Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Uppgradera eller skaffa ny?

Hej,

jag har en dator som funkar bra, men börjar bli lite trött för vissa spel. Kan inte köra maxinställningar av naturliga skäl på vissa spel, men märker också att den laggar ibland.

Nu är jag ingen expert så tänkte att här finns ju flera som verkligen kan hårdvaror så man kanske kan få råd.

Bör jag uppgradera eller byta ut?

Nuvarande datorn lyckas jag klura ut har följande spec. (Den är köpt begagnad och är custombyggd så jag har inget produktnamn/nummer)

-Core I5 750, @2,67
-4gb ram
-AMD Radeon 5800 series grafikkort 2gb
- Moderkort ASUS P7P55 LX

Jag spelar mest simulatorer och strategispel, som Elite: Dangerous, FSX, ETS2 Cities: Skylines, Total War: Attila osv.
Märker framförallt att det börjat lagga med moddar på ETS2 och FSX tex.

Inte kritiskt, men det är irriterande.

Vad är Ert tips, uppdradera eller skaffa ny? Om man ska uppgradera, vilka delar? Ramminnet bör ju utökas antar jag är prio 1?

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem

i5 750 är verkligen på gränsen idag. hade du suttit med en i5 750 överklockad till 4ghz och 8gb ram så hade jag eventuellt rekommenderat att spara den en stund till men jag tycker att det är för gammalt för att lägga pengar på. visst sätter du plåster på men den kommer inte hålla så länge ändå, då skulle jag hellre köpa nytt.

grafikkortet är inte helt klart vad det är. amd i sin oändliga visdom gillar att skriva ut namn på grafikkort på detta idiotiska sätt, själv har jag ett "r9 200 series" vilket kan vara mer eller mindre vad som helst, inte helt lätt för den som inte har bra koll på sin dator. i vilket fall som helst så är varken 5830, 5850 eller 5870 någon raket idag. 5870 finns på prestandaindex faktiskt, längst ner:

då du sitter på begagnade komponenter idag kanske du kan tänka dig att köpa begagnat igen. tyvärr har du just registrerat dig så du kan inte lägga upp en köp-annons på marknaden ännu (måste ha varit medlem i tre månader) men du kan köpa saker från folk som har lagt ut sälj-annonser.

vill du ha en riktigt prisvärd uppgradering så köper du en begagnad 2500k/2600k/2700k/3570k/3770k/4670k/4690k/4770k/4790k med passande moderkort, 8gb ram och ett r9 290 med eftermarknadskylare (går ofta för under 2000kr).

annars kan du köpa nytt och då skulle jag köra på en i5 4690k med 8gb ram och grafikkort som passar budgeten, beror lite på hur mycket prestanda du vill ha och hur mycket du vill lägga (använd dig gärna utav prestandaindex som jag länkar till längre upp i inlägget).

Permalänk

Tack Versions för ett utförligt svar!

Begagnat har jag absolut inget emot, mitt problem är snarare att jag inte har koll på alla olika faktorer gällande hårdvarornas skillnader och prestanda. Fattar att I7 är bättre än I7 och att fler kärnor är bra. Att man bör ha vettigt med minne. Men det är ju väääääldigt mycket mer saker kring detta.

Tanken var att få denna lite mer prestanda i nu för att på sikt (läs plånboken) tillåter att skaffa en ordentlig prestanda dator med SSD disk och allt som hör kring en modern gamingdator.

Såg en annons här efter din rekommendation, är det vettiga saker att uppgradera "temporärt"?

- CPU | Intel i5 3570K klockar stabilt 4.5ghz med luftkylare [BUD]
- MOBO | Asus P8Z77-V LX [BUD]
- CPU-Kylare | Cooler Master Hyper 212 Evo [BUD]
- CPU-Kylare | Noctua NH-L9i [BUD]
- DDR3-Minnen | Hynix 2*4GB 1600Mhz(12800) [BUD]
- DDR2-Minnen | Dell 2*2GB 800Mhz [BUD]

Är det svårt att byta ut delarna? Kylning verkar ju ingå, behövs nytt nätagg också?

Herregud, inte lätt att vara helt värdelös på detta

Permalänk

Hittade även detta på blocket nu.

MSI Z97-G45 GAMING Socket 1150 800kr
*Intel Core i5 4690K 3,5GHz 2000kr
*Corsair XMS3 Vengeance 4X2GB DDR3 PC3-12800 1600MHz 500kr
*ADATA SX300 60GB SSD läser mSATA 550MB/s Skriver 500MB/s Bra för Operativsystem 500kr

3500kr för Snabb affär!

Fast med ett grafikkort för runt 2000:- utöver känns ju nästan en beggad gamingdator för sisådär en 6-8 tusen vettigare? Är det bättre med en I5 med högre nummer (tex 3570k istället för 2600) viktigare eller är Ghz viktigare?

Permalänk
Skrivet av Boogienights:

Hittade även detta på blocket nu.

MSI Z97-G45 GAMING Socket 1150 800kr
*Intel Core i5 4690K 3,5GHz 2000kr
*Corsair XMS3 Vengeance 4X2GB DDR3 PC3-12800 1600MHz 500kr
*ADATA SX300 60GB SSD läser mSATA 550MB/s Skriver 500MB/s Bra för Operativsystem 500kr

3500kr för Snabb affär!

Fast med ett grafikkort för runt 2000:- utöver känns ju nästan en beggad gamingdator för sisådär en 6-8 tusen vettigare? Är det bättre med en I5 med högre nummer (tex 3570k istället för 2600) viktigare eller är Ghz viktigare?

3500:- är för dyrt för begagnade komponenter anser jag, då du får de nya för ca 4200:-, exklusive SSD:n.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

jag skulle själv vara lite nervös för att köpa hårdvara som moderkort på blocket, det är många idioter där (du får ursäkta bristen på bättre ord). priserna brukar också vara för höga.

2000kr är alldeles för mycket för en begagnad 4690k, här har du nypris, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2677308.

det är med handen på hjärtat inte så jävla viktigt om du köper en 2600k, en 3570k eller en 4690k men jag skulle helst ha en i7 2600k eller en i5 4690k av dem två.

för den första kanske du kan betala 1000kr för processorn, 500kr för moderkortet, 100kr för 212 evo och 400kr för ddr3.

omöjligt att veta om du behöver byta agg eller inte när du inte skriver vad du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

i5 750 är verkligen på gränsen idag. hade du suttit med en i5 750 överklockad till 4ghz och 8gb ram så hade jag eventuellt rekommenderat att spara den en stund till men jag tycker att det är för gammalt för att lägga pengar på. visst sätter du plåster på men den kommer inte hålla så länge ändå, då skulle jag hellre köpa nytt.

grafikkortet är inte helt klart vad det är. amd i sin oändliga visdom gillar att skriva ut namn på grafikkort på detta idiotiska sätt, själv har jag ett "r9 200 series" vilket kan vara mer eller mindre vad som helst, inte helt lätt för den som inte har bra koll på sin dator. i vilket fall som helst så är varken 5830, 5850 eller 5870 någon raket idag. 5870 finns på prestandaindex faktiskt, längst ner:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/9433?k=5a2290db8f5ad...

då du sitter på begagnade komponenter idag kanske du kan tänka dig att köpa begagnat igen. tyvärr har du just registrerat dig så du kan inte lägga upp en köp-annons på marknaden ännu (måste ha varit medlem i tre månader) men du kan köpa saker från folk som har lagt ut sälj-annonser.

vill du ha en riktigt prisvärd uppgradering så köper du en begagnad 2500k/2600k/2700k/3570k/3770k/4670k/4690k/4770k/4790k med passande moderkort, 8gb ram och ett r9 290 med eftermarknadskylare (går ofta för under 2000kr).

annars kan du köpa nytt och då skulle jag köra på en i5 4690k med 8gb ram och grafikkort som passar budgeten, beror lite på hur mycket prestanda du vill ha och hur mycket du vill lägga (använd dig gärna utav prestandaindex som jag länkar till längre upp i inlägget).

De processorer som kan vara än mer prisvärda är de processorer som inte är upplåsta då alla jagar k-modellerna så får man en icke k modell till 60-70% av priset. Kör man sedan med ett medel grafikkort typexempel 280x så lär man ändå inte märka prestandaskillnad mellan dessa cpuer.
Är man dock inne på överklocka så är det ju en helt annan sak.
Ta gärna en kik på toms hardware cpu rank lista
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclo...
Där ser man en hel del cpuer av välja på i översta skiktet.

Det jag vill ha sagt är att man inte ska stirra sig blint på bara K modellerna.
Men med tanke på TS dator i övrigt så bör det billigaste alternativet bli att försöka hitta en komplett beg speldator, eller större paket än att jaga var del för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

De processorer som kan vara än mer prisvärda är de processorer som inte är upplåsta då alla jagar k-modellerna så får man en icke k modell till 60-70% av priset. Kör man sedan med ett medel grafikkort typexempel 280x så lär man ändå inte märka prestandaskillnad mellan dessa cpuer.
Är man dock inne på överklocka så är det ju en helt annan sak.
Ta gärna en kik på toms hardware cpu rank lista
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclo...
Där ser man en hel del cpuer av välja på i översta skiktet.

Det jag vill ha sagt är att man inte ska stirra sig blint på bara K modellerna.
Men med tanke på TS dator i övrigt så bör det billigaste alternativet bli att försöka hitta en komplett beg speldator, eller större paket än att jaga var del för sig.

visst är en låst processor billigare men det är inte utan anledning. det är en jävla skillnad på en i5 2500 @ 3,3ghz och en i5 2500k @ 4,7ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

visst är en låst processor billigare men det är inte utan anledning. det är en jävla skillnad på en i5 2500 @ 3,3ghz och en i5 2500k @ 4,7ghz.

Det förutsätter ju att du lägger ut det dubbla på moderkort och köper en dyr kylare.
Frågan är fortfarande hur stor skillnad märker man som slutanvändare om man kör med ett medelgrafikkort 280x eller gtx960, i dessa scenarion är det ju inte cpun som flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det förutsätter ju att du lägger ut det dubbla på moderkort och köper en dyr kylare.
Frågan är fortfarande hur stor skillnad märker man som slutanvändare om man kör med ett medelgrafikkort 280x eller gtx960, i dessa scenarion är det ju inte cpun som flaskar.

nja, så dyra saker behöver man inte. kommer långt på ett enklare moderkort och en 212 evo.

om processorn flaskar beror på vad man spelar, mitt 290x flaskas rejält av min 4770k @ 4,3ghz i wow, i andra spel kan man klara vilket kort som helst med en c2q.