Reparation av Samsung DVD spelare.

Permalänk
Medlem

Reparation av Samsung DVD spelare.

Hallå, fick en DVD spelare av polaren kastad efter mig med orden, ta den där förbannade skithögen till värdelös lidl-dvd(!), rakt hårt riktade mot den stackars lilla apparaten.

Hur som helst så är det så att den är helt död, jag har mätt och spänningen kommer fram via kabeln och säkringen är hel.

Jag misstänker att del 1 2 och 3 är trasiga, jag har kollat lite, och vet var jag skall få tag på dom. Men det är ju alltid så att man gärna vill få någon typ av validérande från andra.
Vissa av er kanske tänker "släng skiten" men jag är inte sådan, och vill verkligen ge apparaterna jag äger, alla möjliga chanser tills det verkligen är slut.
Alla funderingar tankar och förslag är välkomna, jag har även kollat resten av PCBn/moderkortet, men allt ser hur fint som helst ut, och inte en enda elektrolyt-kondensator är svullen.

Länk till större bild.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Testpilot

Hur har du kommit fram till just de tre komponenterna? har du gjort nån mätning med multimeter eller är det (ursäkta utrycket) bara taget helt ur luften?

Den streckade delen innehåller (som markerat på kortet) den farliga delen av spelaren där du har nätspänning så var försiktig när du pillar där. Utan att kunna mäta så skulle jag gissa på att felet ligger senare i strömförsörjningen, efter transformator 3 men det kan du kolla genom att mäta utgående på den, där borde du ha 12V likspänning eller nått sånt som sen regleras ner till 5V, 3.3V osv med DC/DC-regulatorer (skulle kunna sitta en på kylflänsen till vänster i bilden).

Om du har mätt på transformatorn 3 och det är helt dött där så skulle jag gissa på att det är IC-kretsen med 8 ben ovanför till vänster om kondensatorn 1, den borde vara controllern för switchningen men jag kan inte säga säkert eftersom bilden inte är tillräckligt bra för att kunna läsa på komponenterna. Man kan i alla fall mäta på den med oscilloskop för att se om den producerar pulser som den ska.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Hur har du kommit fram till just de tre komponenterna? har du gjort nån mätning med multimeter eller är det (ursäkta utrycket) bara taget helt ur luften?

Den streckade delen innehåller (som markerat på kortet) den farliga delen av spelaren där du har nätspänning så var försiktig när du pillar där. Utan att kunna mäta så skulle jag gissa på att felet ligger senare i strömförsörjningen, efter transformator 3 men det kan du kolla genom att mäta utgående på den, där borde du ha 12V likspänning eller nått sånt som sen regleras ner till 5V, 3.3V osv med DC/DC-regulatorer (skulle kunna sitta en på kylflänsen till vänster i bilden).

Om du har mätt på transformatorn 3 och det är helt dött där så skulle jag gissa på att det är IC-kretsen med 8 ben ovanför till vänster om kondensatorn 1, den borde vara controllern för switchningen men jag kan inte säga säkert eftersom bilden inte är tillräckligt bra för att kunna läsa på komponenterna. Man kan i alla fall mäta på den med oscilloskop för att se om den producerar pulser som den ska.

Hallå, Jag har mätt, och igår så gav transformatorn ingen reaktion. Det kan jag däremot säga att den jäklar gjorde idag, så den är hel.
Den ger dock ingen el ut, förutom på två lödpinnar, men det kan mycket väl vara så att resten skall ge ström, först när dvd-spelaren är påslagen.
Jag har även mätt på den stora elektrolytkondensatorn, och den verkar vara fungerande, min multimeter leker sifferlek när den får sina pinnar anslutna, så jag får skriva även den som fungerande. Spolen(nr2) ger varken genomgång eller något utslag.
Det är så långt jag mätt hittills. Vill du att jag mäter fler komponenter så säg till, jag har lite svårt med namnen på dom men jag spårar bara upp dom på nätet.
/Lifooz

Min multimeter är broder till den på bildlänken.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Testpilot

Spolen 2 kan nog vara ett filter så den är inget att mäta på. Transformatorn borde ha spänning på sekundärsidan konstant, även i standby, "avstängningen" görs nog på sekundär/DC-sidan då det är ganska snålt med komponenter på primärsidan och powerknappen på framsidan är ansluten till sekundärsidan: http://www.ixbt.com/dvd/samsung/hd850/inside-l.jpg
Har transformatorn fler än två stift på sekundärsidan så är det för att få ut olika spänningar, det går inte att stänga av enskilda lindningar utan alla är på hela tiden, förutsatt att switchcontroller_IC:n funkar då.

Att mäta runt spänningsregulatorerna kan vara ett bra sätt att avgöra om du får rätt spänning in och ut från dem och se var felet börjar så att säga, har du 12V fram till en men saknar 5V ut så ligger ju felet där, har du 5V ut så ligger felet senare. Googla på komponenternas markeringar för att hitta vilka som är spänningsregulatorer men som sagt är den som sitter på kylflänsen ett hett tips för första ledet men sen borde det finnas ytmonterade för de lägre spänningarna. Det ser ut som att det sitter en regulator i närheten av flatkabeln du har kopplat ur på din bild, på bilden jag länkade (det syns inte på din) sitter det tre kondensatorer på rad varav två har en ytmonterad komponent med tre ben (och ett större) mellan sig, en lika dan komponent sitter uppe till vänster.

Jag kan nog inte hjälpa dig mer och att felsöka på det här sättet över nätet gör det nog ganska svårt för dig att hitta problemet. Se om du kan hitta en servicemanual så att du kan få tag på kopplingsscheman, det hjälper ganska mycket om man ska mäta sig fram till felet. Jag föreslår annars att du söker upp hur en switchad nätdel funkar så du får exempel på hur de designas och vet var du har växel- och likspänning samt var det finns hög och låg spänning du du vet vad du ska leta efter och var. Googla på komponenternas markeringar för att lista ut vad det är för något.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Huvudkondensatorn är en CapXon, så den har garanti på kort livslängd haha. Eftersom den har plast-topp går det inte heller se om den svällt.
Min morsa hade en DVD-recorder från LG där de två huvudkondensatorerna hade sprängts. Det visade sig genom att spelaren först hängde sig, sen gick den inte starta om. Funkade perfekt sen jag bytte dem.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″