Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

GTA V grovt lagg..

Hej!

Köpte GTA V för ungerfär 1h sen, började med att sänka alla inställningar till mellan så fort jag kom in i spelet, och testade story mode.
I entry mission (eller vad man nu ska kalla det) så hade jag 0 lagg, inte när jag körde bil eller sköt, men när jag körde andra mission (franklin & lamar) och skulle köra bil så var det nästintill omöjligt, laggade så grovt.
Specs på dator:
GPU: MSI R9 290
CPU: AMD FX-8320
MOBO: ASUS M5A99X EVO R2.0
Ram: 8gb crucial ballistix sport

Så det jag undrar är:
Om jag borde lagga? sett nån här på swec som länkade dator med båda sämre grafikkort och processor som sa att det skulle funka fint att spela..

Om jag måste uppgradera något? Isåfall vad?

Tacksam för svar då jag känner att detta va lite waste of 60€

Permalänk
Medlem

uppdaterat grafikdrivrutiner? senaste beta till AMD-kort är för GTAV tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blondiswe:

Hej!

Köpte GTA V för ungerfär 1h sen, började med att sänka alla inställningar till mellan så fort jag kom in i spelet, och testade story mode.
I entry mission (eller vad man nu ska kalla det) så hade jag 0 lagg, inte när jag körde bil eller sköt, men när jag körde andra mission (franklin & lamar) och skulle köra bil så var det nästintill omöjligt, laggade så grovt.
Specs på dator:
GPU: MSI R9 290
CPU: AMD FX-8320
MOBO: ASUS M5A99X EVO R2.0
Ram: 8gb crucial ballistix sport

Så det jag undrar är:
Om jag borde lagga? sett nån här på swec som länkade dator med båda sämre grafikkort och processor som sa att det skulle funka fint att spela..

Om jag måste uppgradera något? Isåfall vad?

Tacksam för svar då jag känner att detta va lite waste of 60€

Vilken upplösning spelar du i? vad har du för load på processor,grafikkort och ram?

EDIT: vilka grafikinställningar spelar du med?

Permalänk

Kollat temps? Jag kör på high med dator i sign med inga lagg alls.

Senaste beta driver och klockat grafikkortet till 1100mhz

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste drivern verkar vara rätt viktig, speciellt för AMD-användare, från det som många säger.
Exakt vad menar du med lagg, dock? Har du någon framerate-mätare (t ex FRAPS, MSI Afterburner)? Om ja, visar de höga siffror, eller är det helt enkelt låg FPS som är problemet?

En annan sak som kan kallas lagg är ju muslagg, dvs att bilden ändras märkbart efter att du rör musen, vilket ev. kan bero på V-Sync samt input method. Om det är är den sorterns lagg, prova att ändra input method (under inställningarna i spelet) till DirectInput eller Windows.
V-Sync off bör också ge mindre muslagg, men jag tycker det känns rätt OK med på i just GTA V, och det passar inte in på din beskrivning heller, eftersom det knappast lär vara totalt ospelbart pga det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ändra till Windows input på musen funkade bra för mig, minst lagg av alla andra alternativen.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Ladda ned senaste beta drivrutinen för ditt grafikkort så löser det sig.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av blondiswe:

Jag har samma problem, verkara enligt reddit vara relaterat till minnesläcka där pagefilen blir skriven till vilket skapar 100% load på HDD/SSD. Såvitt jag vet finns det ingen riktig lösning. Går från 60fps till 13fps efter ca 10 min i spelet.
Jag har nästan samma specs som dig, dock 12GB ram.

Permalänk
Hjälpsam

Om du har liten swap, öka den och ändra mouseinput som sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Installerade beta drivrutiner som flera sa, och ändrade mouseinput till windows, har ej märkt av nåt lagg nu, kör alla inställningar mellan, vsync off osv.

Tack till alla som svarade!
Mvh// Filip