Permalänk
Medlem

SWEDX vs Toshiba?

Hallå, planerar lite inför ett TV-köp, och med min skrala budget, som tyvärr inte kommer bli bättre. Så har jag hittat tre kandidater på 40".
Jag vet att det finns stora TV-trådar, men det värsta med dom är att man oftast "drunknar" med sin fråga.

Hur som helst, det är dessa tre det gäller. Jag vet att SWEDX använder Samsungs paneler och Samsung är ju bra på sina saker.
Men Toshiba lär ju knappast vara sämre direkt
Finlux är ju Vestel, och det är bra apparater för pengarna.
Så jag är jäkligt kluven just nu, och vill ha eran åsikt för att underlätta mitt val.
Vem hade ni tagit och varför?

Vad skall jag göra med TV´n?
Dels så är det film, sedan är det spel, och då blir det blandat med konsol, när polarna kommer, och dator till vardags.
Dock slipper ni tänka på eventuell input-lag, för jag skall inte spela något CS vs BF, utan det blir lugnare spel som t.ex Saints-Row, och Grand Theft Auto.

Dold text

TV-1.
TV-2.
TV3.

Jag är som alltid jätte tacksam för alla svar, åsikter, och synpunkter.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

SWEDX:n ser ut som en glasklar vinnare bland dina alternativ(Design, tekniska specs och funktionalitet). Litar inte på produkter med bristande information som Finlux-en.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

SWEDX:n ser ut som en glasklar vinnare bland dina alternativ(Design, tekniska specs och funktionalitet). Litar inte på produkter med bristande information som Finlux-en.

Ja den är absolut en stark medtävlare, Den som hittills fått minst beröm i review´s är Finlux.
Så då står det mellan Toshiba och SWEDX som båda skall ha helt fantastisk bild, speciellt i förhållande till priset.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Ja den är absolut en stark medtävlare, Den som hittills fått minst beröm i review´s är Finlux.
Så då står det mellan Toshiba och SWEDX som båda skall ha helt fantastisk bild, speciellt i förhållande till priset.
/Lifooz

När man kollar speccsen så ser man att SWEDX-n har en modernare panel än vad Toshiban har. Att Toshiban bara stödjer 50Hz är inte så trevligt ihop med spelkonsoller.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

När man kollar speccsen så ser man att SWEDX-n har en modernare panel än vad Toshiban har. Att Toshiban bara stödjer 50Hz är inte så trevligt ihop med spelkonsoller.

Helt sant där, Då får jag tacka för hjälpen att bestämma mig, jag är jävligt teknisk, men har en tendens att vela, om inte den ena apparaten har ett klart övertag.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Bildexpert 📺

När det skrivs "50 Hz" på en TV-apparat så handlar det om en (korkad och förvirrande) broschyr-specifikation som betyder ungefär ”TV:n saknar funktioner för interpolering och annat som gör att vi kan skriva hittepå-frekvenser på kartongen”. Det vill säga: ”50 Hz” i specen på en modern TV betyder att det är en instegsmodell i budgetklass utan extra finesser och med enklast möjliga paneltyp. Motsvarande modeller på den nordamerikanska marknaden beskrivs i sin tur som ”60 Hz".

Att kunna ta emot signal i 60 Hz, från exempelvis en konsol är däremot inga problem och har aldrig varit ett problem. 60 Hz är ju defacto-frekvensen. Apparaterna avsedda för europeiska konsumenter måste kunna hantera 50, 60 och även 24 Hz och det ingår i HD Ready-licensen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

När det skrivs "50 Hz" på en TV-apparat så handlar det om en (korkad och förvirrande) broschyr-specifikation som betyder ungefär ”TV:n saknar funktioner för interpolering och annat som gör att vi kan skriva hittepå-frekvenser på kartongen”. Det vill säga: ”50 Hz” i specen på en modern TV betyder att det är en instegsmodell i budgetklass utan extra finesser och med enklast möjliga paneltyp. Motsvarande modeller på den nordamerikanska marknaden beskrivs i sin tur som ”60 Hz".

Att kunna ta emot signal i 60 Hz, från exempelvis en konsol är däremot inga problem och har aldrig varit ett problem. 60 Hz är ju defacto-frekvensen. Apparaterna avsedda för europeiska konsumenter måste kunna hantera 50, 60 och även 24 Hz och det ingår i HD Ready-licensen.

Så vitt jag vet så kör vi idag DVB-C i Sverige, vilket lämnat hela PAL åt sidan. Men SVTHD och TV4HD sänder fortfarande i 25/50Hz. Du verkar ha lite koll, hur kommer det sig?

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kärlekstrollet:

Så vitt jag vet så kör vi idag DVB-C i Sverige, vilket lämnat hela PAL åt sidan. Men SVTHD och TV4HD sänder fortfarande i 25/50Hz. Du verkar ha lite koll, hur kommer det sig?

50 Hz är normen för Europa och det finns ingen anledning att ändra till 60 Hz. Snarare mängder av problem som tornar upp sig, inte minst hur man ska göra med allt som redan är inspelat i 25 fps.

DVB-C (liksom -S och -T-varianterna) kör fortfarande PAL.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

50 Hz är normen för Europa och det finns ingen anledning att ändra till 60 Hz. Snarare mängder av problem som tornar upp sig, inte minst hur man ska göra med allt som redan är inspelat i 25 fps.

DVB-C (liksom -S och -T-varianterna) kör fortfarande PAL.

Så typ ett "If it ain't broken, don't fix it" grej kring det hela?

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kärlekstrollet:

Så typ ett "If it ain't broken, don't fix it" grej kring det hela?

Ja, fast i ett mycket större perspektiv. Det finns inte mycket till mening att gå över till 60 Hz eftersom precis allt måste göras om från grunden. Produktionssystem, hela infrastrukturen för utsändningar där så gott som samtliga digitalboxar torde behövas bytas ut och så vidare för något som i praktiken är en försvinnande liten skillnad.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ja, fast i ett mycket större perspektiv. Det finns inte mycket till mening att gå över till 60 Hz eftersom precis allt måste göras om från grunden. Produktionssystem, hela infrastrukturen för utsändningar där så gott som samtliga digitalboxar torde behövas bytas ut och så vidare för något som i praktiken är en försvinnande liten skillnad.

Tackar för dina svar <3

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Så då är SWEDX *HOST...HARKEL* Samsung den som gäller alltså.
Då blir det att planera köp nu.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!