Amatör/senior/familje program som påminner/underlättar

Permalänk

Amatör/senior/familje program som påminner/underlättar

Hej

Finns det nått vettigt program till windows som påminner eller sköter om saker som att göra virussökningar, köra backup, diskrensning, diskdefragmentering, windows update osv...

Jag upplever att många släktingar och familjen inte har koll på detta eller glömmer bort att gör det i all vardagsstress eller av ren okunskap.

Vad som hade varit bra vore ett program som poppar en stor jävla ruta en gång i månaden och påminner om detta, inkl instruktioner om hur man går tillväga.
Alternativt att man kan trycka på en knapp så att programmet sköter allting åt en.

Varför har inte windows detta inbyggt? En stor knapp som det står aktivera amatörfunktion på. Jag menar, det är ju ändå ganska få personer bland vanligt folk som behöver men än det mest enkla gränssnitt. Varför finns det inte valet att köra på nått slags basic version av operativsystemen och en advanced version eller nått?

Det närmaste jag lyckats hitta är http://www.eldy.eu

Tacksam för svar !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Avstängd

Windows har det inbyggt ? Varningsflaggor om något saknas (antivirus/brandvägg) osv.
Sen är det ju bara att sätta programmen att köra sig själv så ofta du vill ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Sötast

Bästa jag gjort för mina föräldrar är att jag la in Linux Mint, installerade de program de behövde och sedan låste den.

Allt klart, datorn är exakt som den var för 2 år sen, funkar perfekt inga problem, inga toolbars, inget

Permalänk
Medlem

Windows Update och diskdefragmentering sker automatiskt som standard. Antivirusprogram kan man ju normalt konfigurera att skanna datorn t ex en gång i veckan.

Basic-version är väl det som det blir om man håller sig till startskärmen och dess appar i Windows 8.x.

Permalänk

Secunia PSI håller koll på alla program, uppdaterar i bakgrunden när den kan (ofta). Grymt bra för att se till att ha Java, flash och annat skit up to date.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Rekordmedlem

Win uppdate (och win i övrigt) sköter sig själv om du valt auto, Avast håller koll på andra program om de är vanliga och kan innebära säkerhetsrisker. Ccleaner kan hålla koll på "rensning" i övrigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Som ovanstående säger: Använd schemaläggningen i Windows för exempelvis diskrensning, backup och så och låt Windows ladda ner uppdateringar automatiskt så har du ju redan det mesta av detta. Vill du automatisera mera så kan du exempelvis köra chocolatey med ketarin eller liknande för att hålla även andra program uppdaterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Bästa jag gjort för mina föräldrar är att jag la in Linux Mint, installerade de program de behövde och sedan låste den.

Allt klart, datorn är exakt som den var för 2 år sen, funkar perfekt inga problem, inga toolbars, inget

Har gjort samma sak, minimalt supportbehov numer och de hanterar uppdateringar själva.

Permalänk

Jo, det finns ju två olika sätt att göra det på.

Antingen så lägger man allting automatiskt och då bör väl schemat läggas så att aktiviteten körs när användaren är online. Optimalt kanske kl 19 på kvällen. Men då är väl nackdelen att datorn eller nätverket slöas ner om användaren försöker använda datorn samtidigt och inte förstår att en aktivitet pågår.

Eller att användaren själv kör aktiviteterna men då gäller det att dom kommer ihåg att köra det och att dom vet hur dom ska göra.

Sen kan man väl schemalägga ett popupmeddelande som säger vilken tid aktiviteterna kommer att ske så att användaren vet om det.
Alternativt ett popupmeddelande att det är dags att köra aktiviteterna inkl hur man går tillväga.

Ofta när jag är hem till släktingarm familjemedlemmar och dylikt så är den schemalagda aktiviteten i tex en uppdatering eller virussökning satt till kl 03 på natten som standard. I och med att datorn aldrig är igång då så blir aktiviteten aldrig av. Datorn kan vara ouppdaterad till och med 1 år tillbaks och full av virus och skräpfiler. Sen är ett annat problem med folk som installerar program som sedan är igång hela tiden i taskbar så att datorn blir seg som sirap eller tar en evighet att starta upp.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Hjälpsam

Kör automatiskt kl 19:00, det gör jag själv, uppdateringarna är ganska diskreta och märks inte speciellt mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan begränsa bandbredden som winupdate kan använda (om det verkligen är ett problem) om du vill med en policy, winupdate använder "BITS" så:
starta policyeditorn genom att trycka win och skriva gpedit.msc
Leta reda på inställningen och ange nån egenbegränsad bandbredd du anser vettig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.