Permalänk
Medlem

R9 280x Crossfire

Hej, kan börja med att säga att jag sökt en stund här på forumet men inte hittat det jag söker.
Jag ska köpa ett till grafikkort och köra CF är det tänkt.

Datorn:
Processor: Intel i7 2600k 3,4ghz
Ramminne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz
Nätagg: Fractal Design 800W
Chassi: Fractal design r4
moderkort: asus (lådan nere i källaren)
grafikkort: Asus R9 280x 3GB

Till frågorna:
1) Kommer min dator klara Crossfire eller kommer det bli för varmt i min "lilla" burk? Blir inte mycket utrymme över med två stora grafikkort.
2) Kan jag köpa vilket märke jag vill av R9 280X eller måste det vara Asus? (Hittar inga nya asus r9 280x med garanti, enbart blocket annonser)

Tacksam för svar,
Mvh Jimmy

Permalänk
Medlem

Ja, bara att köra på och ja. Kör själv med likadan CPU och två olika 280x i CF.

Hade ett Asus och köpte ett till från MSI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn kommer att klara 280x CF utan några problem, nätaggregatet kommer också att klara det. Du kan köra vilket märke som helst så länge det är samma krets, alltså så länge det är ett 280x. Hur varmt det kommer att bli kan jag inte riktigt svara på, men det bör inte vara ett problem. Hur är luftflödet i chassit?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som en bra plan, se bara till att värmen kommer ut ur chassit.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jodå jag har fläktar så luft kommer in under o fram. Och blåser ut bak och uppåt.
Tänkt att jag skall köpa vattenkylning till processorn samtidigt.
Återigen, tusen tack för svar!

Mvh Jimmy

Permalänk
Medlem

Hittat ett XFX R9 280x på netonnet till bra pris. Men vet ej hur kvalitén är på XFX. Vågar man slänga i ett sådant?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkuariaN:

Hittat ett XFX R9 280x på netonnet till bra pris. Men vet ej hur kvalitén är på XFX. Vågar man slänga i ett sådant?

Mvh

Givetvis, är inget fel på det märket.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkuariaN:

Tack för svar! Jodå jag har fläktar så luft kommer in under o fram. Och blåser ut bak och uppåt (alla Noctua).
Tänkt att jag skall köpa vattenkylning till processorn samtidigt.
Återigen, tusen tack för svar!

Mvh Jimmy

Kör på samma chassi också. Har en 140mm i botten (Noctua NF-P14-FLX) som insug, 120mm utblås bak (Noctua NF-S12B-FLX), 2st 120mm insug fram (Noctua NF-S12B-FLX).
Cooler Master Hyper 212 Plus som CPU-kylare.

Kör alla fläktar på lägsta nivå i idle och automatisk vid load.

Hade ett Asus Radeon R9 280X TOP 3GB sen tidigare och stoppade i ett MSI R9 280X GAMING 3GB, fungerar finfint.

Skrivet av AkuariaN:

Hittat ett XFX R9 280x på netonnet till bra pris. Men vet ej hur kvalitén är på XFX. Vågar man slänga i ett sådant?

Mvh

Kör på det, inget fel på XFX-korten.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för bra och snabba svar! Uppskattas verkligen!
Mvh Jimmy