Vilket nätagg ska man välja?

Permalänk
Medlem

Vilket nätagg ska man välja?

Hej!

Jag håller på att uppdatera min dator och jag har spetsat in mig på ett Sapphire R290 Tri-X 4GB "OC" och enligt den behöver man ett 750W's nätagg.
Annars är mina specs likadana som i min signatur.
Vilket rekommenderar ni?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

Om du inte planerar att stoppa in ett till grafikkort klarar du dig gott och väl med ett bra nätagg på 500W - ditt system kommer dra runt 400W som mest. Grafikkorttillverkarnas rekommendationer är alltid kraftigt saltade. Vad har du för nätaggregat idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Om du inte planerar att stoppa in ett till grafikkort klarar du dig gott och väl med ett bra nätagg på 500W - ditt system kommer dra runt 400W som mest. Grafikkorttillverkarnas rekommendationer är alltid kraftigt saltade. Vad har du för nätaggregat idag?

Ett AXP 500W har jag för tillfället. Och nej, det planerar jag inte att göra.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Ett AXP 500W har jag för tillfället. Och nej, det planerar jag inte att göra.

Okej, om det är samma som Sweclockers testat här så verkar det ju vara en helt okej pjäs, så jag tycker inte du behöver ha någon panik för att skaffa nytt nätaggregat i nuläget. Sedan kan det ju finnas andra anledningar att byta, som att man vill ha något tystare/semipassivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Okej, om det är samma som Sweclockers testat här så verkar det ju vara en helt okej pjäs, så jag tycker inte du behöver ha någon panik för att skaffa nytt nätaggregat i nuläget. Sedan kan det ju finnas andra anledningar att byta, som att man vill ha något tystare/semipassivt.

Yep det är det!
Aa, jag kommer nog troligen vilket som senare att uppgradera, men hade varit jätteskönt att slippa kostnaden för det i dagens läge.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Yep det är det!
Aa, jag kommer nog troligen vilket som senare att uppgradera, men hade varit jätteskönt att slippa kostnaden för det i dagens läge.

Då så! Lycka till med nya grafikkortet, det är ett riktigt trevligt kort du har valt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av QRS5:

Yep det är det!
Aa, jag kommer nog troligen vilket som senare att uppgradera, men hade varit jätteskönt att slippa kostnaden för det i dagens läge.

Sweclockers tester funkar utmärkt för studen men kan aldrig testa nätagg i det långa loppet. Ett nätagg kan fungera jättebra i början men dåliga komponenter blir usla med tiden och kan då gå sönder, vilket kan förstöra allt i din dator.

AXP är inte ett bra märke av nätagg och det finns flera trådar om dessa i forumet. Fractal Design Edison är tillverkade av Seasonic som gör bland de bästa nätaggen i världen med 100% japanska kondensatorer och riktigt bra bygge och lödning. 650W räcker gott och blir över för ditt system, som just nu är till bra pris på Inet.se:

http://www.inet.se/produkt/6910021/fractal-design-edison-m-65...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Yep det är det!
Aa, jag kommer nog troligen vilket som senare att uppgradera, men hade varit jätteskönt att slippa kostnaden för det i dagens läge.

Det där agget är dock inget att hänga i granen. Om den dessutom gammal skulle jag definitivt överväga att byta. Nätaggregat bör man inte spara på, speciellt inte om ens övriga delar är dyra.

Detta nätagg är riktigt bra och 550w räcker gott och väl. Jag rekommenderar att du köper nytt. Tråkigt om dina resterande prylar pajar pga att ditt nätagg är gammalt och av dålig kvalitet (Ja nätaggregat kan dra med sig en hel del komponenter om de ryker).

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Det där agget är dock inget att hänga i granen. Om den dessutom gammal skulle jag definitivt överväga att byta. Nätaggregat bör man inte spara på, speciellt inte om ens övriga delar är dyra.

Detta nätagg är riktigt bra och 550w räcker gott och väl. Jag rekommenderar att du köper nytt. Tråkigt om dina resterande prylar pajar pga att ditt nätagg är gammalt och av dålig kvalitet (Ja nätaggregat kan dra med sig en hel del komponenter om de ryker).

Nja, så kan man säga om allting. Byt din 5 år gamla tvätt/diskmaskin för där är en högre sannolikhet att de pajar o orsakar skador på huset ju äldre de blir.
Eller byt kamremmen på din bil vid 6000mil istället för 12000mil för sannolikheten att den går av och annat pajar blir högre med tiden.

Dessa sannolikheter är så små o samma gäller att agget skulle paja så det är inget man behöver bry sig om. Och när det gäller agget så har man först sannolikheten att det ska paja vilken är liten, sen har man den ännu mindre sannolikheten att när agget väl pajar så ska det ta med sig ngn annan del. Mycket små värden i det stora hela om agget skulle paja o ta med sig ngn annan del. Nog dyrare i längden att byta delar bara för säkerhets skull.
Just my two cents

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Nja, så kan man säga om allting. Byt din 5 år gamla tvätt/diskmaskin för där är en högre sannolikhet att de pajar o orsakar skador på huset ju äldre de blir.
Eller byt kamremmen på din bil vid 6000mil istället för 12000mil för sannolikheten att den går av och annat pajar blir högre med tiden.

Dessa sannolikheter är så små o samma gäller att agget skulle paja så det är inget man behöver bry sig om. Och när det gäller agget så har man först sannolikheten att det ska paja vilken är liten, sen har man den ännu mindre sannolikheten att när agget väl pajar så ska det ta med sig ngn annan del. Mycket små värden i det stora hela om agget skulle paja o ta med sig ngn annan del. Nog dyrare i längden att byta delar bara för säkerhets skull.
Just my two cents

Nätagg tappar kraft med tiden. Det är ytterst tveksamt att hans klarar av att leverera 500w i dagsläget och med tanke på att det är mycket tveksam kvalité på agget finns det en hyfsat stor risk att det inte klarar det.
Personligen är jag emot överkonsumtion, men just nätagg ska man inte spara på. Billiga agg är just billiga av en anledning. Att man dessutom ska belasta agget till ganska nära 500w gör ju inte saken bättre.

Och jag är inte ensam med att påstå att nätagg som ryker har en stor sannolikhet att dra med något annat också.

Edit: Läs gärna denna recension om axp agget (skrolla ner). Klarar inte ge ut påstådd effekt.

Permalänk
Medlem

Kan folk rekommendera fler nätagg?

EDIT: Runt 500-550W storleken

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Kan folk rekommendera fler nätagg?

EDIT: Runt 500-550W storleken

De som jag och kazen_90 länka till är bland de bästa i den prisklassen med japanska kondensatorer och seasonic plattform. De allra flesta på sweclockers kommer troligtvis rekommendera dem. Särskilt xfx agget verkar vara riktigt poppis att rekommendera men fractal design Edison agget är om jag inte minns fel snarlikt xfx agget.

Permalänk
Medlem

Helt OK agg men detta kostar nästan lika mycket och är dessutom nedsatt i pris och har överlag bättre komponenter.

http://www.inet.se/produkt/6910020/fractal-design-edison-m-550w-80-gold-modular