Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn bootar inte. Blue Screen i mindre än 1 sekund

Permalänk

Datorn bootar inte. Blue Screen i mindre än 1 sekund

Tjenare!
Har ett problem med en dator som vägrar att boota. Den kommer till två alternativ som är att "Startreparera" eller att starta Windows normalt. Att Startreparera funkar inte, datorn läser in filer men när den har gjort det kommer dom två startalternativen upp igen. Att starta normalt går inte heller, den laddar lite och sen får den blue screen i knappt en sekund och sedan startar om sig.
Windows ligger på en SSD och och HDDn i datorn har nyligen "dött".
Jag har testat att koppla ur HDDn och DVD spelaren med det hjälper inte.
Jag har också försökt att starta datorn i felsäkert läge men det går inte det heller, det blir blue screen i knappt 1 sekund.
Jag undrar nu om någon vet vad felet kan vara och om det finns någon lösning på det? Smiley smile
Tack på förhand
Specs:
Mobo: ASUS Sabertooth 990fx r2.0
CPU: AMD FX 8350
GPU: Gigabyte GTX 770
RAM: 16GB

Permalänk
Hedersmedlem

Installera om Windows för att vara säker på att det inte är det. Nästa steg jag skulle prova är att köra memtest86+ på den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kan vara bra med lite mer info:) Började dessa problem i samband med några ändringar i hård- eller mjukvara? Har du överklockat processor? Testa och starta med win usb/dvd i och kolla om du kan reparera, alt som griplet säger kör en clean install.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Har ingen Windows skiva till den datorn så det blir lite svårt, och att köra något program kommer väl inte att gå om jag inte kommer in på datorn? Vet inte hur memtest funkar osv, om man behöver vara inne på datorn eller om man kan köra det på något annat sätt.

Processorn är inte överklockad. Fick ett svar på Facebook av en kille som skrev att jag skulle testa byta kylpasta, kan det vara något i det kanske?

Min bror säger att han inte har gjort något innan datorn kraschade förutom att han satt och spelade Tera och sen frös datorn så han var tvungen att stänga av den med knappen som sitter på chassit.

Permalänk

bump. Håller på just nu att köra memtest. Har gått igenom 1 pass men inget error har poppat upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fartfighter:

bump. Håller på just nu att köra memtest. Har gått igenom 1 pass men inget error har poppat upp.

Det var ju ett riktigt bra tecken. De flesta bluescreens beror på fel med drivrutiner eller minnet. Men det är ju svårt att uppdatera drivrutiner om man inte alls kan komma in i datorn. Nästa steg är därför en ominstallation av Windows. Man kan ju fråga sig varför du inte har någon skiva. Man brukar ju få en sådan till när man köper en licens. Alternativt är Windows förinstallerat och då finns det en återställningspartition.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fartfighter:

Har ingen Windows skiva till den datorn så det blir lite svårt, och att köra något program kommer väl inte att gå om jag inte kommer in på datorn? Vet inte hur memtest funkar osv, om man behöver vara inne på datorn eller om man kan köra det på något annat sätt.

Processorn är inte överklockad. Fick ett svar på Facebook av en kille som skrev att jag skulle testa byta kylpasta, kan det vara något i det kanske?

Min bror säger att han inte har gjort något innan datorn kraschade förutom att han satt och spelade Tera och sen frös datorn så han var tvungen att stänga av den med knappen som sitter på chassit.

Du kan skapa dig en bootbar usb med en iso-fil på... Ett bra program att använda sig av för att göra sitt usb bootbart är RUFUS

Permalänk
Medlem

Är det ett piratat windows kan vi ju lägga ner tråden direkt, så fixar du en riktig licens så löser det sig säkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Datorn är köpt begagnad och Windows låg på datorn redan då vi köpte den. Killen vi köpte datorn av hade köpt den av en kille som bygger datorer här där vi bor. Det är inte min datorn och jag har inte frågat min bror om det är pirat windows eller ej. Men det blir att skaffa nytt windows eftersom att min bror inte hade sagt till mig innan jag la ut här att han hade fått meddelande om att filer från windows hade försvunnit eller va det va han sa. Men tack för hjälpen iallafall

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt att AHCI inte är aktiverat i bios, men att Windows är installerat med detta, eller tvärtom att den kräver IDE mode.
Bara kolla i bios och ställa om till AHCI om den står på IDE eller tvärtom, tar nån minut att testa bara...

Står den fel så får man just blåskärm ganska omgående under boot.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300