Permalänk
Inaktiv

Hjälp med datorköp

Hej!
Jag har en dator som är 5-6 år som börjar bli jobbigt långsam.
Behöver råd om vad och var jag ska köpa en ny. Jag använder datorn för att surfa, titta på film och bilder. Jag spelar inga spel alls.
Tänkte lägga max 5000:-
Jag är en 76 årig farmor och är tacksam för all hjälp jag kan få!
Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Signild:

Hej!
Jag har en dator som är 5-6 år som börjar bli jobbigt långsam.
Behöver råd om vad och var jag ska köpa en ny. Jag använder datorn för att surfa, titta på film och bilder. Jag spelar inga spel alls.
Tänkte lägga max 5000:-
Jag är en 76 årig farmor och är tacksam för all hjälp jag kan få!
Tack på förhand

Jag skulle nog rösta på en laptop för den prislappen. Har du wi fi så blir det väldigt bekvämt. Min mormor bytte från stationär till laptop och hon är väldigt nöjd me det

Vad har du för tankar kring det? skla det vara stationär eller laptop?

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Tack för svar. Ja en laptop kanske skulle vara bra, men jag skulle vilja kunna koppla den till en stor skärm (omkring 23-25 tum) och tangentbord med mus. Kan man det?
Några tankar om vad man skulle kunna köpa då?

Permalänk

Med de kraven du har på¨datorn så bör vilken "el handels dator" duga. Jag gillar asus personligen pga deras support och kvalitet så jag kommer rekommendera det:

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

det du kan tänka på är att köpa en "dockningsstation" för din laptop

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptoptillbehor/dockn...

Denna kopplar du in via usb 3.0 port (ja, en sådan finns på den laptopen jag länkade). Du kan koppla in skärmar, tantentbord och mus i dockningstationen och när den kopplas in i din laptop så blir allt aktiverat direkt. På detta sättet slipper du koppla in ALLTING varje gång du flyttar laptopen, är detta dock inte anset som ett problem så finns det portar för skärm, tangentbord och mus redan i laptopen själv, men det blir många sladdar att hantera samtidigt så jag hade inte rekommenderat det!

Permalänk
Medlem

.
Acer Aspire TC-120

Jag rekommenderar den här. För 4.990 kr
Den har en fin CPU, som har rätt bra grafik. Bra för filmer.
Du får 8GB minne, 1TB hårddisk, DVD och Windows. Vad jag förstår ingår mus, tangentbord.
Den är inte alltför stor.
Du kan koppla in bildskärmen med VGA eller HDMI kontakter.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4