Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ändra språk på kommentarsfunktion Wordpress

Permalänk
Medlem

Ändra språk på kommentarsfunktion Wordpress

Hej på er!

Jag håller på att testa att skapa egna teman och child teman i Wordpress och skulle behöva lite tips kring en sak. Just nu använder jag mig av temat Spacious och skapar ett child tema. Kommentarsfunktionen där har rubriker på engelska exempelvis "Leave a reply" och "Comment", hur gör jag för att ändra dessa till svenska? Jag har ändrat text "No comments" till "Inga kommentarer" men hittar inte hur man ändrar det andra.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Märta:

Hej på er!

Jag håller på att testa att skapa egna teman och child teman i Wordpress och skulle behöva lite tips kring en sak. Just nu använder jag mig av temat Spacious och skapar ett child tema. Kommentarsfunktionen där har rubriker på engelska exempelvis "Leave a reply" och "Comment", hur gör jag för att ändra dessa till svenska? Jag har ändrat text "No comments" till "Inga kommentarer" men hittar inte hur man ändrar det andra.

Tacksam för hjälp!

Hej, det bör stå i functions.php, öppna den filen och sök efter texten du vill ändra. Har du child tema så får du öppna huvudtemats fil eller flytta funktionen till child temats functions.PHP.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Hej, det bör stå i functions.php, öppna den filen och sök efter texten du vill ändra. Har du child tema så får du öppna huvudtemats fil eller flytta funktionen till child temats functions.PHP.

Nepp, inget där. Kan det vara så att något standard kommentarfunktion används och att det då skrivs ut på engelska?

Permalänk
Medlem

Verkar bero på tema faktiskt..
Comments.PHP, existerar den?

Värt att söka igenom PHP filer annars ska det finnas ett annat sätt, ska se om jag hittar det.

Edit hittade detta:::. """the elegant, but quite complex one (haven't tried it yet): copy the language-files in the language folder of your theme (those en_EN.mo and .po ones). the path is wp-content -> themes -> your theme -> laanguages. download poEdit and translate all of them. then rename them, e.g. de_DE.po instead of en_EN.po and upload them. then alter following code in your wp-config.php to the language you've chosen, e.g.:"""

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Verkar bero på tema faktiskt..
Comments.PHP, existerar den?

Värt att söka igenom PHP filer annars ska det finnas ett annat sätt, ska se om jag hittar det.

Edit hittade detta:::. """the elegant, but quite complex one (haven't tried it yet): copy the language-files in the language folder of your theme (those en_EN.mo and .po ones). the path is wp-content -> themes -> your theme -> laanguages. download poEdit and translate all of them. then rename them, e.g. de_DE.po instead of en_EN.po and upload them. then alter following code in your wp-config.php to the language you've chosen, e.g.:"""

Jo det finns en comment.php, men verkar inte stå uttryckligen i den i alla fall. Om det inte just kommentarsfunktionen är hämtad från ytterligare en fil och jag inte hittar det (är ganska ny på det här).

Jag har funderat på mappen language tidigare då där verkar finnas filer för flera olika språk, dock inte svenska. Jag förstod att man gör en kopia av två filer .po och .mo, översätter allt och döper om filen, men sen förstod jag inte riktigt. Jag har ingen fil som heter wp-config.php och vilken kod skulle jag i så fall lägga i den?

Permalänk
Medlem

Är det inte "textdomain" som anger vilket språk som ska användas?

http://www.solostream.com/blog/translate-wordpress-theme/

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Är det inte "textdomain" som anger vilket språk som ska användas?

http://www.solostream.com/blog/translate-wordpress-theme/

Jag hittade precis också den här guiden och har läst igenom den. Eftersom jag inte har någon .po och .mo fil på svenska skulle jag i så fall behöva skapa det och har nu fattat att wp-config.php ligger bland Wordpressfilerna och inte just i temat...... Vet dock inte om jag vågar ändra där då jag som sagt inte är så van. Borde det inte finnas något enklare sätt att ändra just detta?

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen wordpressguru direkt, men du ska inte behöva ändra core-filerna när du vill ändra i ett childtema.
Du ska ju generellt aldrig ändra i core-filerna ändå, för då förlorar du dina ändringar vid uppdateringar av WP.
Jag läste inte guiden jag länkade till (sorry), men nog borde det gå att fixa till inom ramen för childtemat. Jag skulle leta i den riktningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Nu är jag ingen wordpressguru direkt, men du ska inte behöva ändra core-filerna när du vill ändra i ett childtema.
Du ska ju generellt aldrig ändra i core-filerna ändå, för då förlorar du dina ändringar vid uppdateringar av WP.
Jag läste inte guiden jag länkade till (sorry), men nog borde det gå att fixa till inom ramen för childtemat. Jag skulle leta i den riktningen.

Jo för att ändra annat har jag ju kopierat filerna från mitt tema och lagt dem i en egen Spacious-child- mapp istället. Det är bara det att ja inte hitter i koden var jag ändrar detta. vet ju att det ska gå på något sätt utan att man ändrar core-filerna som du kallar det.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat lite till och hittat vad jag tror är lösningen: http://codex.wordpress.org/Function_Reference/comment_form
Därför la jag in nedanstående i min comment.php istället för endast comment_form();. dock fungerar det inte heller Nån som vet vad jag gjort för fel?

<?php $form_args = array( 'title_reply, 'Lämna en kommentar' ); comment_form( $form_args ); ?>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Märta:

Nu har jag kollat lite till och hittat vad jag tror är lösningen: http://codex.wordpress.org/Function_Reference/comment_form
Därför la jag in nedanstående i min comment.php istället för endast comment_form();. dock fungerar det inte heller Nån som vet vad jag gjort för fel?

<?php $form_args = array( 'title_reply, 'Lämna en kommentar' ); comment_form( $form_args ); ?>

Nu har jag löst det! Så här gör man

<?php $form_args = array( 'title_reply' => ('Lämna en kommentar' )); comment_form( $form_args ); ?>