Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bugg i säkerhetsuppdatering Windows 7 / IE11 clean install

Permalänk
Medlem

Bugg i säkerhetsuppdatering Windows 7 / IE11 clean install

Försökte köra en clean install av Windows 7 Home Prem SP1 i kväll. Det gick bra fram till att Windows Update försökte installera KB3038314 (en kumulativ säkerhetsuppdatering från 20150414 för Internet Explorer 11) Då får man felmeddelande kod 80092004 med texten "Det har inträffat ett okänt fel i Windows Update". Bummer...

Provade ny install, provade annan hårddisk - inget hjälpte. Tog stopp vid samma uppdatering igen. Allt annat gick bra att installera dock. Men inte KB3038314.

Vart då skitsur, men efter lite googling hittade jag den här artikeln. http://www.infoworld.com/article/2914383/operating-systems/microsoft-acknowledges-but-doesnt-fix-kb-3038314-installer-fail-error-80092004.html Fortfarande sur, men har nu en förklaring iaf. MS har lagt ut en säkerhetsuppdatering med "inbyggd bugg".

Vaffan, man tycker ju att deras kvalitetskontroll skulle åtminstone kolla en så basal sak som att en nyinstallation av programmet går felfritt? Inte verkar de ha bråttom att åtgäda det heller.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Prova att installera SP1 först. Därefter kan du köra Windows Update som vanligt.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Prova att installera SP1 först. Därefter kan du köra Windows Update som vanligt.

Versionen jag installerar är Windows 7 Home Premium SP1.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Jag använder normalt bara Chrome och Firefox i Windows 7 men nu testade jag IE11 och då vill ett okänt program ändra sökmotor till Bing från Google som jag har ställt in som standard sökmotor så jag tror att Microsoft försöker med olika knep få alla att använda Bing i IE11.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag använder normalt bara Chrome och Firefox i Windows 7 men nu testade jag IE11 och då vill ett okänt program ändra sökmotor till Bing från Google som jag har ställt in som standard sökmotor så jag tror att Microsoft försöker med olika knep få alla att använda Bing i IE11.

Det okända programmet är IE11. Den ställer faktisk frågan första gången (precis som Flash närde föreslår Chrome och Google eller Java som föreslår Ask.com) bara man är lite observant och inte klickar förbi allt i ren iver att komma igång

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det okända programmet är IE11. Den ställer faktisk frågan första gången (precis som Flash närde föreslår Chrome och Google eller Java som föreslår Ask.com) bara man är lite observant och inte klickar förbi allt i ren iver att komma igång

Ja men jag installerade IE11 för cirka 2 år och sedan brukar jag köra webbläsaren några gånger per år för att kolla hur den fungerar jämfört med Firefox och Chrome så det var inte första gången jag använde IE11.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ja men jag installerade IE11 för cirka 2 år och sedan brukar jag köra webbläsaren några gånger per år för att kolla hur den fungerar jämfört med Firefox och Chrome så det var inte första gången jag använde IE11.

Ok, då är det väl något annat program som också självuppdaterar som vill ändra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ska man kunna lite på MS tro när de säger följande -

"After the clean installation, Windows Update continues to offer KB3038314 even though the security update may already be correctly installed. If you receive this error message, click About Internet Explorer on the Help menu to determine whether the security update was installed. If the Update Versions line shows KB3038314, this indicates that the security update is correctly installed and that the system is not in an unprotected state. Microsoft is researching this problem and will post more information in this article when the information becomes available."

"May" och "indicates" är ju inga fasta utfästelser.

Dessutom, kontrollerar man Windows Update loggen (uppdateringshistorik) så finns det bara "misslyckades" markeringar för KB3038314, även om IE11 "indikerar" att den har istallerats. Kan det vara så att felmeddelandet är korrekt och IE11 trots allt är oskyddat?

Vet fa'n inte vad jag ska tro.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.