Permalänk
Medlem

Gfx/mobo/processor som spökar?

har fått ett RIKTIGT märkligt fel på min dator...
började förra söndagen, när den stått på i två dagar ungefär. jag har en athlonXP 1700+ med "vanliga" taisolfläkten, ett MSI K7T266 Pro2, och ett hercules gf3 ti 500, och allt har funkat KLOCKRENT sen jag köpte det i november förra året. nu började den dock med att rita gula streck i windows runt musmarkören, och allt hängde sig. bootade, och då hängde den sig när jag försökte spela q3. skulle då kolla tempen på gfx-kortet i bios, men när den bootade så ritade den skräptecken på skärmen och gröna streck över hela skärmen, små sådana dock. i bios bytte den ut vissa bokstäver mot andra, s blev c, r blev b osv, tills jag stängde av och ominstallerade windows, för att se om det var felet (det var ändå dags). temperaturen låg hela tiden på mellan 45 och 46 grader, så det var inga problem. när jag sedan ominstallerat windows, och provat lite med olika drivrutiner, blir jag av med de värsta problemen, men den hängde sig fortfarande med q3 och andra 3d-apps, ex. 3dmark 2001. jag valde då att åka till affären där jag köpt kortet, men dom benchmarkade och testade det i 30 minuter utan att hitta något fel på det, så jag bytte kort med en kompis, och lånade hans vanliga gf3, och han testade mitt. han fick exakt samma problem som jag fick, och nu startar inte heller hans windows (min gjorde samma sak på slutet), medans hans verkade funka fint i min dator. dock har jag nu märkt att problemet med att den hänger sig när jag spelar finns kvar, ibland tar det 2 minuter, ibland 20, ibland ännu mer, men den hänger sig ofelbart. vad vi nästan kan anta är att kortet är trasigt (annars skulle det väl inte bete sig så på två olika datorer?), men vad mer kan det vara som är fel? det jag tänker nu är att processorn inte riktigt vill vara med, och den har en märklig bugg: ibland när jag startar upp datorn/bootar står det att det är en athlonXP 1800+, när det är en 1770+. MYCKET märkligt problem tycker jag, och jag har inte en susning vad som är fel :/ Därför är jag _evigt_ tacksam för hjälp, snarast möjligt.

mvh,
octopec (#titans på quakenet om datorn är på/funkar..)

Permalänk
Medlem

1700+ ska det såklart vara på slutet, och den funkar PERFA i windows när jag INTE spelar nåt eller stressar den..om jag inte skrev det