Efter många år är det dags för en ny värsting

Permalänk

Efter många år är det dags för en ny värsting

Hej alles! Har alltid fått så bra hjälp här under mina år som gamer men verkar som att jag sumpat mitt gamla konto (inte relevant egentligen... =D).

I alla fall, min gamla trotjänare börjar bli seg och har varit sugen på något nytt ett tag nu. Självklart vill man ju köpa mest prestanda per krona men samtidigt tar jag hellre i och lägger till några tusen när jag väl ska köpa så att datorn håller förbannat länge, flyter fint, problemfritt och så tyst som det går med en högpresterande burk.

Ifall någon/några har lite tips på vad de gjort om de fick vilja fritt och varför är det sjukt välkommet och uppskattat. Tar även gärna feedback på de val jag gjort här: dator

Är det värt att gå upp eller ner på någon del/byta märke? Tips på kylning/moderkort? Ska man vänta på GTX 980Ti?

Jag är rätt rookie på det här så all hjälp uppskattas enormt.

Permalänk

Kan ju vara bra att ha DDR4 minnen till en DDR4 bräda. En kylare till processorn kan ju vara att föredra. Annars har jag inga super stora synpunkter, men hade nog kört på en annan SSD.

EDIT: Hade nog nästan väntat med att köpa ny dator, om du skulle kunna det? Speciellt grafikkort iaf. Man vet ju aldrig vad som kommer med Skylake, men inget jätte kul änsålänge. Att vänta på AMD:s 300-serie eller 980ti kan också vara att föredra imo.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av brunkz0ri:

Hej alles! Har alltid fått så bra hjälp här under mina år som gamer men verkar som att jag sumpat mitt gamla konto (inte relevant egentligen... =D).

I alla fall, min gamla trotjänare börjar bli seg och har varit sugen på något nytt ett tag nu. Självklart vill man ju köpa mest prestanda per krona men samtidigt tar jag hellre i och lägger till några tusen när jag väl ska köpa så att datorn håller förbannat länge, flyter fint, problemfritt och så tyst som det går med en högpresterande burk.

Ifall någon/några har lite tips på vad de gjort om de fick vilja fritt och varför är det sjukt välkommet och uppskattat. Tar även gärna feedback på de val jag gjort här: dator

Är det värt att gå upp eller ner på någon del/byta märke? Tips på kylning/moderkort? Ska man vänta på GTX 980Ti?

Jag är rätt rookie på det här så all hjälp uppskattas enormt.

Ssd disken är överprisad. Samsung 850 pro är ett bra val om man vill har värstingdisk.

750w varianten av agget räcker, iaf om du inte planerar att SLI/CF, då kan det bli tight i senare skede beroende på kortval.

Har personligen svårt att rättfärdiga gtx 980 över t ex r9 290x om man har priset i åtanke alls, men spelar pengarna ingen roll så... AMD's nya serie kan vara värd att invänta också.

Permalänk
Medlem

Ska du beställa nu på en gång, eller är det bara på planerings stadiet ??

Om du inte har för bråttom:
Så skulle jag nog undersöka om det kommer någon ny socket med Skylake (som ersätter 2011-3 som du har valt).
Känns lite tråkigt att köpa nytt och så kommer ny sockel om ett par månader.

Permalänk

Miss att inte ta DDR4 minnen, bra tips!

Gällande Skylake: är man säker på att den kommer i år och kommer det vara en riktigt bra uppgradering mot denna i7 CPU?`

Om man eventuellt har planer på att köra 2x GFX, vad ska man satsa på för PSU då?

Tack för bra svar hittills!

/brunk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brunkz0ri:

Miss att inte ta DDR4 minnen, bra tips!

Gällande Skylake: är man säker på att den kommer i år och kommer det vara en riktigt bra uppgradering mot denna i7 CPU?`

Om man eventuellt har planer på att köra 2x GFX, vad ska man satsa på för PSU då?

Tack för bra svar hittills!

/brunk

Ett kärnkraftverk? skämt å sido minst ett 1500w nätaggregat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Ett kärnkraftverk? skämt å sido minst ett 1500w nätaggregat.

Varför så mycket watt??
Finns ingen anledning att överdriva så mycket?
Ett Titan X drar som MAX 375w, ca 258w i bf4 1440p med en liknande processor.
1000w eller 1200 räcker ju gott och väl.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmusen98:

Varför så mycket watt??
Finns ingen anledning att överdriva så mycket?
Ett Titan X drar som MAX 375w, ca 258w i bf4 1440p med en liknande processor.
1000w eller 1200 räcker ju gott och väl.

Visade sig att jag räknat på de gamla Titan korten.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Visade sig att jag räknat på de gamla Titan korten.

Dom drog ju också max ca 420W
En snubbe körde ju 4st klockade som fan på ett 2000w.
Han kunde köra dom fin fint oklockade på ett 1600w.
Så 2st Titan med det han använder borde ju fortfarande funka på ett 1000w speciellt på ett 1200w

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-