Permalänk
Medlem

Gammal SSD med OP i ny rigg?

Tänkte köpa nytt chassi, moderkort, PSU och CPU och CPU kylare. sen sätta i mina SSD's i den nya riggen. På ena SSD'n finns ett W7 redan installerat. Fungerar detta? Eller måste jag installera om eftersom många av datorns komponenter är helt nya? (Kommer behålla gamla SSD, grafikkort, ram minnen, fläktar, osv.).

Bonusfråga, tänkte köpa i7 4790k. Men Skylake kommer väl senare i år. Kommer mina DDR3 minnen (8x2 16 GB corsair vengeance LP) vara kompatibla? Fattar det som bara ddr3l (och ddr4 såklart) funkar (inte en aning vad ddr3l är?) Har inte lust att köpa nya ram minnen..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Du lär installera om pga drivrutiner till moderkort mm du kommer bara att få en bsod om du provar typ...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Hmm, ok, jag var rädd för det Blir ett litet projekt då med andra ord.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Tänkte köpa nytt chassi, moderkort, PSU och CPU och CPU kylare. sen sätta i mina SSD's i den nya riggen. På ena SSD'n finns ett W7 redan installerat. Fungerar detta? Eller måste jag installera om eftersom många av datorns komponenter är helt nya? (Kommer behålla gamla SSD, grafikkort, ram minnen, fläktar, osv.).

Det kan fungera, Windows har blivit bättre på att hantera sånt de senaste versionerna. Men det är ändå rekommenderat att du installerar om Windows för att undvika problem med gamla drivrutiner.

Skrivet av xcluzive:

Bonusfråga, tänkte köpa i7 4790k. Men Skylake kommer väl senare i år. Kommer mina DDR3 minnen (8x2 16 GB corsair vengeance LP) vara kompatibla? Fattar det som bara ddr3l (och ddr4 såklart) funkar (inte en aning vad ddr3l är?) Har inte lust att köpa nya ram minnen..

DDR3L är DDR3-minnen som använder 1.35V, till skillnad mot 1.5V som de flesta minnen som används idag använder. Det finns tydligen Corsair Vengeance LP som kör 1.35V, men det troligaste är att du har vanliga 1.5V-minnen. Men det är ju bara att kolla upp vilka minnen du har köpt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Tänkte köpa nytt chassi, moderkort, PSU och CPU och CPU kylare. sen sätta i mina SSD's i den nya riggen. På ena SSD'n finns ett W7 redan installerat. Fungerar detta? Eller måste jag installera om eftersom många av datorns komponenter är helt nya? (Kommer behålla gamla SSD, grafikkort, ram minnen, fläktar, osv.).

Bonusfråga, tänkte köpa i7 4790k. Men Skylake kommer väl senare i år. Kommer mina DDR3 minnen (8x2 16 GB corsair vengeance LP) vara kompatibla? Fattar det som bara ddr3l (och ddr4 såklart) funkar (inte en aning vad ddr3l är?) Har inte lust att köpa nya ram minnen..

DDR3L är lågvoltsminnen som kör 1,25 eller 1,35V. De används normalt i bärbara, men då med SODIMM kapsling. Jag har inte sett att man kan köpa DDR3L minnen som passar för vanliga stationära datorer, och jag tror i så fall inte att de funkar heller med tanke på att de jobbar med lägre spänning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ok, jag är ganska säker på att jag har 1.5V ddr3 1600MHz. Så de kommer alltså inte funka till skylake?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hagis2k:

Du lär installera om pga drivrutiner till moderkort mm du kommer bara att få en bsod om du provar typ...

Ingen som hellst garanti att han skulle få bluescreen av det.

Permalänk
Medlem

Har bara dåliga erfarenheter av att försöka på gammal installation när man byter moderkort & CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Du lär installera om pga drivrutiner till moderkort mm du kommer bara att få en bsod om du provar typ...

Tog nyligen min SSD från stationära och satte i bärbara datorn utan problem, alla drivrutiner installerades automatiskt.

Permalänk
Medlem

Det har blivit lite av en "Sweclockers-skröna" att det inte går att behålla en Windows-installation när man byter ut de flesta/alla delar. På samma sätt som det nästan alltid går bra att byta en komponent i taget utan ominstallation så går det utmärkt att byta allt samtidigt i många fall. Men visst finns det en del saker som kan strula, men ser man bara till att installera nya drivisar och även avinstallera all enhetsspecifik mjukvara för hårdvara som inte finns kvar (t ex speciella tuningprogram för moderkort, grafikinställningar som Catalyst etc) så kan det fungera utmärkt i många fall.
Själv har jag inte testat detta jätteofta, men jag har flera gånger bootat från fel hårddisk (med installation från en helt annan dator) , och det har fungerat utan märkbara problem.

Rent teoretiskt finns det inga större konstigheter, windows kommer inte använda drivrutiner för hårdvara som inte är installerad t ex, utan windows detekterar vilken hårdvara som finns och kommer enbart starta drivrutiner för hårdvara som existerar i datorn.

Permalänk
Medlem

Även om man på nått sätt tar sig förbi eller struntar i de olika felen som dyker upp så är den seg / långsammare än vad den borde vara tills man installerar om. Är ganska meningslöst att ens köpa bättre delar om man inte ser till att Windows går så snabbt och bra som möjligt.

Sen finns det massa andra fördelar med ett fräscht Windows.

Diskar och Windows går åt skogen förr eller senare. Har man ingen backup och är beredd att installera om så är det hög tid att fixa det. Redan innan förbereder man sig med att ladda ned nya versioner av drivrutiner, program mm. Installerar man sin favorit webbläsare tidigt så har man underhållning medan det som tar längre tid installeras. Oavsett hur många program mm du har så är det bara några du använder varje dag. Resten tar du den dagen du behöver dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Sen finns det massa andra fördelar med ett fräscht Windows.

Yes, har precis installerat om Windows 3 gånger (av olika anledningar) inom loppet av typ 3 månader Senast bara någon vecka sedan. Varje gång typ 10 timmar minst för att installera alla program, drivisar, windows update osv. Så det är anledningen till att jag helst skulle vilja undvika det

Tack för alla svar förresten. Får nog bli en ominstallation iallafall för säkerhets skull.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Yes, har precis installerat om Windows 3 gånger (av olika anledningar) inom loppet av typ 3 månader Senast bara någon vecka sedan. Varje gång typ 10 timmar minst för att installera alla program, drivisar, windows update osv. Så det är anledningen till att jag helst skulle vilja undvika det

Tack för alla svar förresten. Får nog bli en ominstallation iallafall för säkerhets skull.

Du kan kolla inlägg nr 27 som har en intressant länk #15388773

Visa signatur

janee

Permalänk

formatera och installera om på nytt för att slippa ev. problem i framtiden.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Yes, har precis installerat om Windows 3 gånger (av olika anledningar) inom loppet av typ 3 månader Senast bara någon vecka sedan. Varje gång typ 10 timmar minst för att installera alla program, drivisar, windows update osv. Så det är anledningen till att jag helst skulle vilja undvika det

Tack för alla svar förresten. Får nog bli en ominstallation iallafall för säkerhets skull.

https://ninite.com/ kan underlätta installationen av program.

När du fått allt som du vill ha det så kan du alltid ta en backup av hela Windows disken när den fortfarande är ren och fin.

Edit:
Om du har en extra disk nånstans som du inte längre använder så kan du ha den som en färdig klonad extra Windows disk redo att kopplas in och köra. Annars kan du ha backupen som en iso fil på en lagringsdisk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av teejee:

Det har blivit lite av en "Sweclockers-skröna" att det inte går att behålla en Windows-installation när man byter ut de flesta/alla delar. På samma sätt som det nästan alltid går bra att byta en komponent i taget utan ominstallation så går det utmärkt att byta allt samtidigt i många fall. Men visst finns det en del saker som kan strula, men ser man bara till att installera nya drivisar och även avinstallera all enhetsspecifik mjukvara för hårdvara som inte finns kvar (t ex speciella tuningprogram för moderkort, grafikinställningar som Catalyst etc) så kan det fungera utmärkt i många fall.
Själv har jag inte testat detta jätteofta, men jag har flera gånger bootat från fel hårddisk (med installation från en helt annan dator) , och det har fungerat utan märkbara problem.

Rent teoretiskt finns det inga större konstigheter, windows kommer inte använda drivrutiner för hårdvara som inte är installerad t ex, utan windows detekterar vilken hårdvara som finns och kommer enbart starta drivrutiner för hårdvara som existerar i datorn.

Jag håller delvis med dig. Ominstallation rekommenderas i vissa fall trots att det är helt onödigt. Att man skulle kunna byta ut hela innehållet i en dator är dock fel i minst två fall.

För det första så optimeras Windows för styrkretsar och annat på moderkortet när du installerar. Visst kan man få den att boota och tvinga ominstallationen av drivrutinerna, men det enda sättet att trigga en omoptimering är att installera om. Man kan dock i vissa fall få en ominstallation ovanpå den gamla att funka.

För det andra så finns det en historia av att Nvidia's och AMD's drivrutiner inte gillar varandra. Tidigare var det så att respektive tillverkare lagt in spärrar så att deras kort inte fungerade tillsammans med motståndarens kort. Det finns fortfarande sådana spärrar tex i PhysX som inte funkar om du inte har ett Nvidia-kort, även om man egentligen kan använda CPU'n för PhysX. Problemet med grafikdrivrutinerna kan dock ofta lösas genom en vanlig avinstallation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!