiden.
Framtidens kategorier

Kat6a-kabeln är en uppföljare till den ursprungliga kat6-kabeln. Den är avsedd för band¤bredden 500 MHz och klarar hastigheter på upp till 10 Gb/s. Kat7 är en annan uppföljare som också är gjord för och är lämplig för 10 Gb/s (bandbredd 600 MHz). Den måste ha individuellt skärmade par för att klara detta utan att ledarna börjar störa varandra.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunshin:

Hej!

Har skaffat fiber i min villa och precis dragit cat6kabel från routern till datorrummet via vinden.
Problemet är att kabeln var för kort och det upptäcktes för sent! Saknades ca 3-4 meter.

Min fråga är alltså: kommer det funka att skarva med en skarvdosa rj45 hona-hona och sen in i datorn? Kommer jag tappa nåt hastighetsmässigt? Det är en 100/100 lina via Telia.

Alltså: router====[25mcat6]=[skarvdosa]===>dator

Hoppas ni förstår vad jag menar:)

Skarvar du den rent fysiskt (antingen tråd för tråd eller som du säger med en lite skarvdosa) så kommer inte hastigheten påverkas. 100 meter ska sladdarna klara och din lilla skarvning lär inte vara så mycket sämre så att allt störs ut.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Ok, vad skönt!:) jobbigt att köpa ny kabel å dra om allt haha:)

Jag klippte ju kabeln i den ände som skarvdosan ska sitta på, ska jag koppla ihop trådarna likadant som i den andra änden eller blir det något special nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunshin:

Ok, vad skönt!:) jobbigt att köpa ny kabel å dra om allt haha:)

Jag klippte ju kabeln i den ände som skarvdosan ska sitta på, ska jag koppla ihop trådarna likadant som i den andra änden eller blir det något special nu?

Koppla samma färger ihop. Brukar vara märkt i skarvdonet hur du ska koppla

Permalänk
Medlem

En skarvning innebär mer överhörning, större känslighet för brus och troligen även högre impedans och obalans vilket i sin tur kan innebära bitfel. Och det betyder omsändningar och därmed lägre hastighet.

Permalänk
Medlem

Kom på en annan sak.

Telias router är riktigt usel. Går det att göra på följande vis?

IP-TV från Thomsonroutern
Kabel till egen router från thomson

Alltså bara använda den som modem men fortfarande ta IP-TV därifrån då egen kabel redan är dragen till thomson.

Då slipper jag skarva med och kan ta kabel från min egna router i datorrummet. Förstår ni vad jag menar nu:) lite rörigt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunshin:

Kom på en annan sak.

Telias router är riktigt usel. Går det att göra på följande vis?

IP-TV från Thomsonroutern
Kabel till egen router från thomson

Alltså bara använda den som modem men fortfarande ta IP-TV därifrån då egen kabel redan är dragen till thomson.

Då slipper jag skarva med och kan ta kabel från min egna router i datorrummet. Förstår ni vad jag menar nu:) lite rörigt

Ja du kan prata med telia om att brygga den och endast låta den hantera IPTV och vidarebefodra resten med din andra router

Men du behöver inte vara rätt för att skarva, det är skälvklart att det blir sämre att skarva. Men kabeln kommer inte gå ur specifikationerna på en så kort sträcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunshin:

Kom på en annan sak.

Telias router är riktigt usel. Går det att göra på följande vis?

IP-TV från Thomsonroutern
Kabel till egen router från thomson

Alltså bara använda den som modem men fortfarande ta IP-TV därifrån då egen kabel redan är dragen till thomson.

Då slipper jag skarva med och kan ta kabel från min egna router i datorrummet. Förstår ni vad jag menar nu:) lite rörigt

Ja du kan brygga din Telia router, då får du internet på LAN4 som du kopplar till din router. IPTV finns kvar på LAN1-3.

För övrigt kan jag inte hålla med om att TG799 är usel, jag använder den utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunshin:

Hej!

Har skaffat fiber i min villa och precis dragit cat6kabel från routern till datorrummet via vinden.
Problemet är att kabeln var för kort och det upptäcktes för sent! Saknades ca 3-4 meter.

Min fråga är alltså: kommer det funka att skarva med en skarvdosa rj45 hona-hona och sen in i datorn? Kommer jag tappa nåt hastighetsmässigt? Det är en 100/100 lina via Telia.

Alltså: router====[25mcat6]=[skarvdosa]===>dator

Hoppas ni förstår vad jag menar:)

Cat-6?! är du säker att det inte är 5e, för sist jag kollade var cat6 gigabitklassen med en stel plastkärna för att hålla kabelparen skiljda åt. ska du bara ha hemmanätverk finns inga själ öht att köra cat-6, och du kan skarva det bäst du vill, rekomenderar dock att du kontakterar om sladden och kör med propert skarvdon så du slipper taskiga glappkontakter.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunshin:

Kom på en annan sak.

Telias router är riktigt usel. Går det att göra på följande vis?

IP-TV från Thomsonroutern
Kabel till egen router från thomson

Alltså bara använda den som modem men fortfarande ta IP-TV därifrån då egen kabel redan är dragen till thomson.

Då slipper jag skarva med och kan ta kabel från min egna router i datorrummet. Förstår ni vad jag menar nu:) lite rörigt

Ja, det funkar. stäng dock av DHCP:n i din befintliga router och nyttja den som en switch istället för annars kan det bli strul med IPTVinställningarna beroende på vilken lösning telia valt. vanligtvis brukar det vara endast 54G på de routrar man upplever som sega (då med rätta) och då brukar det funka enklast med en wifi accesspunkt istället och stänga av det inbyggda trådlösa. hur du än gör kommer det blir fler kablar överallt.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunshin:

Hej!

Har skaffat fiber i min villa och precis dragit cat6kabel från routern till datorrummet via vinden.
Problemet är att kabeln var för kort och det upptäcktes för sent! Saknades ca 3-4 meter.

Min fråga är alltså: kommer det funka att skarva med en skarvdosa rj45 hona-hona och sen in i datorn? Kommer jag tappa nåt hastighetsmässigt? Det är en 100/100 lina via Telia.

Alltså: router====[25mcat6]=[skarvdosa]===>dator

Hoppas ni förstår vad jag menar:)

(Varför inte bara köpa en längre TP-kabel mellan uttaget och datorn?

router====[25mcat6]===========[längre kabel]============>dator)
Missförstod nog ditt bekymmer.

Du kan sätta ett TPuttag där kabeln slutar för att sedan koppla in valfri längd på kabeln. Kan vara bra om du vill flytta på datorn ngn gng i frammtiden.

tex
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd

Du kan ju sätta en switch i den ände som är för kort och dra därifrån sedan...

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en skarv och en ny kortare kabel bara, detta är det absolut lättaste sättet att göra det på.
Skarven: http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Na...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bunshin:

Hej!
Har skaffat fiber i min villa och precis dragit cat6kabel från routern till datorrummet via vinden.
Problemet är att kabeln var för kort och det upptäcktes för sent! Saknades ca 3-4 meter.
Min fråga är alltså: kommer det funka att skarva med en skarvdosa rj45 hona-hona och sen in i datorn? Kommer jag tappa nåt hastighetsmässigt? Det är en 100/100 lina via Telia.
Alltså: router====[25mcat6]=[skarvdosa]===>dator
Hoppas ni förstår vad jag menar:)

Skrivet av Bunshin:

Ok, vad skönt!:) jobbigt att köpa ny kabel å dra om allt haha:)
Jag klippte ju kabeln i den ände som skarvdosan ska sitta på, ska jag koppla ihop trådarna likadant som i den andra änden eller blir det något special nu?

Om du kör med kabel på rulle så använd en sådan här för att skarva: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/94173-de...

Annars skulle jag nog hellre dra om hela kabeln så att kabeln / uttaget hamnar dit du vill, har du kabel på rulle borde du ha tillräckligt med kabel över för att kunna dra om både 1 och 2 gånger extra

Annars kan du ju sätta uttaget på väggen där du kapade kabeln nu, och sedan köra med vanlig patchkabel mellan uttag och dator, det vill säga en 4-5 meter lång nätverkskabel med färdiga kontakter, ex: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/40974-de...

Vid fler frågor så får du återkomma!

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||